17 juni 2009
 

Volkswagen

Volkswagen is winnaar Engine Of The Year 2009

17 juni 2009 | De 1.4 TSI-motor van Volkswagen heeft de overall-overwinning voor zich opgeëist bij de uitreiking van de Engine of The Year-wards. Daarmee doorbreekt Volkswagen de hegemonie van de concurrent uit Zuid Duitsland. De overwinning is ook een bevestiging van de juistheid van de downsizing-koers die Volkswagen is ingeslagen. Dankzij Twincharger-technologie leveren de TSI-motoren met een relatief kleine cilinderinhoud hoge prestaties in combinatie met gunstige waarden voor verbruik en emissies.

De Engine of The Year Awards van 2009 waren de spannendste ooit. De TSI-motor van Volkswagen kreeg in totaal 354 punten van 65 juryleden. Hij was daarmee goed voor de overall-overwinning en eerste plaatsen in de categorieën 'Groene Motoren' en 'Benzinemotoren met een inhoud van 1,0-1,4 liter'. De TSI bleef met een totaalscore van 354 punten de 3.0 DI Twin Turbo-motor (de winnaar in 2007 en 2008) van BMW met vier punten voor. De overwinning van de TSI-motor van Volkswagen is ook een belangrijk signaal. Deze motor toont met zijn aansprekende prestatiecijfers en gunstige verbruik namelijk aan dat downsizing van motoren een goed alternatief kan zijn voor bijvoorbeeld hybrides en elektrisch aangedreven auto's.

Volkswagen

TSI Twincharger-technolgie staat voor een viercilinder motor die een turbo en een mechanische compressor in een compacte unit combineert. Met deze technologie worden vermogens tot 178 pk gerealiseerd. Ook belangrijk is het hoge specifieke vermogen (127, 1 pk/liter) en het hoge koppel van 240 Nm (vanaf slechts 1.500 tpm) waartoe TSI-motoren in staat zijn.

De TSI-motoren zijn leverbaar in de Golf, de Jetta, de Touran, de Tiguan, de Passat en de Scirocco. Overigens heeft de consument de TSI-technologie al omarmd: ruim 50% van alle in Nederland afgeleverde Volkswagen-modellen beschikt over deze efficiënte hightech motoren. Naar verwachting wordt dat aandeel groter, want binnenkort wordt de nieuwe Polo leverbaar met de 1.2 TSI-motor met een vermogen van 77 kW/105 pk.

Volkswagen

Naast de overwinning voor de TSI-motor, heeft Volkswagen ook een klassenoverwinning behaald in de categorie benzinemotoren van 1,8- 2,0-liter. De tweeliter turbomotor (I4) won de prijs in zijn klasse en haalde een derde prijs overall. Het was voor de vierde keer sinds 2005 dat deze tweeliter turbo van Volkswagen bij de Engine of the Year-awards in de prijzen viel. Daarmee is deze krachtbron de meest succesvolle in de historie van de prestigieuze verkiezing. Deze motor wordt gebruikt in de nieuwe Volkswagen Golf GTI en Scirocco, maar ook in diverse Audi's. De jury loofde niet alleen het hoge vermogen van deze motor, maar de soepele loop, die onder meer te danken is aan de twee balansassen.

Volkswagen Volkswagen
 
Websitewww.volkswagen.nl
Deel via