9 juni 2009
Subaru Legacy (2003 - 2009)

Subaru Legacy (2003 - 2009)

Subaru Legacy viert 20e verjaardag

9 juni 2009 | Begin 1989 vond in het Takanawa Prince Hotel in Tokio een historisch feit plaats. Daar lanceerde Subaru zijn compleet nieuwe topmodel, de Legacy. Inmiddels zijn ruim 3,6 miljoen exemplaren van de Legacy-modellijn geproduceerd. Het 20-jarig jubileum wordt nu onder meer gevierd met unieke verkoopacties voor de Legacy- en Outback uitvoeringen in Nederland.

De lancering van de Legacy destijds, in het bijzijn van het complete management en talrijke andere sleutelfiguren van Fuji Heavy Industries in Japan die bij de ontwikkeling betrokken waren, trok vele bezoekers die als eersten een glimp van de geheel nieuwe Legacy wilden opvangen. Want één ding was duidelijk: voor de toekomst van Subaru was de introductie van dit model voor de wereldmarkt van groot strategisch belang en daarom zou het een bijzondere auto worden.

Enkele jaren eerder hadden de ingenieurs van Subaru een duidelijke opdracht van hun management meegekregen. Namelijk de ontwikkeling van een topmodel dat in vele opzichten moest uitblinken, zoals in comfort en rijkwaliteiten. Om dat doel te bereiken werden kosten noch moeite gespaard. Zo besloot men bijvoorbeeld ook om voor dit model een compleet nieuwe motor te ontwikkelen. De toenmalige topkrachtbron, de 1,8 liter boxermotor uit de Subaru L-serie (Leone, in Japan), kon in de ogen van diezelfde ingenieurs niet meer in voldoende mate worden opgewaardeerd. Hetzelfde gold voor de carrosserie, het onderstel en de besturing. Alleen als werkelijk álles nieuw ontwikkeld zou worden kon het team voldoen aan de meegekregen opdracht. Aldus werd besloten...

Subaru Legacy (2003 - 2009)

Toen de opzet eenmaal duidelijk was kon de daadwerkelijke ontwikkeling beginnen. Zo ontstond een nieuw paradepaard voor Subaru, dat volledig voldeed aan de wensen van de ingenieurs. Een trendsetter in de toenmalige sedanklasse, zowel qua uiterlijk als rijkwaliteiten. En zo kwam de dag in zicht dat de opvolger van de L-serie/Leone geopenbaard zou worden. Ondertussen werd een naam gekozen: Legacy, om aan te geven dat de auto daadwerkelijk een nieuwe mijlpaal in de Subaru-geschiedenis zou gaan vormen.

Onderdeel van de lancering van de Subaru Legacy was de (geslaagde) poging om te bewijzen dat de auto tot buitengewone prestaties in staat was. Daarom liet Subaru het model begin 1989 een bijzondere prestatie neerzetten: het wereldsnelheidsrecord voor productieauto's over 100.000 kilometer. Voor dit bewijs van betrouwbaarheid reed de Subaru Legacy negentien dagen achtereen over een testbaan. Ondanks aanhoudende regen vestigde de nieuwe Subaru al vóór zijn officiële debuut een nieuw snelheidsrecord.

In oktober 1993 introduceerde Subaru de tweede generatie van de Legacy, feitelijk een evolutie op basis van het eerste model. En wéér werd de auto ingeschreven voor een krachtproef: de nieuwe Legacy vestigde op de Bonneville Speedway in Utah, USA, opnieuw een wereldsnelheidsrecord, dit maal met de Legacy Wagon.

Subaru Legacy (2003 - 2009)

De derde generatie Subaru Legacy debuteerde vijf jaar later, in juni 1998. Vanwege de teruglopende verkoop van het sedanmodel ten opzichte van de Wagon werd de nieuwe vierdeurs versie met succes op een sportievere leest geschoeid. Ondertussen werd de Wagon-uitvoering uiteraard niet vergeten, hetgeen onder meer blijkt uit het feit dat de Legacy Wagon in 1998 wederom een wereldsnelheidsrecord op zijn naam zette. Een record dat overigens, nu elf jaar later, nóg staat!

In de derde generatie debuteerde de zescilinder boxermotor van Subaru. In vergelijking met conventionele zescilinder motoren had de boxermotor vele voordelen: hij was lichter van gewicht, compacter, had een lager zwaartepunt (stabiliteit!) en kenmerkte zich door een trillingsvrije loop. Allemaal zaken die een positieve invloed hadden op de uitmuntende rijkwaliteiten van de Subaru Legacy. Uiteindelijk debuteerde de topkrachtbron in mei 2000.

Subaru introduceert in mei 2003 de vierde generatie Legacy. Meer dan ooit werd de nadruk gelegd op het uiterlijk, in combinatie met de bestaande en vertrouwde Subaru-technieken zoals Symmetrical AWD en boxermotoren. Bovendien werd door de technici alles op alles gezet om, waar mogelijk, het gewicht verder te reduceren en het zwaartepunt van de auto nog verder omlaag te brengen. Blijkbaar slaagde Subaru daarin: prompt werd de auto winnaar van de Japanse verkiezing 'Auto van het Jaar 2003-2004'.

Subaru Legacy (2003 - 2009)

De laatste jaren schakelden de Europese markten in belangrijke mate over op het gebruik van dieselmotoren. Reden voor Subaru om in 2008 's werelds eerste boxerdieselmotor voor in serie geproduceerde personenauto's te lanceren, waarbij het debuut was voorbehouden aan alle uitvoeringen van de Legacy-modellijn. Het succes van de Subaru Legacy modellen tekent zich ook af in de productie-aantallen; inmiddels zijn ruim 3,6 miljoen exemplaren van de band gerold!

Uiteraard gaat zo'n belangrijk jubileum niet onopgemerkt voorbij en daarom heeft Subaru in Nederland voor de kopers van een nieuwe Legacy en Outback uit voorraad diverse aanbiedingen. Onder meer is er een '20 Year Edition'-pakket dat bestaat uit lederen bekleding inclusief 20 Year-logo in de hoofdsteunen vóór, een geïntegreerd navigatiesysteem inclusief Bluetooth functie, parkeersensoren achter, speciale vloermatten met 20 Year-logo, alsmede een jubileumbadge op het dashboard en op de achterzijde van de auto.

Bij de Legacy kan het voordeel voor dit alles oplopen tot bijna 3500 euro, maar men mag als alternatief ook zelf accessoires uitzoeken ter waarde 2000 euro. Of in geval van een viercilinder benzine-uitvoering, kan de koper opteren voor een geheel gratis gemonteerde LPG-installatie, hetgeen dan een voordeel van ruim 3.000 euro betekent.