16 mei 2003
 

Ford Mondeo (1993 - 2007)

Directe benzineinjectie voor Ford Mondeo

16 mei 2003 | Ford zal vanaf juni een 1,8-liter Duratec benzinemotor in productie nemen, die dankzij directe benzine-inspuiting een reele brandstofbesparing van 6 a 8 procent mogelijk moet maken. Deze SCi-krachtbron zal nog dit jaar in de vernieuwde Ford Mondeo leverbaar worden.

Ford maakte de plannen voor de Duratec SCi-motor (SCi = Smart Charge injection, ofwel slimme directe inspuiting) bekend gedurende het 24e Internationale Motorsymposium dat op 15 en 16 mei te Wenen werd gehouden. Dankzij het Smart Charge injectie systeem belooft de nieuwe Ford Duratec SCi motor een reductie van het brandstofverbruik tussen de 6 en 8 procent bij normaal dagelijks gebruik. De geheel uit aluminium opgebouwde motor is afgeleid van de Ford Duratec motorenfamilie van 4 cilinder in lijn benzinemotoren die momenteel in de Ford Mondeo worden toegepast. Prof. Dr. Rudolf Menne, die bij Ford Europa de leiding heeft bij de ontwikkeling van benzinemotoren, verklaart: "Onze motivatie om de eerste Ford direct ingespoten productie benzinemotor te ontwikkelen was onze overtuiging dat bestaande directe benzine inspuitsystemen niet volledig aan de verwachtingen voldeden. Daarom was onze doelstelling het optimaliseren van het systeem voor een optimaal brandstofverbruik over een breder gebied van gebruikstoepassingen met de nieuwe Duratec SCi".

Ford Mondeo (1993 - 2007)

Om het brandstofverbruik onder normale dagelijkse rijomstandigheden te optimaliseren, wordt de Duratec SCi gecombineerd met de nieuwe handgeschakelde 6 versnellingsbak MMT6, die is uitgerust met een langere overbrenging in de hoogste versnelling. Deze combinatie van technologieen resulteert volgens de makers in een gevoel van vermogen gecombineerd met een hoog comfort en laag brandstofverbruik bij kruissnelheden op autosnelwegen. "Normale benzinemotoren zijn krachtiger dan noodzakelijk is voor gebruik in normale dagelijkse rijomstandigheden", legt Menne uit. "Bij deze motorbelastingen en snelheden gebruikt de motor een grote hoeveelheid brandstof om de luchtweerstand in het inlaatspruitstuk te overwinnen, die wordt veroorzaakt door de gedeeltelijk gesloten gasklep. De motor moet dan ademhalen tegen het vacuüm in het inlaatspruitstuk. Dit veroorzaakt energieverlies door het pompen en derhalve een toename van het brandstofverbruik".

De 130 pk (96 kW), 16-kleps aluminium Duratec SCi motor heeft een aantal verschillen ten opzichte van de conventioneel ingespoten 125 pk (92 kW) 1.8 liter Duratec HE motor. In aanvulling op het inlaatspruitstuk met wervelingscontrole zijn dit:

  • Brandstof inspuitventielen die direct in de verbrandingskamer inspuiten in plaats van in het inlaatspruitstuk.
  • Speciaal ontworpen zuigers met een asymmetrische uitsparing om de volgens een speciale strategie ingespoten brandstof dicht in de buurt van de bougie te houden. Dit ontwerp is essentieel voor het verbrandingsproces onder deellast omstandigheden.
  • Het inspuitsysteem, dat overeenkomt met dat van een common-rail systeem bij diesel motoren, werkt met inspuitdrukken tot 120 bar, hetgeen bijdraagt aan de nauwkeurige bepaling van het inspuitmoment.
  • Een uitlaatsysteem met een tweetal drieweg katalysatoren en als extra een speciale DeNOx katalysator voor een betrouwbare emissie controle, ook tijdens de condities met arm-mensel strategie. De motor voldoet aan de EU Stage IV norm.
  • Hoge energie direct-ontstekingssysteem met een individuele bobine voor elke bougie. De bougies zijn van het type met vier elektrodes, speciaal voor gebruik met de arm-mengsel strategie.