7 september 2009
 

Peugeot 4007

Peugeot voorziet 4007 van DCS versnellingsbak

7 september 2009 | De 4007 is de eerste SUV van Peugeot in de categorie van de 4WD's met 5 of 7 zitplaatsen. Deze SUV is nu ook leverbaar met een 2.2 l HDiF dieselmotor met 156 pk en een elektronisch geregelde versnellingsbak met dubbele koppeling.

Het overschakelen wordt bij de nieuwe 6-versnellingsbak elektronisch geregeld en het motorkoppel wordt via twee koppelingen overgebracht naar de wielen. De eerste koppeling wordt gebruikt voor de even versnellingen en de tweede voor de oneven versnellingen. De elektronica zorgt voor het koppelen en schakelen. De koppelingen worden hydraulisch bediend en een koppelomvormer ontbreekt.

Omdat er bij dit concept altijd een aandrijvende as is, is het mogelijk om in een fractie van een seconde van de ene naar de andere versnelling over te schakelen: snel, soepel en zonder schokken.

Er is gekozen voor een elektronisch bediende, handgeschakelde versnellingsbak met 6 versnellingen om de prestaties van de 156 pk sterke 2.2 HDiF te kunnen benutten. De koppelingen zijn "natte" meervoudige plaatkoppelingen, speciaal geschikt voor het overbrengen van het hoge koppel (380 Nm bij 2.000 tr/min). Het Dual Clutch System draagt in belangrijke mate bij het brandstofverbruik (7,3 l/100 km) en de verlaagde uitstoot van schadelijke stoffen (192 g/km CO2).

Peugeot 4007

De DCS6 is op 2 verschillende manieren te gebruiken: als automaat met twee schakelprogramma's (Drive of Sport) en als handgeschakelde sequentiële versnellingsbak waarbij het schakelen gebeurt met behulp van hendels achter het stuur. Daarbij kan de bestuurder op ieder gewenst moment kiezen tussen automatisch of handmatig schakelen.

De DCS6 heeft een speciaal programma voor hoogteverschillen: bij het afdalen zorgt de computer voor meer of minder motorremwerking. Daarnaast beschikt de 4007 ook over Hill Start Assist.

Aan de buitenzijde is deze 4007 DCS6 te herkennen aan zijn dubbele uitlaatpijp. Dit nieuwe model beleeft zijn wereldpremière op de IAA in Frankfurt en zal begin 2010 in Nederland leverbaar zijn.