27 mei 2009
Honda Jazz (2008 - 2015)

Honda Jazz (2008 - 2015)

Hoogste EuroNCAP score voor Honda Jazz

27 mei 2009 | De nieuwe Honda Jazz heeft de maximumscore van vijf sterren behaald in de vernieuwde crashtest van de Europese verkeersveiligheids-organisatie Euro NCAP. Eerder al slaagden ook de Honda Accord en de Honda Civic cum laude voor de vernieuwde crashtest van Euro NCAP.

Sinds Euro NCAP de waarderingsmethode heeft veranderd, wordt bij de botsproeven nog meer gelet op de bescherming van volwassen inzittenden, kinderen en voetgangers. Ook neemt Euro NCAP de kwaliteit van de stoelen en de hoofdsteunen nauwkeurig onder de loep. Voorheen kregen auto's drie aparte scores (bescherming van volwassenen, kinderen en voetgangers) toegekend, maar bij de nieuwe beoordelingswijze worden deze onderdelen én de waardering van de actieve veiligheid samengevoegd voor de eindwaardering.

Honda Jazz (2008 - 2015)

De volwassenenbescherming is goed voor 50 procent van de eindscore, die van kinderen voor 20 procent, de voetgangersveiligheid eveneens voor 20 procent en de beschikbaarheid van actieve veiligheidsvoorzieningen voor 10 procent. Om het maximum van vijf sterren te behalen, moet een auto minstens 70 procent van de te behalen maximumscore overall realiseren. De Honda Jazz voldeed met 74 procent ruimschoots aan deze norm.

Botsingen kunnen van alle kanten komen, daarom zijn de airbags rondom in de cabine van de Jazz gemonteerd. Dubbele (SRS) gordijnairbags lopen over de gehele lengte van de cabine en vergroten de bescherming van de inzittenden. Ook is de Honda Jazz voorzien van gordelverklikkers voor alle zitplaatsen. Kinderzitjes zijn veilig vast te zetten aan ISOFIX-bevestigingspunten.

Honda Jazz (2008 - 2015)

Sensoren controleren continu de grip van de Jazz. Als ze een probleem waarnemen, grijpt Vehicle Stability Assist (VSA) in. Gevaarlijke manoeuvres worden automatisch gecorrigeerd doordat VSA het motorvermogen reduceert of de wielen precies genoeg afremt om de auto onder controle te houden. Bij een aanrijding aan de achterzijde bewegen de actieve hoofdsteunen automatisch naar voren om de beweging van het hoofd te beperken, eventuele schokken te absorberen en de kans op een whiplash te verkleinen.

 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!