19 mei 2009
 

Tesla

Daimler neemt belang in Tesla

19 mei 2009 | Daimler AG heeft een belang van bijna 10 procent genomen in Tesla Motors Inc. Deze investering verstevigt de samenwerking tussen de uitvinder van de automobiel en het jongste lid van de wereldwijde autoindustrie. Tesla is de enige autoproducent die in Noord-Amerika en Europa een elektrisch voertuig aanbiedt dat geschikt is voor langere afstanden.

Beide ondernemingen zijn overeengekomen om in samenwerkingsverband te werken aan de integratie van de litium-ion batterijen en laadeenheden voor de eerste 1.000 stuks van de Smart ForTwo Electric Drive. Teneinde optimaal van elkaars know-how te kunnen profiteren, hebben de bedrijven aangekondigd, dat zij nog intensiever met elkaar gaan samenwerken aan de ontwikkeling van batterijsystemen, elektro-aandrijvingen en afzonderlijke voertuigprojecten.

Onderdeel van de samenwerking is dat Prof. Herbert Kohler, Hoofd E-Drive & Future Mobility bij Daimler AG zal toetreden tot de raad van commissarissen van Tesla Motors Inc. De samenwerking met Tesla betekent een aanvulling in de veelzijdige strategie van Daimler AG op het gebied van de elektrificering van de auto. Bovendien versnelt de onderneming de industrialisering van de lithium-ion technologie. Daimler heeft al in maart de Deutsche Accumotive GmbH opgericht, een joint-venture met Evonik Industries AG. Hierdoor is Daimler wereldwijd de eerste autofabrikant, die batterijen voor automotive doeleinden ontwikkelt, produceert en op de markt brengt. De basis daarvoor is gelegen in de deelneming van het autoconcern in Li-Tec, de Duitse specialist bij uitstek voor lithium-ion batterijcellen.

In Londen vindt al sinds 2007 een grootschalige proef plaats met 100 Smart elektro-auto's. De elektro-auto's worden daar in het dagelijkse gebruik getest door fleets en privéklanten.

Tesla

Eind 2009 start in de Smart fabriek in Hambach de productie van ca. 1.000 voertuigen van de tweede generatie Smart fortwo met elektro-aandrijving, die in eerste instantie worden ingezet in een serie mobiliteitsprojecten zoals e-mobility Berlin en e-mobility Italy. Dit jaar begint Daimler ook met een kleine serieproductie van de Mercedes-Benz B-Klasse met brandstofcelaandrijving. In 2010 zal de onderneming de eerste Mercedes-Benz met batterij-aandrijving presenteren. Het is de doelstelling van Daimler, om alle elektro-voertuigen van de merken Mercedes-Benz en Smart vanaf 2012 met lithium-ion batterijen uit eigen productie uit te rusten.

In 2004 begon Tesla met de ontwikkeling van zijn eerste elektro-auto. Met een actieradius van meer dan 300 kilometer is de Tesla Roadster tot nu toe het enige, specdiaal voor de langere afstand geschikte voertuig op batterijen dat wordt aangeboden aan klanten in Noord-Amerika en Europa. Bij een acceleratie in 3,9 seconden van 0 naar 60 mijl per uur en een verbruik van omgerekend minder dan één liter brandstof per 100 kilometer breekt de emissievrije Tesla Roadster als eerste productievoertuig de historische tegenspraak tussen vermogen en efficiency.

De Tesla Model S bouwt voort op het succes van de Tesla Roadster en gebruikt diens technologische basis voor de eerste limousine met batterij-aandrijving ter wereld. De in Silicon Valley gevestigde Tesla Motors Inc. heeft het concept in maart gepresenteerd en wil eind 2011 beginnen met de productie van Model S.

Tesla
 
Websitewww.teslamotors.com
Deel via