28 juli 2009
 

Ferrari 458 Italia

Ferrari onthult 458 Italia in Frankfurt

28 juli 2009 | Ferrari zal op de IAA in Frankfurt de geheel nieuwe 458 Italia onthullen. De tweezits Ferrari 458 Italia profiteert, net als alle Ferrari-straatversies, van de ervaring van Ferrari in de Formule 1. De 458 is het resultaat van de autosportervaringen en van de input door wederom Michael Schumacher. Hij was vanaf het allereerste begin betrokken bij het 458 Italia project en speelde daarbij een onschatbare rol.

De Ferrari 458 Italia is een ontwerp van Pininfarina en is het bewijs dat met deze auto een totaal nieuwe koers is uitgezet. De Ferrari 458 Italia heeft een compacte, aerodynamische vormgeving die de ongecompliceerdheid, efficiency en het lage gewicht van de auto, elementen die ten grondslag lagen aan het project, benadrukt. Net als bij andere Ferrari's is de vormgeving ingegeven door de vereisten van de aerodynamische efficiency, zoals de downforce van 140 kg bij 200 km/u van het nieuwste model.

Ferrari 458 Italia

De voorzijde heeft een enkele opening voor de grille en luchtinlaten aan de zijkant. Met aerodynamische secties en profielen die zodanig zijn ontworpen dat de lucht direct naar de radiatoren wordt gevoerd en onder de vlakke onderkant van de auto. De neus is ook voorzien van kleine aerodynamische vleugels die downforce genereren en die bij hogere snelheden vervormen en daarmee de luchtinlaten verkleinen en de luchtweerstand verkleinen.

De nieuwe 4.499 cc V8 is de eerste Ferrari-motor met directe injectie die middenachter wordt gemonteerd. De krachtbron heeft een zeer kleine zuigerslag, wat kenmerkend is voor racemotoren, resulterend in een compressieverhouding van 12,5:1. De motor, die is uitgerust met de traditionele afgevlakte krukas, levert 570 pk bij 9.000 tpm. Het maximum koppel bedraagt 540 Nm bij 6.000 tpm, waarvan meer dan 80 procent vanaf 3.250 tpm beschikbaar is. De 458 Italia is uitgerust met een zevenversnellingsbak met dubbele koppeling die zorgt voor betere prestaties terwijl het schakelen zelfs bij volgas soepel verloopt. De ingenieurs hebben specifieke, sportievere versnellingsbakverhoudingen ontwikkeld die passen bij het vermogen en de koppelkromme van de nieuwe V8, waardoor er veel trekkracht is bij lage toerentallen en de auto in staat is om zijn topsnelheid in de hoogste versnelling te bereiken.

Ferrari 458 Italia

Deze nieuwe Ferrari betekent ook een stap voorwaarts op het gebied van het terugbrengen van emissies. Ondanks het feit dat de nieuwe motor aanzienlijk krachtiger is dan de voorgaande, produceert de Ferrari 458 Italia een CO2-emissie van 320 g/km en is het brandstofverbruik 13,7 liter per 100 kilometer (gemiddeld).

De ingenieurs besteedden tijdens de ontwerpfase om verschillende redenen veel aandacht aan het terugbrengen van het gewicht. Dientengevolge heeft de Ferrari 458 Italia een gewicht van 1.380 kg met een vermogen-gewichtverhouding van 2,42 kg/pk. De gewichtsverdeling is ook optimaal met 58 procent boven de achteras. Het resultaat van de inspanningen van de ingenieurs kan het beste worden weergegeven door twee simpele statistieken die samen de prestaties van de 458 Italia benadrukken: de acceleratie van 0-100 km/u in minder dan 3,4 seconden en een topsnelheid van ruim 325 km/u.

Ferrari 458 Italia

Voor het nieuwe chassis, uiteraard weer van aluminium, hebben de ingenieurs uit Maranello diverse soorten aluminium toegepast in combinatie met fabricage- en lijmtechnieken die afkomstig zijn uit de luchtvaartindustrie. Met betrekking tot de rijdynamiek van de auto is de Ferrari 458 Italia voorzien van een wielophanging met dubbele wishbones vóór en een multi-link set-up achter. Het remsysteem is voorzien van een 'voorspanningsfunctie', waarbij de zuigers in de remklauwen de remblokken vanaf 'lift-off' in contact brengen om vertraging in het activeren van de remmen te beperken. In combinatie met het ABS heeft dat de remafstand van 100-0 km/u beperkt tot 32,5 meter.