10 juli 2009
Seat Ibiza (2008 - 2017)

Seat Ibiza (2008 - 2017)

Seat Ibiza nu ook als Cupra, FR, Bocanegra en 1.6 TDI

10 juli 2009 | Geheel in lijn met de sportieve traditie van het merk breidt Seat de Ibiza modelreeks uit met een aantal gepeperde uitvoeringen: de Cupra, FR en de exclusieve Bocanegra. Bovendien introduceert Seat tegelijkertijd een 1.6 common-rail diesel in de Ibiza voor schonere en efficiëntere prestaties.

De Ibiza Cupra beschikt over een 180 pk en 250 Nm sterke 1.4 TSI-motor met dubbele compressor, een sequentiële 7-traps DSG-versnellingsbak met schakelpaddels aan het stuur en een nieuw, elektronisch zelfsperrend XDS-systeem. Ondanks een topsnelheid van 225 km/u en een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7,2 seconden is hij 'groener' dan ooit. Ten opzichte van zijn voorganger is het emissieniveau met 19% teruggebracht tot 148 g/km CO2. De nieuwe Cupra voldoet reeds aan de EU-5 emissieregelgeving.

Het uiterlijk van de Ibiza 3-deurs SC wordt aangescherpt voor de Cupra. De belangrijkste verschillen komen tot uiting in de voor- en achterbumper. Beide hebben ze geheel eigen designelementen gekregen en een agressieve uitstraling. Verder wordt het front van de Cupra bepaald door opvallende, dubbele zwarte koplampen, U-vormige luchtinlaten onderin de bumper, een nieuw ontworpen centrale honingraatgrille in een zwarte omlijsting en een bredere onderste grille. Aan de achterzijde springt de grote verchroomde, in het midden gemonteerde uitlaatpijp direct in het oog. Andere opvallende kenmerken van de Cupra zijn de glanzend zwarte spiegelhuizen en de 215/40 laag-profielbanden op exclusieve 17 inch velgen, die ruimte bieden aan de forse, geventileerde remschijven.

Ook het interieur benadrukt het dynamische potentieel van de auto met glanzend zwarte inserts op diverse dashboardonderdelen, waaronder de radiobehuizing, de overkapping van het instrumentarium en de behuizing van de versnellingspook van de DSG-transmissie. Andere features die bijdragen aan de sportieve atmosfeer zijn het speciale instrumentarium waarin het Cupra-logo is verwerkt, het nieuw ontwikkelde stuurwiel met de geïntegreerde DSG-schakelpaddels en het ontwerp van de sportstoelen, waarvan de contouren, de doorgestikte bekleding en het Cupra-embleem op de rugleuning afwijken van de overige Ibiza-uitvoeringen voor een nog exclusievere uitstraling.

Het geheim achter het uitzonderlijke koppel van 250 Nm tussen 2.000 en 4.500 toeren per minuut is de 'twin-charger' technologie, waarbij twee compressoren worden toegepast. De ene is een hoogtoerige mechanische compressor, de andere is een uitlaatgas turbocompressor. Afhankelijk van de gewenste hoeveelheid koppel bepaalt het drukregulatiesysteem of de hoeveelheid druk die door de basiscompressor gegenereerd wordt voldoende is, of dat de motor extra trekkracht behoeft van de tweede compressor. Enkel de mechanische compressor levert druk tot een maximum van 2.400 tpm. De turbocompressor is specifiek ontwikkeld voor efficiency en levert geen turbodruk bij lage toerentallen. De twee systemen werken samen in het toerenbereik tussen 2.400 en 3.500 tpm, waarna de mechanische compressor stopt. Boven de 3.500 tpm is het de turbocompressor die de gewenste turbodruk levert.

Ten opzichte van de op de Ibiza 1.6 leverbare DSG-transmissie wordt de sequentiële 7-traps DSG-versnellingsbak met schakelpaddels aan het stuur uitgerust met gemodificeerde software voor extra sportieve prestaties. Als gevolg daarvan verloopt de tussenacceleratie sneller ten opzichte van de vorige Cupra, net als de sprint vanuit stilstand naar 100 km/u.

Seat Ibiza (2008 - 2017)

De nieuwe Seat Ibiza Cupra is leverbaar in tien carrosseriekleuren en kan worden geleverd met zaken als ABS, TCS + EBA, ESP, XDS, een bestuurders- en passagiersairbag, zijairbags, een hulpsysteem voor het wegrijden op een helling, een bandenspanningcontrolesysteem, een audio-installatie met MP3-speler, aux-in-functie en zes speakers, cruise control, een boardcomputer, bochtverlichting, een speciaal onderstel en sportstoelen.

De nieuwe Seat Ibiza FR wordt leverbaar als 5-deurs en 3-deurs SC en in beide gevallen onderscheidt de FR, wat staat voor Formula Racing, zich wat design betreft duidelijk ten opzichte van de bekende uitvoeringen. Zijn nieuwe, sportieve voorkomen is in eerste instantie het resultaat van het ontwerp van de voor- en achterbumper. Die zijn allebei groter geworden en zorgen voor een meer agressieve uitstraling die wordt versterkt door de honingraatgrille aan de voorzijde met een verchroomde omlijsting. Andere kenmerkende FR-elementen zijn de zilverkleurige buitenspiegels, de bredere 215/40 banden op speciale 17 inch wielen en de dubbele, centraal geplaatste uitlaatpijp.

Ook in het interieur komt het sportieve gevoel tot leven dankzij een combinatie van glanzend zwart uitgevoerde inserts, een exclusief FR instrumentenpaneel, een nieuw ontworpen stuurwiel met DSG schakelpaddels en waarbij de sportstoelen met gestikte bekleding met FR-logo's de aandacht trekken.

Onder de motorkap huist een 1.4 TSI benzinemotor met dubbele compressor, die in de Ibiza FR goed is voor een vermogen van 150 pk en een koppel van 220 Nm tussen 1.250 en 4.500 toeren per minuut. Als topsnelheid noteert de 3-deurs SC 212 km/u, hij accelereert vanuit stilstand in 7,6 seconden naar 100 km/u en 'klokt' een tussenacceleratie van 80 naar 120 km/u in 10 seconden. Voor de 5-deursversie zijn de waarden respectievelijk 211 km/u, 7,8 seconden en 10,2 seconden.

Verbeterde prestaties staan niet noodzakelijk gelijk aan een hoger verbruik. Het gemiddelde brandstofverbruik van de FR is vastgesteld op 6,3 liter op 100 kilometer. Ten opzichte van zijn voorganger is de CO2-uitstoot bovendien aanzienlijk gedaald, met 20% tot 146 gram CO2 per kilometer. De nieuwe FR voldoet net als de Cupra aan de EU-5 emissienormen.

Eén van de belangrijkste features die verantwoordelijk zijn voor de wegligging van de FR is XDS, het elektronische sperdifferentieel. In plaats van een extra mechanisch differentieel te monteren, dat de prestaties wel verbetert maar tegelijkertijd extra gewicht in de schaal legt en dikwijls ongewenste schokken met zich meebrengt, hebben de ingenieurs van Seat een elektronisch systeem ontwikkeld dat in combinatie met het ESP werkt en dezelfde zelfsperrende functies genereert. Het systeem remt het wiel af dat grip verliest, maar op een veel soepelere wijze. Het werkt net zo effectief als een mechanisch sperdifferentieel, maar veel soepeler en vergt geen extra mechanica en voegt dus geen extra gewicht toe.

Seat Ibiza (2008 - 2017)

De nieuwe Seat Ibiza FR is leverbaar in tien carrosseriekleuren en kan worden geleverd met zaken als ABS, TCS + EBA, ESP, XDS, een bestuurders- en passagiersairbag, zijairbags, een hulpsysteem voor het wegrijden op een helling, een bandenspanningcontrolesysteem, een audio-installatie met MP3-speler, aux-in-functie en zes speakers, cruise control, een boardcomputer, bochtverlichting, een speciaal onderstel en sportstoelen.

Na een afwezigheid van 35 jaar heeft Seat besloten de Bocanegra weer tot leven te wekken. Destijds zorgde de 1200 Sport voor de nodige sensatie en nu, in het jaar dat de Ibiza zijn 25ste verjaardag viert, is de Bocanegra terug van weggeweest. Deze exclusieve variant is bedoeld voor liefhebbers die op zoek zijn naar het maximaal haalbare op het gebied van prestaties, verpakt in een exclusieve outfit.

De basis voor de nieuwe Bocanegra werd in 2008 gelegd tijdens de Autosalon van Genève, met de introductie van het Seat Ibiza SportCoupé 'Bocanegra' concept, een auto die een duidelijke hint gaf naar de exclusieve versie die nu zijn opwachting maakt. Ook toen al beschikte de auto over een prominente voorzijde, die geheel in zwart uitgevoerd aan een zwart masker doet denken en die deze uitvoering zijn speciale persoonlijkheid geeft. De dubbele koplampen lijken sprekend op twee priemende ogen in dat masker en lijken naar voren te springen uit de compleet zwarte voorzijde. Ook de middelste grille en de omlijsting daarvan, met daarin het sportief ogende honingraatgaas verwerkt, worden gedomineerd door de kleur zwart. In die lijn zijn ook de luchtopeningen in de onderste grille ontworpen. Rondom de opvallende uitlaatpijp in het onderste centrale deel van de achterzijde van de Bocanegra zijn ook zwarte inserts geplaatst. De getinte achterruit en de dakspoiler dragen eveneens bij aan de sportieve looks van deze nieuwe Seat.

Het design van de achterbumper is per versie afhankelijk. Op de FR-uitvoering is die voorzien van een matte sierstrip waarin de reflectoren zijn verwerkt. De sportief ogende dubbele uitlaatpijp versterkt daar de dynamische uitstraling. De Cupra is uitgerust met een mooie zwarte uitsparing in het onderste deel van de bumper waarin de nummerplaat wordt bevestigd boven de trapeziumvormige uitlaatpijp, die wordt geflankeerd door ventilatieopeningen aan de zijkanten.

Opzij zijn het de zwarte buitenspiegels en de 215/40 laag-profielbanden op zilverkleurige 17 inch 'Sira' velgen (die net als bij de Cupra kan worden geleverd in combinatie met 'Seat Racing remmen') die het aangezicht domineren. Tot slot rondt het zonnedak de uitstraling van deze exclusieve uitvoering, die alleen in de kleuren Dakota Red en Candy White, af.

Met het interieur van de FR en Cupra als basis beschikt de nieuwe Seat Ibiza Bocanegra over diverse afwijkende specificaties die het exclusieve karakter van deze uitvoering nog verder versterken. Zo zijn de sportstoelen bekleed met een speciale stof, met ruitvormige patronen in rood garen voor een extra sportieve look. Op het bovenste deel van de stoelen is het embleem gestikt waaraan deze uitvoering onder andere te herkennen is ‐ een in rood uitgevoerde hoofdletter 'B'. Nog zo'n eyecatcher in het interieur is het driespaaks stuurwiel, dat aan de onderkant afgevlakt is en waarop in het midden van de verticale spaak eveneens de hoofdletter 'B' prijkt, ditmaal in aluminium. Aan het einde van de horizontale spaken zijn de schakelpaddels voor de 7-traps DSG-versnellingsbak geplaatst, voor gemakkelijk en snel schakelen zonder dat de handen het stuur los hoeven laten. Tot slot is ook de versnellingspook van het DSG-systeem voorzien van rode stiksels, in lijn met die van de stoelen. Verder komen er in het interieur verschillende zwarttinten terug, met name de kleuren Brillante Black op delen van het dashboard, de portieren en de middenconsole, en Carbon Black op de onderste delen van de A-stijlen, de wielkasten en de speciale matten, die bovendien zijn afgewerkt met rode biezen. Het Bocanegra-embleem op het instrumentarium onderscheidt het van dat van de FR- en Cupra-versies. Ook de koolstofvezel look voor de overkapping van het instrumentarium, de spaken op het stuurwiel, de behuizing van de radio en het omhulsel rond de versnellingspook is een herkenbaar element van de Bocanegra, net als het aluminiumkleurige rem- en gaspedaal.

Seat Ibiza (2008 - 2017)

Na de Exeo, Leon, Altea en Altea XL Stationwagon introduceert Seat common-rail dieseltechnologie nu ook voor de Ibiza, in de vorm van de nieuwe 90 pk sterke 1.6 TDI CR. De komst van deze motor vormt de eerste aanzet tot de geleidelijke introductie van een reeks common-rail turbodiesels voor de Ibiza-reeks. Common-rail technologie zorgt voor betere prestaties en beperkt het geluidsniveau, de brandstofconsumptie en de CO2-emissies aanzienlijk.

De nieuwe 1.6 TDI CR-motor vervangt de 90 pk sterke TDI en wordt een optie tussen de huidige 1.4 TDI met 80 pk en de 105 pk sterke 1.9 TDI. De 1.6 TDI CR is gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak, wordt standaard geleverd in combinatie met een roetfilter en voldoet aan de EU-5 emissieregelgeving die in 2011 van kracht wordt.

De Ibiza 5-deurs 1.6 TDI CR bereikt een topsnelheid van 177 km/u, accelereert in 12 seconden van 80 naar 120 km/u en legt de kilometer vanuit stilstand in 33,7 seconden af. Het brandstofverbruik voor zowel de 3-deurs SC- als de 5-deursuitvoering is eveneens aanzienlijk verbeterd: 5,1 l/100 km in de stad, 3,6 l/100 km op buitenwegen en een gecombineerd verbruik van 4,2 l/100 km. Bovendien is de CO2-uitstoot met 10 g/km gedaald tot een waarde van 109 g/km.

De nieuwe 1.6 TDI CR-krachtbron is per direct te bestellen voor de Ibiza. In combinatie met deze common-railmotor beginnen de prijzen van de Ibiza 1.6 TDI CR Reference vanaf € 19.395,-.