25 mei 2009
BMW 5-Serie GT

BMW 5-Serie GT

BMW neemt 5-Serie Gran Turismo in productie

25 mei 2009 | BMW presenteert de nieuwe 5-Serie Gran Turismo, die nog dit najaar op de markt komt. Het interieur is variabel en ruim dankzij de verstelbare en neerklapbare achterzetels en belooft de luxe grandeur van een klassieke Gran Turismo. De zitpositie is hoger dan in een traditionele sedan maar lager dan in een SUV. Bovendien gaan de prestaties van deze auto samen met spaarzaamheid. Beide zescilinders, de BMW 535i en de 530d Gran Turismo, komen namelijk in aanmerking voor een groen energielabel.

De coupévormige sculptuur van de BMW 5 Serie Gran Turismo is een ingetogen en tegelijk sportieve camouflage voor een veelzijdig en ruim interieur. De beenruimte achterin is even groot als die in de BMW 7 Serie. De hoofdruimte is gelijk aan die in de BMW X5. Het bagagecompartiment heeft een inhoud van 440 liter, aan het oog onttrokken door een geluiddempend scheidingspaneel. Door beide zetels achterin over de maximale afstand van 10 centimeter naar voren te verstellen, groeit het bagagecompartiment naar 590 liter en naar 1.700 liter bij volledig neergeklapte achterzetels en scheidingspaneel.

BMW 5-Serie GT

Comfort en veelzijdigheid vormen de rode draad, wat ook blijkt uit de achterklep. Het deel onder de ruit is afzonderlijk te openen. De afdekking boven het bagagecompartiment blijft dan op zijn plaats en houdt weer en wind uit het interieur. Maar wanneer een maximale opening nodig is, kan de achterklep in zijn geheel open, net als bij de BMW X5. De achterklep en de motorkap zijn overigens van lichtgewicht, extra verstevigd aluminium.

De BMW 5 Serie Gran Turismo biedt keus uit drie motoren. Die zijn ontwikkeld volgens de BMW EfficientDynamics filosofie voor een zo laag mogelijk verbruik en maximale prestaties. De BMW 535i Gran Turismo wordt aangedreven door de - onder andere - uit de BMW 335i bekende zescilinder-in-lijn 3 liter TwinPower Turbo-benzinemotor met een vermogen van 225 kW/306 pk. Deze motor komt door zijn relatief lage CO2-uitstoot in aanmerking voor een groen energielabel, wat voor een auto van deze afmetingen en met dit vermogen uitzonderlijk is.

BMW 5-Serie GT

Hetzelfde geldt voor de BMW 530d Gran Turismo. Deze dieselversie bereikt een CO2-uitstoot van 173 g/km, wat eveneens een groen energielabel zal opleveren. Het gemiddelde brandstofverbruik van de BMW 530d Gran Turismo bedraagt 6,5 liter/100 km. De topversie BMW 550i Gran Turismo is uitgerust met een V8 TwinPower Turbo-benzinemotor met een vermogen van 300 kW/407 pk.

Alle motorversies zijn gekoppeld aan een nieuwe automatische achttrapstransmissie, onlangs aangekondigd in de nieuwe BMW 760i. Hij is licht en even compact als een zestrapsversie.

BMW 5-Serie GT

Standaard is de BMW 5 Serie Gran Turismo voorzien van luchtvering op de grotendeels van aluminium gemaakte achterwielophanging. BMW's Active Steering en de elektronische schokdemping Adaptive Drive zijn optioneel leverbaar. Het is het eerste systeem dat de ingaande en uitgaande demping onafhankelijk van elkaar regelt om overhellen bij snel achter elkaar genomen bochten te elimineren.

Bijzonder in de standaarduitrusting is Dynamic Drive Control waarmee de set-up van de auto in te stellen is in de standen Normal, Sport en Sport+. De gasrespons, het motormanagement, de mate van stuurbekrachtiging, de afstemming van DSC en de schakeldynamiek van de automaat worden afgestemd op de gekozen stand. Indien Adaptive Drive aanwezig is, dan gaat ook de schokdemping in de set-up mee. Bovendien is er dan ook een extra stand Comfort.

BMW 5-Serie GT

Vele rij-assistentiesystemen die onlangs in de BMW 7 Serie geïntroduceerd zijn, vinden nu hun weg in de 5 Serie. Zo is er Lane Change Warning (dode-hoekwaarschuwing), Lane Departure Warning (spoorassistent) en Speed Limit Info, dat de bestuurder attendeert op de plaatselijk geldende maximumsnelheid. Ook handig is de Integrated Owners Manual, een interactieve digitale versie van het instructieboek dat de bestuurder via BMW iDrive snel kan raadplegen.

BMW biedt die met Night Vision met persoonsherkenning, dat in het donker lopende personen waarneemt en zichtbaar maakt voor de bestuurder. Bij het parkeren assisteert standaard Park Distance Control achter. Een achteruitrijcamera en parkeersensoren aan de voorzijde zijn een optie, evenals Side View ‐ twee camera's op de voorste hoeken van de auto ‐ waarmee de bestuurder als het ware om de hoek kan kijken. Het nieuwe Top View systeem maakt gebruik van al deze camera's, aangevuld met nog twee camera's in de buitenspiegels. Top View zorgt zo voor een compleet 360 graden vogelperspectief rondom de auto, zichtbaar in de iDrive display en verhoogd daarmee de actieve veiligheid.