6 augustus 2009
 

Seat

Seat onderzoekt de muziekbeleving van Nederlandse automobilisten

6 augustus 2009 | Muziek luisteren is veruit de populairste bezigheid van de Nederlandse automobilist. Dit blijkt uit het recente Auto Emocion Report dat Club Judge in opdracht van Seat heeft gehouden onder autobezitters. 80% van de ondervraagden luistert bijna altijd muziek in de auto en voor 60% is het ook de meest favoriete bezigheid tijdens het autorijden. Daarmee is muziek luisteren vele malen populairder dan andere bezigheden zoals bellen, een gesprek voeren met medepassagiers, flirten of zingen in de auto. Mannen geven daarbij vooral de voorkeur aan luisteren naar trance, terwijl vrouwen liever naar popmuziek luisteren.

Studies wezen al uit dat muziek een directe invloed heeft op rijgedrag en rijplezier. Vanaf 65 decibel en bij muziek met meer dan 60 BPM (beats per minute) worden hartslag, bloeddruk en reactievermogen tijdens het rijden beïnvloed. Om meer inzicht te krijgen in de emotie die hoort bij muziek in de auto, heeft Seat recent 1.000 mannen en vrouwen in de leeftijdscategorie 20-35 jaar, gevraagd naar hun voorkeuren en gedrag op dat gebied.

38% van de Nederlandse automobilisten luisteren naar de radio tijdens het rijden, gevolgd door de CD met 22%. Telefoneren is voor 20% van de onderzochte automobilisten de meest favoriete bezigheid. Hierbij is geen verschil tussen mannen en vrouwen. Dit ligt anders bij het zingen en flirten in de auto. Flirten is bij 5% van de mannen favoriet, maar dit is juist niet populair onder de vrouwen. Eenzelfde relatie is aanwezig bij (mee)zingen in de auto; bij 4% van de vrouwen is dit de meest favoriete bezigheid, terwijl mannen nauwelijks blijken te zingen.

Seat

Een opvallende ontwikkeling is bovendien dat in de leeftijdsgroep onder de 30 jaar muziek luisteren via iPod of MP3 aan een opmars bezig is ten koste van de CD. 14% van automobilisten in de leeftijdsgroep (20 - 25) jaar luistert via deze media naar muziek. Een verdere groei hiervan hangt naar verwachting sterk samen met de beschikbaarheid van deze technologie in auto's.

Dance (techno, hardstyle & trance) is bij de Nederlandse automobilist het meest populair met een aandeel van 34%, gevolgd door Pop & Top 40 en R&B, Soul en Urban (beide 22%). Opmerkelijk is dat 47% van de mannen met name naar Trance-, Dance- en Lounge luistert, terwijl vrouwen liever afstemmen op R&B, soul en urban (29%) en Pop-Top 40 (26%).

Naast de muziekvoorkeuren van de Nederlandse automobilist is ook de invloed van muziek op het rijgedrag onderzocht. Vrijwel alle deelnemers aan het onderzoek (96%) geven aan dat muziek invloed heeft op zijn of haar rijgedrag. Lounge en Chill Out dancemuziek dragen het meest bij aan een relaxte rijstijl, gevolgd door Pop en Top 40-muziek, klassieke muziek, Jazz en Blues. Gevraagd naar muziekstijlen die aanzetten tot sportiever rijgedrag, valt op dat onder de automobilisten tot en met 35 jaar Rock, Metal en de spreekwoordelijke 'Classics' als het gaat om adrenaline toevoer weinig genoemd worden. Trance en Techno zetten met respectievelijk 28% en 24% juist het meest aan tot een sportief rijgedrag. Opvallend is dat 19% van de vrouwen Top 40- en Popmuziek heel specifiek aanzetten tot een sportiever rijgedrag, waar dit bij mannen veel minder het geval is (7%).

Seat

Op basis van dit Auto Emocion Report blijkt dat een Trance track met een stevig aantal beats per minuut het meest de emotie van de Nederlandse automobilist opwekt.

Als opdrachtgever van het onderzoek, gaat Seat over tot actie. Om het ultieme Ibiza-gevoel te realiseren, heeft Seat naast twee Ibiza actiemodellen 'Club' en 'Beat', samen met Armin van Buuren een limited edition van zijn compilatie CD 'A State Of Trance 2009' uitgebracht. Deze CD 'On the Beach' biedt een selectie van de meest recente trance die volgens Seat garant staat voor een meeslepende autorit. De CD is deze zomer alleen te bestellen bij een proefrit- of brochureaanvraag op de jubileumsite PartyEditions.nl.

Seat Seat
 
Websitewww.partyeditions.nl
Deel via