2 juni 2009
Peugeot 5008

Peugeot 5008

Peugeot onthult 5008

2 juni 2009 | Met de 5008 stelt Peugeot een nieuwe MPV voor. Na de 308 SW en de in april gelanceerde 3008 Crossover, is de Peugeot 5008 een nieuw aanbod in de zo fel bevochten middenklasse (M1-segment). Deze 5/7-zits MPV met een lengte van 4,53 m en een hoogte van 1, 64 m is een logische aanvulling voor Peugeot die moet zorgen voor een versterking van haar positie op de markt van gezinsauto's.

De nieuwe 5008 onderscheidt zich door zijn ontwerp. Zijn aerodynamische vormgeving (Cx-waarde 0,29 en Scx-waarde 0,77) doet denken aan een hogesnelheidstrein. Door het front met ver in de voorschermen doorlopende koplampen, de schuin aflopende motorkap en de ver naar voren geplaatste voorruit lijkt de auto ontworpen om de rijwind te "doorsnijden".

Peugeot 5008

Het enorme glasoppervlak lijkt mede door de grote derde zijruiten rondom de hele auto door te lopen. Dit zorgt voor veel licht in het interieur en een riant uitzicht voor alle inzittenden. De achterpassagiers profiteren bovendien van de lichtinval dat door het grote panoramadak naar binnen komt.

Het profiel van de 5008 wordt gekenmerkt door de bijzondere belijning aan de bovenzijde van de achterschermen. Een speels detail dat de achterzijde van de 5008 accentueert. Ook de achterlichten sluiten aan bij het elegante design van deze auto. Ze geven de auto een eerlijke, robuuste maar ook een statige uitstraling. De grote achterklep maakt de bagageruimte bijzonder toegankelijk, een belangrijke eigenschap voor een echte gezinsauto.

Peugeot 5008

De grote voorruit (1,70 m²) loopt over in een bijna even groot glazen dak (1,69 m²). Dat zorgt voor veel licht in het interieur en een riant zicht voor de inzittenden. Als we de zijruiten, de achterste zijruiten en de achterruit erbij optellen, komt het totale glasoppervlak uit op 5,77 m²!

De 5008 heeft een zeer ruim interieur. Zo is de breedte op ellebooghoogte 1.476 mm vóór en 1.520 mm op de 2e zitrij met drie even grote stoelen. Op de 3e zitrij die plaats biedt aan 2 volwassenen is de breedte 1.341 mm. De rugleuningen van de stoelen op de 2e zitrij kunnen in twee verschillende standen gezet worden en de stoelen kunnen over een afstand van 130 mm in lengterichting worden verschoven.

Peugeot 5008

De stoelen op de 2e zitrij zijn alle drie even breed, kunnen naar voren en naar achteren geschoven worden en hebben verstelbare rugleuningen voor een maximaal comfort. Ze kunnen afzonderlijk in de vloer weg geklapt worden waardoor een volmaakt vlakke laadvloer ontstaat. Als de rugleuning van de passagiersstoel voorin ook nog neergeklapt wordt, is er een beschikbare lengte 2,76 m van de achterklep tot aan het dashboard.

De stoelen op de 2e zitrij zijn op te klappen zodat ook de 3e zitrij goed bereikbaar is. In een handomdraai gaat de zitting omhoog en de rugleuning naar voren om de instap naar achteren te vergemakkelijken. Ook de beide stoelen op de achterste zitrij kunnen onafhankelijk van elkaar in de vloer weg geklapt worden.

Peugeot 5008

De bagageruimte van de 5008 is door zijn rechthoekige vormen volledig te benutten. Afhankelijk van de stand van de stoelen op de 2e zitrij heeft het compartiment een inhoud van 758 l tot 823 l (579 tot 678 dm3 volgens VDA 210) onder de hoedenplank (stoelen 3e zitrij weggeklapt). De inhoud bedraagt 1.247 l tot aan het dak en dit loopt op tot maar liefst 2.506 l als de stoelen op de 2e rij ook nog worden weg geklapt.

De nieuwe 5008 is leverbaar met een geïntegreerd multimediasysteem voor de passagiers op zitrij 2. Dit systeem bestaat uit twee 7 inch kleurenschermen die in de voorste hoofdsteunen zijn ingebouwd, een console waarop draagbare audio-/ videoapparatuur aangesloten kan worden en twee draadloze koptelefoons. Een extra koptelefoon is als accessoire leverbaar. Het systeem biedt de mogelijkheid om tegelijkertijd twee verschillende video's op de beide schermen af te spelen.

Peugeot 5008

Head-up display rechtstreeks overgenomen uit de cockpit van een straaljager! De belangrijkste informatie over het rijden (snelheid, ingestelde kruissnelheid, Distance Alert) wordt in het zicht van de bestuurder op de voorruit geprojecteerd. Het is net alsof deze informatie boven de motorkap "zweeft" en de bestuurder kan de gegevens lezen zonder zijn ogen van de weg te nemen. Deze innoverende technologie zorgt voor extra veiligheid en voor meer comfort.

Distance Alert is een systeem dat de bestuurder helpt om voldoende afstand te houden. Een radar achter de voorbumper meet de afstand tot de voorganger en stuurt deze info naar het head-up display. De tijd die verstrijkt tussen de beide auto's is op het dashboard in te stellen van 0,9 s tot 2,5 s en de bestuurder wordt gewaarschuwd als hij te dicht op zijn voorganger zit. Het systeem waarschuwt maar grijpt zelf niet in, dat blijft de verantwoordelijkheid van de bestuurder. Opnieuw een noviteit in dit segment dat zorgt voor extra veiligheid in aanvulling op de cruise control/snelheidsbegrenzer.

Peugeot 5008

Grip Control is een intelligente antislipregeling. Het gaat om een verbeterde versie van het al bekende ASR (Anti Slip Regeling) waardoor de bestuurder meer grip heeft bij het wegrijden op sneeuw en ijs. Het systeem grijpt helemaal automatisch in en wordt geleverd met 16 inch M+S-banden (Mud&Snow).

De voortrein is overgenomen van de 308 en bestaat uit McPherson veerpoten die zijn verbonden met een stabilisatorstang. De achtertrein met een flexibele traverse is afkomstig van platform 2 van de groep en werd speciaal aangepast aan de grootte van dit model.

Peugeot 5008

Bij de introductie van de 5008 is er keuze uit 6 verschillende aandrijfunits.

  • Benzine:
    • 1.6VTi 120pk met handgeschakelde 5bak, Euro 5 – 7,3 l/100 km en 169 g/km CO2 bij gecombineerd gebruik
    • 1.6THP 156pk met handgeschakelde 6bak, Euro 5 – 7,1 l/100 km en 167 g/km CO2 bij gecombineerd gebruik
  • Diesel:
    • 1.6HDiF 110 pk met handgeschakelde 6bak – 5,4 l/100 km en 143g/km CO2 bij gecombineerd gebruik
    • 1.6HDiF 110 pk met electronische geregelde 6bak – 5,2 l/100 km en 135 g/km CO2 bij gecombineerd gebruik
    • 2.0HDiF 150 pk met handgeschakelde 6bak, Euro 5 – 5,8 l/100 km en 151 g/km CO2 bij gecombineerd gebruik
    • 2.0HDiF 163 pk met automatische 6bak, Euro 5 – 6,8 l/100 km en 178 g/km CO2 bij gecombineerd gebruik

De Peugeot 5008 zal op de komende IAA in Frankfurt zijn debuut beleven en de verkoop zal in de loop van de herfst van 2009 starten.