28 augustus 2009
 

Audi

Audi met drie nieuwe modellen op de IAA Frankfurt

28 augustus 2009 | Dynamiek en efficiency spelen de hoofdrol op de Audi-stand op de IAA in Frankfurt (17-27 september aanstaande). Belangrijke publiekstrekkers zijn de dynamische Audi S5 Sportback, de schone Audi A4 3.0 TDI "Clean Diesel Quattro" en de efficiënte Audi A3 1.2 TFSI.

De nieuwe Audi S5 Sportback is het topmodel binnen de nieuwe vijfdeurs coupé-lijn. Hij wordt aangedreven door een drieliter V6-motor met mechanische compressor. Het maximale vermogen bedraagt 245 kW/333 pk en tussen 2.900 en 5.300 t/min is een koppel van maar liefst 440 Nm beschikbaar. Op de weg vertaalt zich dat in een topsnelheid van 250 km/h (elektronisch begrensd) en een sprint van 0-100 km/h in 5,4 seconden. Het gemiddelde verbruik bedraagt 9,7 l/100 km.

Audi

De Audi S5 Sportback beschikt standaard over een zeventraps S tronic-transmissie met dubbele koppeling en quattro permanente vierwielaandrijving. Optioneel is het sportdifferentieel beschikbaar. Hiermee is de aandrijfkracht variabel over de aangedreven achterwielen te verdelen. Standaard zijn een sportonderstel met 18 inch wielen (banden: 245/40) en S5-logo's op de zwarte remklauwen en met Alcantara-leder beklede sportstoelen. Zowel het uiterlijk als het interieur van de Audi S5 Sportback onderscheidt zich duidelijk van de A5 Sportback-modellen. De Audi S5 Sportback wordt medio 2010 op de markt verwacht. Prijzen zijn nog niet bekend.

De 3.0 V6 in de Audi A4 maakt ten behoeve van een zo schoon mogelijke verbranding gebruik van Common Rail-inspuiting - waarbij drukken tot 2.000 bar worden gehaald - maar ook van innovatieve druksensoren in de verbrandingskamers en een krachtig uitlaatgasrecirculatiesysteem. Bovendien is de motor gekoppeld aan een nieuwe DeNOx-katalysator, die voor een sterke vermindering van de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) zorgt. Hiertoe wordt het heldere additief AdBlue voor de katalysator ingespoten. In de hete stroom uitlaatgassen lost AdBlue op tot ammoniak. Ammoniak zorgt ervoor dat stikstofoxide uiteenvalt in onschadelijke stikstof en water.

Audi

Door de clean diesel-technologie voldoet de Audi A4 3.0 TDI clean diesel Quattro nu al aan de Euro VI emissie-eisen die in 2014 van kracht worden. Zijn gemiddelde brandstofverbruik bedraagt 6,7 l/100 km (Avant: 6,8 l/100 km). Die waarde krijgt extra betekenis als het prestatiepotentieel in aanmerking wordt genomen. Zo is de Audi A4 3.0 TDI clean diesel quattro goed voor een topsnelheid van 250 km/h (elektronisch begrensd) en een acceleratie van 0-100 km/h in 6,2 seconden (Avant: 6,3 seconden). De 3.0 TDI clean diesel-motor wordt in de Audi A4 standaard geleverd in combinatie met de zestraps Tiptronic-transmissie. Begin 2010 wordt de Audi A4 3.0 TDI clean diesel op de markt verwacht. Prijzen zijn nog niet bekend.

Downsizing is een belangrijke pijler in de efficiencystrategie van Audi. Daarom debuteert nu de nieuwe 1.2 TFSI-motor in de Audi A3 en de A3 Sportback. Deze compacte en lichte (89,5 kg) viercilinder motor levert dankzij de combinatie van directe brandstofinspuiting (Common Rail) en turbotechnologie met elektronisch aangestuurde wastegate een maximaal vermogen van 77 kW/105 pk (maximale koppel van 175 Nm (tussen 1.500 en 3.500 t/min)(.

Audi

Met de nieuwe 1.2 TFSI-krachtbron is de Audi A3 goed voor een sprint van 0-100 km/h in 11,1 seconden (A3 Sportback: 11,3 seconden) De topsnelheid bedraagt in beide gevallen van 190 km/h en het gemiddelde verbruik is 5,5 l/100 km. Dit laatste komt overeen met een CO2-uitstoot van 127 g/km. De Audi A3 en de A3 Sportback 1.2 TFSI worden in het eerste kwartaal van 2010 op de markt verwacht. Beide zijn in eerste instantie leverbaar met voorwielaandrijving in combinatie met een handgeschakelde zesversnellingsbak.

Audi Audi Audi
 
Websitewww.audi.nl
Deel via