20 mei 2009
Volkswagen Polo

Volkswagen Polo

Nieuwe Volkswagen Polo vanaf 13.290 euro

20 mei 2009 | De nieuwe Volkswagen Polo is verkrijgbaar vanaf € 13.290 incl. BTW/BPM. Voor die prijs is de driedeurs Polo 1.2 Easyline met 60 pk beschikbaar met een B-label en 20 procent fiscale bijtelling. Standaard zijn centrale portiervergrendeling, zijairbags, een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel, elektrisch bedienbare zijruiten vóór en radiovoorbereiding met vier speakers.

Alle uitvoeringen van de nieuwe Polo zijn extra interessant voor zakelijk rijders, want de fiscale bijtelling bedraagt 20 procent in plaats van 25 procent. Dat geldt niet alleen voor de 1.2 (met naar keuze 44 kW/60 pk of 51 kW/70 pk), maar ook voor de 1.4 16V met 63 kW/85 pk en alle drie de vermogensvarianten van de 1.6 TDI. De beide versies van de 1.2 hebben een B-label, evenals de 1.4 16V (mits voorzien van de zeventraps DSG-transmissie) en de 1.6 TDI.

Volkswagen Polo

Ondanks dat de Polo gegroeid is en een hogere standaarduitrusting heeft, is het gelukt het gewicht van de carrosserie van de nieuwe Polo met 7,5 procent te verminderen. Het toepassen van nieuwe TDI- en TSI-motoren en een nieuwe zeventraps DSG-transmissie met dubbele koppeling zorgt voor een duidelijk gunstiger verbruik en een vermindering van de uitstoot van schadelijke stoffen.

Een goed voorbeeld is de nieuwe 1.2 TSI. Deze direct ingespoten viercilinderbenzinemotor met turbolading levert 77 kW/105 pk en verbruikt slechts 5,5 liter benzine per 100 km bij een CO2 -uitstoot van 129 g/km. Dit is een verbetering 19 procent ten opzichte van de vorige Polo met een vergelijkbaar vermogen.

Volkswagen Polo

In het eerste jaar van de nieuwe Polo is er keus uit zeven motoren – vier benzine- en drie dieselmotoren – die in vermogen uiteenlopen van 44 kW/60 pk tot 77 kW/105 pk. Vijf van deze motoren zijn helemaal nieuw of worden voor het eerst in de Polo gebruikt.

Onder de nieuwe motoren zijn drie compleet nieuwe TDI's (turbodiesel met directe inspuiting). Doordat voor het eerst common-railtechniek wordt toegepast in de Polo, zijn deze motoren zeer zuinig. Hoever dat gaat, blijkt bijvoorbeeld uit de gegevens van de Polo 1.6 TDI BlueMotion met 66 kW/90 pk: deze verbruikt slechts 3,8 liter per 100 km en zijn CO2 -uitstoot blijft beperkt tot 96 g/km.

Volkswagen Polo

Niet alleen op het gebied van comfort en kwaliteit is de Polo verregaand doorontwikkeld ook op het vlak van veiligheid zijn grote stappen gemaakt. De nieuwe Polo is speciaal ontwikkeld om te voldoen aan de recent vastgestelde, strengere en meer omvattende EuroNcap-eisen. De grotere stijfheid van de carrosserie van de nieuwe Polo draagt bij aan dit resultaat. Alleen al bij het voeteneinde is de vervorming als gevolg van een frontale aanrijding met 50 procent verminderd. Bij een aanrijding van opzij is de vervorming met 20 procent teruggebracht.

Elektronisch geregelde ESP met Hill Hold Control is standaard, net als een groot aantal samenwerkende airbags, waaronder dubbele airbags in de rugleuning van de voorstoelen die hoofd en borstkas beschermen. Tot de standaarduitrusting behoren ook gordelspanners, gordels met spankrachtbegrenzers, waarschuwingslampjes voor het gebruik van de gordels, hoofdsteunen op de voorstoelen die whiplash tegengaan, drie hoofdsteunen achterin en Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes.

Volkswagen Polo

De Polo is optioneel onder meer uit te rusten met in de mistlampen vóór geïntegreerde bochtenverlichting (vanaf Highline), gordijnairbags die de hoofden van de inzittenden vóór en achter beschermen, en een radio- en navigatiesysteem met geïntegreerde handsfree telefoonvoorbereiding. Opties als een glazen schuifdak en bi-xenonkoplampen volgen in een later stadium.

Binnenkort presenteert Volkswagen de volledige prijslijst van de nieuwe Polo.