24 juni 2009
 

Ford Focus (2005 - 2011)

Elektrische Ford-prototypes voor Engelse overheid

24 juni 2009 | Elektrische Ford-prototypes worden door de Engelse overheid toegevoegd aan hun vloot van auto's met lage emissie Ford-vloot welkom geheten door de burgemeester van Londen Ontwikkeling van elektrische Ford modellen wordt aangestuurd vanuit Engeland De wereldwijde inspanningen van Ford Motor Company met betrekking tot de ontwikkelingen van Battery Electric Vehicles (BEV's) worden versterkt door een Brits project waarbij Ford-demonstratiemodellen onderdeel zullen uitmaken van een vloot lage-emissievoertuigen van de overheid in Engeland. Dit programma is deze week aangekondigd.

Gesteund door 'Scottish and Southern Energy' zal een vloot van zero-emissie Ford Focus BEV prototypes zowel door de energiemaatschappij als door testrijders uit Hillingdon, Middlesex, worden bereden.

Een consortium van Ford, Scottish and Southern Energy en de Universiteit van Strathclyde zal zorgdragen voor de levering van de prototypes en een infrastructuur voor het opladen die vanaf begin 2010 in en rond Hillingdon operationeel moet zijn. Ford Europa ontwikkelt het prototype van de Focus BEV om te onderzoeken of de aangewende technologie geschikt is om toegepast te worden in de toekomstige modelreeks van Ford in Europa.

Deze nieuwe generatie BEV demonstratieauto's is gedeeltelijk gecreëerd met fondsen van de Technology Strategy Board (TSB) van de Engelse overheid, die innovatieve, toonaangevende projecten bevordert waarbij de CO2-uitstoot wordt verminderd en gebruik wordt gemaakt van het landelijke transportsysteem.

Ford Focus (2005 - 2011)

De betrokkenheid van Ford Europa bij de vloot van elektrische Ford Focus prototypes is een aanvulling op het ontwikkelingswerk dat al is verricht voor de Ford Tourneo Connect BEV Concept die eerder dit jaar tijdens de Autosalon van Genève is onthuld.

Europees BEV programma´s gecoördineerd vanuit Engeland Ford Europa's BEV programma's worden aangestuurd door haar research en development center in Dunton, Essex, Engeland. Dunton Technical Centre Home heeft een ingenieursteam van bijna 3.000 voertuigspecialisten en het centrum is verantwoordelijk  voor de ontwikkeling van aandrijflijnen voor alle Ford personenauto's in Europa, alsmede voor ieder onderdeel van de bedrijfswagen modelreeksen.

De volledige BEV aandrijflijn van de Tourneo Connect Concept werd ontwikkeld in samenwerking met Smith Electric Vehicles, in Engeland toonaangevend op het gebied van het ombouwen van bestelwagens voor elektrische aandrijving. Smith Electric Vehicles maakt deel uit van een separaat consortium dat heeft gezorgd voor fondsen van TSB voor de verdere ontwikkeling van de Tourneo Connect BEV Concept.

Smith Electric Vehicles zorgt al voor de ombouw van de Ford Transit en biedt deze in Engeland en Europa aan als de Smith Edison. Smith zal ook vanaf 2010 de Transit Connect in Europa op de markt brengen als Smith Ampere.

Ford Focus (2005 - 2011)

De Tourneo Connect BEV toont aan hoe deze technologie kan worden toegepast in een personenauto. Ford heeft in Amerika bekend gemaakt dat de Transit Connect in 2010 in samenwerking met Smith Electric Vehicles als volledige BEV in Noord Amerika op de markt zal worden gebracht.,

Voor de Tourneo Connect BEV Concept is de meest recente batterijtechnologie toegepast. Een 21 kWh lithium-ion fosfaat batterijpack wekt de energie op om een 50 kW elektromotor aan te drijven. De aandrijfkracht wordt naar de aandrijfassen overgebracht  door een enkelvoudige transmissie. Deze configuratie zorgt er voor dat de actieradius 160 kilometer is en de auto een topsnelheid heeft van 128 km/h.

Opladen is eenvoudig: de accu-oplader kan direct worden aangesloten op het standaard stopcontact van het lichtnet en het volledig opladen neemt zes tot acht uur in beslag.