6 mei 2003
Citroen C2

Citroen C2

Citroen C2 voor eind 2003 in Nederland

6 mei 2003 | Citroen introduceert in het laatste kwartaal van dit jaar haar nieuwe driedeurs model, de C2. Met deze introductie completeert de C2 het compacte gamma van Citroen, naast de C3 en C3 Pluriel.

De Citroen C2 moet een voorname rol gaan spelen in de aanhoudende groei die Citroen nu reeds zes jaar realiseert. Meer dan de helft (56%) van de compacte modellen die in Europa worden verkocht, is een driedeurs versie en met de C2 wil Citroen een deel van die markt opeisen. De Citroen C2 is gebouwd op hetzelfde platform als de C3 en C3 Pluriel. Aan het uiterlijk van de auto is de gemeenschappelijke basis niet eenvoudig af te lezen, aangezien de Citroen C2 een geheel eigen persoonlijkheid heeft. De ronde vormen van zijn neus geven hem een dynamische allure. De sterke welving in de motorkap en geintegreerde grille en de grote koplampen aan weerszijden daarvan geven hem een robuuste en moderne uitstraling. Schuin van voren bevestigen de brede uitstulpingen rond de wielkasten de indruk van een goede wegligging. Opvallend is het profiel van de Citroen C2 met de scherp naar beneden lopende achterzijruiten die zelfs eindigen onder het niveau van de zijruiten voor.

Citroen C2

De Citroen C2 komt er ook in VTR-uitvoering die de sportieve aspiraties tot uitdrukking laat komen in de vorm van meegespoten delen en een embleem onder de zijruiten achter. In het interieur van de Citroen C2 wordt een originele, opgewekte ambiance gecreeerd waarbij de stof van de stoelen terugkeert in de bekleding van de deuren. De knop van de versnellingspook en portiergrepen zijn van een transparant materiaal gemaakt. De achterklep opent in twee delen. De bovenzijde van de klep heeft beperkte afmetingen en laat zich eenvoudig openen, zelfs in een krappe parkeergarage bijvoorbeeld. Anders dan bij een separaat te openen achterruit klapt bij de C2 ook de hoedenplank in dezelfde beweging mee, zodat de complete bagageruimte toegankelijk is. Het openen gaat bovendien moeiteloos, want het is volkomen elektrisch. De onderzijde van de klep opent naar beneden en staat in dat geval belading tot 100 kg toe, net als bij de C3 Pluriel.

De Citroen C2 deelt het uitrustingsniveau van de C3 en de C3 Pluriel. Met een in hoogte en diepte verstelbare stuurwiel, een in hoogte verstelbare stoel voor de bestuurder, een boordcomputer, snelheids-regelaar, automatisch inschakelende verlichting en ruitenwissers en het waarschuwingssignaal bij overschrijding van de snelheid heeft de C2 voorzieningen die doorgaans alleen in hogere segmenten worden aangeboden. De C2 is bovendien leverbaar met voorzieningen als SensoDrive en variabele elektrische stuurbekrachtiging.

Citroen C2

Ook qua motorisering is het aanbod uitgebreid, met drie (1.1i, 1.4i en 1.6i 16v) benzinemotoren en een dieselmotor (1.4 HDi). Met de 1.1i begint de reeks. Deze motor heeft een vermogen van 44 kW (61 pk) bij 5.500 tpm en een koppel van 94 Nm bij 3.200 tpm. Daarop volgt de 1.4i die 54 kW (75 pk) produceert bij 5.400 tpm en een koppel van 118 Nm bij 3.300 tpm. De 1.6i 16v rondt het trio benzinemotoren naar boven af, met 80 kW (110 pk) bij 5.750 tpm en een maximaal koppel van 147 Nm bij 4.000 tpm. Ook is de Citroen C2 leverbaar met een dieselmotor, in dit geval een 1.4 HDi die 50 kW (70 pk) levert bij 4.000 tpm en een koppel van 150 Nm bij 1.750 tpm.