1 september 2001
 

Keinath GT/C

Keinath brengt nieuwe sportwagen naar Nederland

1 september 2001 | De Duitse carrosseriebouwer Keinath brengt de op de show van Genève debuterende Keinath GT/C sportwagen naar Nederland. De GT/C doet denken aan roemruchte Italiaanse sportwagens, waarvan het ogenschijnlijke eenvoudige lijnenspel resulteert in een ontstellend fraai ogende sportcoupe. Geen opsmuk, geen onnodige versierselen, geen stylingtrucjes; de vormgeving van de GT/C is doeltreffend, tijdloos en aantrekkelijk. Voor de techniek deed Keinath een beroep op bestaande technologie van General Motors/Opel, terwijl voor de nabije toekomst ook een andere grote Duitse autofabrikant een bijdrage zal leveren aan het motorenpallet.

De Keinath GT/C is ontstaan op de tekentafels van Horst Keinath die daarvoor samen-werking zocht met de automotive ontwikkelingspartner Engineering + Design AG (EDAG). De ontwerpers van EDAG waren verantwoordelijk voor het tekenen van de coupé in nauw overleg met Horst Keinath, waarbij werd gezocht naar een verantwoorde harmonie tussen een klassieke vormgeving en een modern lijnen-spel. Of zoals Horst Keinath het omschrijft: “Ons doel was het creëren van een auto met de potentie om de klassieker van morgen te worden.”

Horst Keinath heeft al vele conversies van bestaande Opel-modellen op zijn conto staan. Van competitieve wedstrijduitvoeringen tot cabriolet-versies van types als de Ascona, de Senator en de Monza van Opel. Zijn voorlaatste creatie was de Keinath GT, die zijn broederschap met het huis Opel en met name de fameuze Opel GT niet verloochende. Voor de techniek van de GT/C deed de Duitse ontwerper wederom een beroep op Opel en lepelde hij de krachtige, 220 pk sterke 3,2 liter krachtbron van de Omega in het vooronder van zijn 2+2 coupé. In de Keinath zorgt deze motor voor een topsnelheid van 248 km per uur. De acceleratie van 0 tot 100 km per uur neemt slechts 6,3 seconden in beslag voor de handgeschakelde versie; de automaat neemt er 0,9 seconde extra voor. In de nabije toekomst zal Keinath ook een achtcilinder GT/C op de markt brengen met een cilinderinhoud van 5,7 liter en een vermogen van 350 pk. Deze achtcilinder is afkomstig van Mercedes en is gekoppeld aan een sequentiële transmissie met Tiptronic. De topsnelheid van deze GT/C is afgeregeld op 250 km/u.

Keinath GT/C

De standaarduitrusting bevindt zich op een hoog niveau. Met onder meer standaard geleverd: een sportonderstel, een anti-diefstal systeem, cruise controle, elektrisch bedienbare ramen, een lederen stuurwiel, airbags, volledig lederen binnenbekleding, stoelverwarming, climate control en lichtmetalen velgen. Met ingang van modeljaar 2002 is die standaarduitrusting nog omvangrijker geworden met een Bose stereo-installatie, een Philips navigatie systeem, leder van Recaro met de kleur naar keuze en een speciale kofferset. De koper kan de Keinath in iedere gewenste kleur laten uitvoeren; het opsturen van een kleurstaal is voldoende. Weken voor de aflevering wordt de koper bij Keinath verwacht om de stoelen, pedalen en andere bedieningselementen ergonomisch te laten afstellen op zijn en/of haar postuur.

In Duitsland bedraagt de prijs van de Keinath GT/C 100.000 Euro ex BTW.

Keinath GT/C
 
Deel via