27 augustus 2009
Saab 9-5

Saab 9-5

Saab onthult nieuwe 9-5 sedan

27 augustus 2009 | De geheel nieuwe Saab 9-5, die volgende maand zijn publieksdebuut beleeft op de IAA in Frankfurt, markeert het begin van een nieuw tijdperk voor Saab. De verkoop start in de loop van volgend jaar. De vormgeving van de nieuwe Saab 9-5 is stoerder en expressiever dan voorheen. Alle beschikbare motoren voor de nieuwe Saab 9-5 zijn voorzien van een turbo.

Het gamma begint bij een cilinderinhoud van slechts 1.6 liter, dit in het kader van Saabs strategie van rightsizing van motoren. Daarbij ligt de nadruk op het ontwikkelen van relatief kleine en efficiënte viercilindermotoren met een turbo. De nieuwe Saab 9-5 is verkrijgbaar met benzine- en dieselmotoren en er is tevens een versie die geschikt is voor bio-ethanol E85. De dieselmotor 2.0TiD is de schoonste met CO2-uitstoot van slechts 139 g/km.

Saab 9-5

Tijdens de introductie omvat het viercilinder-dieselmotorengamma de 160 pk (118 kW) sterke 2.0-liter turbomotor (die in de nieuwe Saab 9-5 slechts 139 gram CO2 per kilometer uitstoot) en een 2.0-liter benzineversie met 220 pk (162 kW). De topmotor is de 2.8-liter V6 met turbo. Die is goed voor een vermogen van 300 pk (221 kW) en een koppel van 400 Nm. Deze motor wordt exclusief geleverd in combinatie met Saabs actieve vierwielaandrijving XWD. Een kleinere 1.6-liter turbobenzinemotor met een vermogen van 180 pk (132 kW) volgt kort na de introductie van de Saab 9-5, net als een 2.0-liter BioPower-motor die geschikt is voor bio-ethanol E85. Alle Saabs 9-5 zijn voorzien van een transmissie met zes versnellingen.

De ondersteltechniek van de nieuwe Saab 9-5 richt zich op het leveren van een sportieve rijervaring. Saabs actieve vierwielaandrijving XWD is leverbaar in combinatie met de 2.0-liter turbomotor, de 2.0-liter BioPower-motor en de 2.8-liter V6 turbomotor. Voor het complete 9-5-gamma is Saab DriveSense leverbaar, net als Bi-Xenon Smart Beam-verlichting en Intelligent Cruise Control. Met Saab DriveSense kan de afstelling van het onderstel aangepast worden aan de wensen van de bestuurder. Af fabriek zijn twee ondersteltypen leverbaar, afhankelijk van de motorkeuze; beide bieden de bestuurder de mogelijkheid een sport-afstelling te kiezen.

Saab 9-5

Op de auto zijn visuele elementen van conceptauto's als de Aero X en Saabs erfgoed in de vliegtuigindustrie toegepast. Het front van de nieuwe Saab 9-5 kenmerkt zich door de diepliggende grille. De raampartij oogt als een cockpit van een straaljager. Andere typerende Saab-designdetails zijn de naar achter oplopende taillelijn, de krachtige C-stijlen en de gladde oppervlakken van de carrosserie. De proporties van de nieuwe 9-5 benaderen de grenzen van het traditionele silhouet van een sedan maar vermijden het cliché van een vierdeurscoupé.

In vergelijking met zijn voorganger is de been- en schouderruimte in de nieuwe Saab 9-5 toegenomen, zowel voorin als achterin. De op de bestuurder gerichte cockpit is typisch Saab, maar de uitvoering is geheel nieuw. De diep verzonken snelheidsmeter doet denken aan de hoogtemeter van een vliegtuig. De displays voor de bestuurder worden vooral in Saabs eigen kleur groen verlicht.

Saab 9-5

Het infotainmentsysteem in de nieuwe Saab 9-5 omvat een surround sound-audiosysteem van Harman/Kardon en een navigatiesysteem met een harddisk. Het navigatiesysteem wordt bediend via het 8-inch touchscreen. De harddisk voor de opslag van kaarten heeft tevens 10 GB extra opslagcapaciteit voor muziekbestanden. In de middenconsole zijn een USB-aansluiting, een AUX-ingang en een 12-voltaansluiting verwerkt. De achterpassagiers kunnen via het entertainmentsysteem achterin hun eigen muziek of DVD afspelen. In de hoofdsteunen van de voorstoelen zijn uitklapbare TV-schermen gemonteerd en draadloze hoofdtelefoons worden meegeleverd.