2 september 2009
Mazda 3 (2009 - 2013)

Mazda 3 (2009 - 2013)

Nieuwe Mazda3 MPS

2 september 2009 | Mazda breidt de modellenlijn van de Mazda3 uit met de geheel nieuwe MPS-versie. De nieuwe Mazda3 MPS beschikt over een doorontwikkelde versie van de krachtige 2.3 liter DISI benzinemotor uit de vorige MPS, heeft een dynamischer uiterlijk en biedt behalve verbeterde rijeigenschappen een zeer uitgebreide standaarduitrusting. De nieuwe Mazda3 MPS is beschikbaar in één uitvoering voor € 39.995,-.

Het nieuwe vlaggenschip van de serie erft de grote vijfhoekige grille en afmetingen van de Mazda3 Hatchback die hem z'n sportieve basis geven. Deze vernieuwingen alleen al zouden de nieuwe MPS-versie een krachtiger uitstraling geven dan zijn voorganger, maar de ontwerpers gingen nog enkele stappen verder om de nieuwe MPS duidelijker van zijn 'gewone' broertjes en de concurrentie in dit segment te onderscheiden.

Mazda 3 (2009 - 2013)

Midden in de motorkap zit nu een nieuwe luchtinlaat die de Mazda3 MPS een 'hot-hatch' uitstraling geeft, maar niet alleen dient ter optische verfraaiing: de luchtinlaat verbetert de werking van de tussenkoeler. De voorzijde werd exclusief voor de MPS aangepast om deze de gespierde, atletische look van een sprinter te geven. De speciale voorbumper en voorschermen zijn groter dan die van de standaardversies.

De MPS is even functioneel als de normale hatchback: plaats voor vijf volwassenen, een grote verschuifbare middenarmsteun en een in 60/40 deelbare achterbank. De bestuurder beschikt over nieuwe meters met daarin het MPS logo en een nieuwe laaddrukmeter tussen de snelheidsmeter en toerenteller.

Mazda 3 (2009 - 2013)

De halflederen stoelen zijn voorzien van een rode, organische detaillering die past bij het rode stiksel op de portierpanelen, pookhoes, middenarmsteun en stuurwiel. Tot de standaarduitrusting behoren een premium Bose geluidsinstallatie met 10 luidsprekers met Centerpoint Surround System en AutoPilot2 geluidsaanpassing, interactieve verlichtingsregeling en instapverlichting (standaard voor alle markten) en Bluetooth technologie voor handsfree telefoneren en het draadloos afspelen van MP3-bestanden via de ingebouwde geluidsinstallatie.

De 2.3 liter direct ingespoten turbobenzinemotor van de oorspronkelijk Mazda3 MPS werd voor deze tweede generatie stevig onder handen genomen. Het koppel van de 2.3 liter DISI-motor ligt bij 3.000 t/min ongeveer 10 % hoger dankzij het koeleffect dat ontstaat door het rechtstreeks inspuiten van benzine in de verbrandingskamer. De motor presteert beter dankzij de introductie van een nieuwe luchtinlaat in de motorkap van de nieuwe MPS. Dankzij de verbeterde koeling verloopt de stijging van de rotatiesnelheid van de turbocompressor meer lineair, wat meer trekkracht bij lage toerentallen oplevert. De 2.3 liter DISI turbo levert een maximumvermogen van 191 kW / 260 pk bij 5.500 t/min. Het maximumkoppel bedraagt 380 Nm bij 3.000 t/min, de sprint vanuit stilstand naar 100 km/u kost 6.1 seconden en de MPS heeft een topsnelheid van 250 km/u.

Mazda 3 (2009 - 2013)

Alle versnellingen van de handgeschakelde zesversnellingsbak zijn een fractie langer en de stuurbekrachtiging is nu van het elektrohydraulische type. Beide voorzieningen helpen het brandstofverbruik te beperken. De nieuwe MPS is ook iets lichter (ca. 25 kg), werd aërodynamisch geoptimaliseerd (luchtweerstandcoëfficiënt van 0,32) en kent een andere motorafstelling. Dit alles leidt tot een lichte verbetering in het brandstofverbruik (0,1 liter per 100 km gecombineerd) en 7 gram lagere CO2 uitstoot per km (224 g/km).

Het systeem van directe inspuiting, wat een zeer homogeen lucht/brandstofmengsel rond de bougies met zich meebrengt, stelde de ingenieurs in staat het ontstekingstijdstip te verlaten om de uitlaatgastemperatuur bij koude start sneller te doen oplopen om de enkelvoudige nanotechnologie katalysator sneller op te warmen. De enkelvoudige lichtgewicht turbo-compressor draagt hieraan ook bij door het warmteverlies in het uitlaatsysteem te beperken.

Mazda 3 (2009 - 2013)

Voor de nieuwe MPS werd een nieuwe, plaatselijk verstevigde carrosserie gebruikt waarin 17 % meer staal met een hoge treksterkte is verwerkt. De verstevigingen bestaan onder meer uit hoeksteunen in de verbindingen tussen de achterste veerpoottorens en de achterste bodemplaat en een nieuw, groter tunnelprofiel. Door deze maatregelen nam de carrosseriestijfheid ten opzichte van de oorspronkelijke MPS aanzienlijk toe: 15% voor algehele carrosseriestijfheid en 41% verbetering in de diagonale vervorming van de achterklepopening.

De wielophanging van de nieuwe supersportieve Mazda3 MPS is in principe identiek aan die van de standaard hatchback versie, een voortrein met McPherson veerpoten en achterwielophanging volgens het multi-link principe, met daaraan toegevoegde componenten en een aangepaste afstelling. Zo zijn er dikkere schroefveren gebruikt en stuggere schokdempers gemonteerd. Deze aanpassingen zorgen dat de carrosserie minder overhelt wat de wegligging ten goede komt. De MPS heeft daarnaast dikkere stabilisatoren die verder uit elkaar zijn verankerd en daarmee bijdragen aan meer lineair verlopend overhellen.

Mazda 3 (2009 - 2013)

Net als de normale Mazda3 beschikt de MPS-versie over drie zeer stijve bevestigingsrubbers voor de stuurinrichting (in plaats van de vroegere twee) die zorgen voor een betere respons op stuurbewegingen in vergelijking met de oorspronkelijke MPS. De standaard gemonteerde speciale Dunlop 225/40R18 banden werden exclusief voor het nieuwe vlaggenschip ontwikkeld. Ze zijn breder (van 215 naar 225), hebben stevigere wangen en kennen betere dempingeigenschappen dan de banden van het vorige model. De elektrohydraulische stuurbekrachtiging werd specifiek voor deze versie aangepast voor een juiste mate van bekrachtiging bij elke rijsnelheid.

Het vermogen van deze sportieve compact vereist krachtige remmen. De geventileerde remschijven op de voorwielen zijn 20 mm in diameter groter (320 mm) dan die van de standaardversie terwijl de massieve schijven op de achterwielen dezelfde diameter hebben (280 mm). De flink uit de kluiten gewassen dubbele rembekrachtiger is voorzien van een even stevig uitgevallen hoofdremcilinder met een diameter van 2,54 mm.

Mazda 3 (2009 - 2013)

Een elektronische remassistent vervangt de vroegere mechanische variant en is gekoppeld aan een anti-blokkeerremsysteem (ABS) en dynamische stabiliteitsregeling (DSC). De nieuwe adaptieve koplampunits met meedraaiende bi-xenon koplampen verlichten de bochten tijdens rijden in het donker. Dankzij het nieuwe bandenspanningbewakingssysteem kent de bestuurder op elk moment de status van de bandenspanning. Tot de standaarduitrusting behoort ook een waarschuwingssysteem voor achteropkomend verkeer dat de bestuurder waarschuwt niet van rijstrook te wisselen wanneer er een voertuig van links- of rechtsachter nadert of zich in de dode hoek bevindt. Ook standaard aanwezig is een noodstopvoorziening die de alarmlichten laat knipperen om achteropkomend verkeer te waarschuwen wanneer de bestuurder hard moet remmen.