4 juni 2009
Seat Exeo ST

Seat Exeo ST

Seat introduceert Exeo ST

4 juni 2009 | Twee maanden nadat Seat met de Exeo haar entree heeft gemaakt in de zakelijke middenklasse, presenteert het Spaanse merk op basis van de sedanversie nu ook de extra ruime Seat Exeo ST. Bovendien markeert de komst van de Exeo ST de introductie van diverse nieuwe uitrusting- en comfortfeatures, waaronder een nieuw onderhoudssysteem en een Bose audio systeem.

Uiterlijk dankt de Exeo ST zijn 'looks' voor een groot deel aan de Exeo sedan. Het zijn vooral de sportieve lijnen, de vloeiende vormen, de zachte rondingen en de prominente schouderlijn die de uitstraling van de Exeo ST versterken. De belangrijkste verschillen zijn vanzelfsprekend aan de achterzijde van de 4.666 mm lange ST te vinden. Een achterklep en extra brede achterruit ten opzichte van de sedan zorgt voor een optimaal zicht naar achteren. De achterklep is zo ontworpen dat de bovenzijde voor de benodigde stroomlijn zorgt, zodat de toevoeging van een extra dakspoiler achterwege kan blijven.

Seat Exeo ST

Eveneens nieuw is de gewijzigde achterbumper ten opzichte van sedanuitvoering van de Exeo. Vanwege de vorm van de achterzijde van de auto met de bredere bovenkant is het formaat van de bumper gegroeid. Om hem tijdens het in- en uitladen te beschermen tegen lakschades, heeft het Seat Technical Centre een speciale beschermingsconstructie ontwikkeld die krassen op de lak voorkomt. Deze voorziening bestaat uit twee geleiders over de gehele lengte van de bumper die eenvoudig bevestigd kunnen worden. Nog zo'n kenmerk van de stijlvolle Exeo ST zijn de dakrails, waarmee grotere objecten die niet in de bagageruimte passen gemakkelijk te vervoeren zijn.

Waar de Exeo ST zich naast zijn uiterlijk het meest onderscheidt ten opzichte van de vierdeurs, is de inhoud van zijn bagageruimte. Die meet 442 liter en is naar wens uit te breiden tot 882 liter door de rugleuning neer te klappen, waardoor over de gehele lengte een compleet vlakke laadvloer ontstaat. Dankzij de vorm van de bagageruimte kunnen objecten worden vervoerd met een volume van 564 liter tot aan het dak, en zelfs 1.354 liter met de rugleuning neergeklapt.

Seat Exeo ST

De bagageruimte van de nieuwe Seat is uitgerust met een rolscherm dat aan de achterzijde van de rugleuning is bevestigd en waarmee de inhoud van het bagagecompartiment aan het oog van ongewenste personen wordt onttrokken. De Style-uitvoering beschikt over een net dat het passagierscompartiment en de bagageruimte van elkaar scheidt. Dit net beschermt zowel de inzittenden als de bagage en is zowel achter de achterbank als achter de voorstoelen te bevestigen.

Alle uitvoeringen van de Exeo ST beschikken standaard over diverse opbergvakken en haken in de bagageruimte waaraan een bagagenet bevestigd kan worden. Verder is de ST-uitvoering af-fabriek voorzien van een 12-volt aansluiting aan de rechterzijde van de bagageruimte waar bijvoorbeeld een koelkastje op aangesloten kan worden. De vloerbekleding van het bagagecompartiment kan in drie delen worden opgevouwen, waardoor een brede kunststof afdekkap zichtbaar wordt waarop zaken kunnen worden gelegd die normaal gesproken het tapijt vuil zouden kunnen maken. Onder de afdekkap, die is voorzien van een handgreep, bevindt zich het reservewiel en een gereedschapsetje.

Seat Exeo ST

Kopers van de Exeo ST hebben tevens de mogelijkheid als accessoire te kiezen voor bekleding met aan één kant een rubberlaag die de complete vloer afdekt, ook wanneer de rugleuning is neergeklapt. Deze bekleding komt goed van pas bij het vervoeren van vieze of natte zaken, zoals ski- of visuitrusting, en is eenvoudig uitneembaar om te kunnen reinigen.

Net als de Exeo sedan wordt de ST in Nederland leverbaar met een reeks van zes motoren, waarvan er vijf direct vanaf de introductie beschikbaar zijn. Twee daarvan zijn 2.0-liter common-rail dieselmotoren met 143 en 170 pk. Een versie met 120 pk wordt later dit jaar aan het gamma toegevoegd. Alle drie motoren worden geleverd in combinatie met een geoptimaliseerd roetfilter, waardoor ze nu al voldoen aan de EU5 regelgeving die in 2011 van kracht wordt.

Seat Exeo ST

De reeks benzinemotoren bestaat uit een 102 pk sterke 1.6, een 1.8 turbo met 150 pk en de direct ingespoten 2.0 TSI die goed is voor 200 pk. Deze drie benzinemotoren voldoen eveneens aan de EU5 normen. Alle motoren zijn gekoppeld aan handgeschakelde zesversnellingsbak. Een sequentiële Multitronic-automaat wordt later dit jaar leverbaar voor de 2.0 TSI.

De Seat Exeo ST is te bestellen met een keuze uit 14 koetswerkkleuren en zes interieuruitvoeringen. Daarnaast heeft Seat voor de Exeo ST net als voor de sedan drie uitrustingsniveaus samengesteld (Reference, Style en Sport). Standaard zijn ABS + TCS, ESP met EBA, zeven airbags (incl. knieairbag), Bi-zone Climatronic klimaatregeling, een boordcomputer, elektrisch verwarmde buitenspiegels, mistlampen, een radio/CD/MP3-speler, elektrische portierruiten vóór en achter en Isofix bevestigingspunten op de passagiersstoel en de twee buitenste zitplaatsen achterin.

Seat Exeo ST

Geheel nieuw op de optielijst is het Bose Sound System, dat vanaf nu leverbaar is voor zowel de Exeo sedan als de Exeo ST. Het is de eerste maal dat BOSE voor Seat en in samenwerking met de ingenieurs van Seat's Technical Centre een audiosysteem heeft ontwikkeld. Het BOSE-systeem is voorzien van tien speakers. De belangrijkste, een medium-high frequentie speaker, meet vijf centimeter in doorsnee en bevindt zich bovenop het instrumentarium. Verder zijn er vier speakers in de voor- en achterportieren gemonteerd. Voor de lage tonen in de Exeo sedan zorgt een basspeaker vlakbij de achterruit, terwijl in de ST een basspeaker in de bagageruimte wordt geplaatst. Daarnaast beschikt de versterker van het systeem over een digitale ontvanger en vijf instelbare equalizerkanalen.

De introductie van de Seat Exeo ST markeert tevens het debuut van een nieuw variabel onderhoudsysteem, WIV genaamd (Wartungs Intervall Verlängerung), dat de tijd tussen de servicebeurten aanzienlijk vergroot en de bestuurder informeert over de resterende tijd tot aan de volgende onderhoudsbeurt. Bovendien waarschuwt het systeem de bestuurder wanneer het oliepeil een te laag niveau bereikt en over de slijtage van de remblokken.

Seat Exeo ST

Het systeem 'voorspelt' de service-interval en maakt daarvoor gebruik van een logaritme dat de service-interval continu opnieuw berekent op basis van de olietemperatuur, het roetniveau, het brandstofverbruik per cilinder, het olieverbruik en de gebruiksduur. Zaken als het instrumentarium, het ontstekingsmechanisme en een olieniveau- en temperatuursensor in het oliecarter werken alle samen om het WIV-systeem zo accuraat mogelijk te laten werken.

Dankzij het nieuwe WIV-systeem kan er zelfs maximaal twee jaar of een maximum van 30.000 kilometer liggen tussen twee servicebeurten, wat minder werk aan de auto betekent en dus lagere onderhoudskosten met zich meebrengt. Bovendien zijn er gedurende de gebruiksperiode van de auto minder olieverversingen noodzakelijk en dat betekent een besparing op de motorolie.

Seat Exeo ST

Met de introductie van het WIV-systeem heeft de Exeo (sedan én ST) ook een schakelindicator gekregen. De informatie daarvan wordt weergegeven op het instrumentenpaneel. Het systeem geeft aan welke van de zes versnellingen op ieder willekeurig moment het meest geschikt is. Daarmee zorgt het systeem voor een groter rijcomfort en een grotere efficiency door het brandstofverbruik en het emissieniveau terug te dringen.

De Seat Exeo ST staat vanaf 1 september bij de Nederlandse Seat-dealers, met een vanafprijs van € 25.295,- voor de Exeo ST 1.6 Reference. Dat betekent een meerprijs van € 1.300,- voor de ST ten opzichte van de sedan die voor alle uitvoeringen van toepassing is. Als gevolg daarvan beginnen de prijzen van de ST in combinatie met de 2.0 common-rail diesel bij € 30.995,- voor de 143 pk versie, later dit jaar gevolgd door de 120 pk variant die leverbaar zal zijn vanaf € 29.495,-.