17 juni 2009
 

Volkswagen Kever

Porsche museum exposeert zeldzame Kever-prototypes

17 juni 2009 | Het Porsche Museum staat stil bij de 75e verjaardag van de Volkswagen Kever. Op 22 juni 1934 kreeg 'Dr. Ing. h.c. F. Porsche GmbH, Konstruktionen und Beratung für Motoren- und Fahrzeugbau' het groene licht van de toenmalige Duitse rijksassociatie der automobielindustrie om de Volkswagen te ontwikkelen en te bouwen. Het museum opent op 22 juni een speciale tentoonstelling over de totstandkoming van de auto, compleet met unieke tijdsbeelden en prototypes.

In de economisch moeilijke jaren dertig ontwikkelden diverse autobouwers plannen voor de bouw van een goedkope auto voor de massa. Een van hen was Ferdinand Porsche, die toen al niet minder dan zeven ontwerpen had gemaakt voor diverse fabrikanten. Zijn studie voor een kleine volksauto werd door het Rijksministerie van Transport gekozen.

Volkswagen Kever

Tussen 1934 en 1938 werden diverse prototypes gebouwd. De eerste werd op 3 juli 1935 door Porsche voorgesteld onder de naam V1 (met de 'V' van Versuchswagen ofwel testauto). De V2, die in december van dat jaar gereed kwam, was een studiemodel voor een cabriolet.

In 1937 werd een serie van dertig prototypes gemaakt, de 'VW30', die in totaal meer dan 2,4 miljoen testkilometers aflegden. Nog een jaar later was de VW38 aan de beurt om getest te worden. Dat model week nauwelijks nog af van de latere productieauto.

Volkswagen Kever

De Volkswagen had een prijs van slechts 990 Reichsmark en was daardoor betaalbaar voor de gemiddelde Duitse consument. Potentiële kopers konden wekelijks vijf Reichsmark sparen voor de auto, die inmiddels door de machthebbers in Duitsland KdF-Wagen was gedoopt, waarbij KdF verwijst naar de Kraft durch Freude-organisatie onder het Duitse bewind. Door de oorlog kwam echter niemand van de 340.000 spaarders toe aan het volmaken van de spaarkaart; geen enkele Volkswagen ging uiteindelijk naar een particulier. Voor en tijdens de Tweede Wereldoorlog ontwikkelde Porsche militaire varianten van de Volkswagen, waaronder de jeep-achtige Kübelwagen, de amfibische Schwimmwagen en de vierwielaangedreven Kommandeurwagen. Ook werkte Porsche aan een speciale Volkswagen voor de race Berlijn-Rome, die vanwege de oorlog echter nooit plaatsvond.

Kort na de oorlog startte de productie van de civiele KdF-Wagen – die toen officieel Volkswagen heette – in de gedeeltelijk verwoeste fabriek in Wolfsburg. Het laatste exemplaar liep in juli 2003 in Mexico van de band. Met 21,5 miljoen exemplaren is de Volkswagen Kever – zijn koosnaam – een van de meest geproduceerde auto's aller tijden.

Volkswagen Kever

Het Porsche Museum wijdt van 22 juni tot 31 juli 2009 een speciale tentoonstelling aan de 75e 'verjaardag' van de Volkswagen Kever. Er zijn originele foto's en vele documenten te zien uit het historisch archief van Porsche, net als het exemplaar van het prototype VW38 dat door Ferdinand Porsche zelf werd gebruikt voor onder meer zakentrips. Een andere zeldzaamheid is een prototype van een Volkswagen Kever met dieselmotor, die door Porsche in het begin van de jaren vijftig is ontwikkeld.