31 augustus 2009
Fiat Punto Evo

Fiat Punto Evo

Fiat Punto wordt Punto Evo

31 augustus 2009 | De Fiat Punto gaat voortaan door het leven onder de naam Punto Evo. De naam Evo geeft aan dat de auto de evolutie is van de Grande Punto. Het nieuwe in- en exterieur van de Fiat Punto Evo is ontworpen door Fiat's eigen design centrum 'Centro Stile'. Ook de motoren zijn vernieuwd, met onder andere een tweede generatie 1.3 MultiJet diesel- en een 1.4 benzinemotor met de revolutionaire MultiAir technologie. Om de uitstoot te verlagen, is een Start&Stop-systeem verkrijgbaar. Op de Punto Evo intruduceert Fiat ook het nieuwe 'Blue&Me-TomTom-systeem'. Dit draagbare satelliet navigatiesysteem laat de bestuurder telefoon, navigatie en informatiefuncties bedienen via een kleurenscherm.

De Fiat Punto Evo onderstreept zijn nieuwe technologische kunnen ten eerste door een brede keus uit Euro5 motoren waaronder tweede generatie MultiJet dieselblokken èn benzinemotoren die zijn uitgerust met MultiAir systeem. Het door FPT -Fiat Powertrain Technologies- ontwikkelde en gepatenteerde MultiAir systeem komt geleidelijk beschikbaar op alle Fiat Group auto's. Het hart van het MultiAir systeem is een nieuw elektrohydraulischklepmanagementsysteem dat brandstofverbruik vermindert door lucht gecontroleerd en direct via de inlaatkleppen te sturen, zonder gebruik te maken van een gasklep. MultiAir verlaagt emissies (dankzij verbeterde verbrandingscontrole) en verhoogt zowel koppel als vermogen.

Fiat Punto Evo

Vergeleken bij de conventionele benzinemotoren met dezelfde inhoud zorgt de MultiAir motor voor meer vermogen (tot 10%) en trekkracht (tot 15%), terwijl het benzineverbruik minder is (tot 10%), de CO2-uitstoot lager is (tot 10%) met minder partikels (tot 40%) en minder NOx (tot 60%). Op dezelfde manier biedt de tweede generatie MultiJet dieselmotoren een meer accurate verbranding met voordelen op het gebied van verbruik, emissie en drivability. Dit wordt bereikt door middel van een 'common rail injector' die de brandstofinspuiting in de verbrandingskamer regelt en zorgt voor een verbetering van het brandstofverbruik en CO2-emissies èn NOx-uitstoot vermindert tot wel 30%.

Dezelfde verhoogde prestaties zijn ook bereikt op de tweede generatie MultiJet dieselmotoren. Deze beschikken over nieuwe common rail injectoren die dankzij een gebalanceerde hydraulische servoklep de hoeveelheid ingespoten brandstof in de ontbrandingskamer met verbeterde precisie en in snellere en flexibelere opeenvolgingen dan voorheen kunnen inspuiten. Beschikbaar zijn naast benzine- en diesel- ook een LPG- en een aardgasvariant.

Fiat Punto Evo

Ook met het op op een lager verbruik en lagere emissies, biedt de Punto Evo Start&Stop, het systeem dat de motor automatisch uitschakelt bij stilstand en de motor weer voor je start bij vertrek (bijvoorbeeld bij stoplichten). Start&Stop wordt standaard geleverd op alle Euro 5 benzine- en dieselmotoren. De motor op aardgas is niet alleen de meest ecologische bi-fuel motor in het B-segment (CO2-uitstoot van 115 g/km), maar ook de goedkoopste met 'running costs' van minder dan 4 Euro per 100 km.

Het nieuwe in- en exterieur van de Fiat Punto Evo is ontworpen door Fiat's eigen design centrum 'Centro Stile'. Aan de buitenkant zijn zowel de voor- als achterkant onder handen genomen, getuige de lijnen van de nieuwe bumpers en de voor- en achterlichten. De auto is 3 centimeter langer geworden (406 cm). De overige buitenafmetingen bleven gehandhaafd met een breedte van 169 cm, een hoogte van 149 cm en een wielbasis van 251 cm.

Fiat Punto Evo

De nieuwe Fiat Punto Evo biedt de nieuwste versie van het Blue&Me systeem. 'Blue&Me-TomTom' is een volledig geïntegreerd infotainmentsysteem en laat de bestuurder telefoon, navigatie en informatiefuncties bedienen via een kleuren 'touch screen'. 'Blue&Me-TomTom' is tot stand gekomen uit een samenwerking tussen Fiat Group Automobiles en TomTom. Het nieuwe systeem behelst eveneens 'Eco:Drive Info'. Dit geeft persoonlijke en 'real time' informatie aan de bestuurder hoe deze zijn rijstijl moet aanpassen om uitstoot en brandstofverbruik te verminderen.