14 mei 2009
Toyota Prius

Toyota Prius

Plug-in Toyota Prius komt naar Nederland

14 mei 2009 | Toyota gaat in een aantal Europese markten in totaal 150 PHV's (Plug-in Hybrid Vehicles) inzetten. Het gaat om Full Hybrid Prius III modellen die als PHV zijn ontwikkeld met lithium-ion batterijtechnologie. Door middel van een stekkeraansluiting kan de PHV via het stopcontact worden opgeladen. Veelvoorkomende korte ritten kunnen hierdoor met nul uitstoot worden afgelegd, wat de lokale luchtkwaliteit ten goede komt. Bij langere afstanden heeft men de voordelen van een Full Hybrid auto. Dus een grote actieradius en een zeer lage (CO2) uitstoot. De Nederlandse Toyota importeur heeft vergevorderde gesprekken gevoerd met haar Europese hoofdkantoor om een aantal van deze PHV's in Nederland voor een pilotproject in te zetten.

Vorig jaar werden in Nederland 6.500 Toyota's Prius verkocht. Mede door dit succes is de Nederlandse markt voor dit pilotproject geselecteerd. De PHV's worden voor drie jaar aan een selecte groep fleetowners – zoals overheden en nutsbedrijven – in een leaseconstructie aangeboden. Het opdoen van gebruikerservaringen staat centraal. De eerste serie nieuwe Plug-in Hybrid Vehicles wordt eind 2009 in Straatsburg (Frankrijk) afgeleverd, de andere markten volgen halverwege 2010.

De PHV is Toyota's antwoord op de traditionele beperkingen van elektrische auto's, zoals de relatief hoge kosten van de batterij en de beperkte actieradius. Het is Toyota's volgende stap in hybride technologie en dus een volgende stap naar de toekomst.

Toyota Prius

Over korte afstanden is de PHV een volledig elektrische auto met nul uitstoot, terwijl hij over langere afstanden met hogere snelheden werkt als een Full Hybrid auto. De benzinemotor dient dan niet alleen als krachtbron, maar laadt tegelijkertijd de batterij op. Een PHV kan dus net als een reguliere Full Hybrid auto tijdens het rijden, gas loslaten of remmen worden opgeladen, maar ook door de stekker in een normaal stopcontact te steken, bijvoorbeeld thuis of op het werk. Vergeleken met de Full Hybrid Prius van Toyota kan de PHV langer en vaker alleen op de elektromotor rijden. Hierdoor zijn de gebruikskosten en CO2-uitstoot nóg lager, zeker wanneer dit gebeurt met groene energie.

Toyota voert sinds 2007 samen met de Franse energiemaatschappij EDF praktijktests uit met de huidige generatie PHV (die is uitgerust met een nikkel-metaalhydride batterij). Later dit jaar zal Toyota in Straatsburg ongeveer 100 PHV's van de nieuwe generatie aan een beperkte groep fleetowners en overheidsinstanties gaan leasen, voor een periode van drie jaar.

Een deel van de modellen in Straatsburg zal beschikken over een innovatief laadsysteem. Dit systeem garandeert veilig opladen, communicatie tussen stopcontact en auto en de identificatie van de auto. Het factureren van de elektriciteit gebeurt volledig automatisch. Er komt een groot aantal laadpunten beschikbaar bij de huizen van gebruikers, de kantoren van zakenpartners, bij openbare parkeergelegenheden en langs openbare wegen.

Toyota Prius

Toyota treft voorbereidingen om in 2010 meer dan 500 PHV's van de nieuwe generatie uit te rollen in Europa, Japan en de VS.

Tadashi Arashima, President van Toyota Motor Europe: "De PHV is een logische uitbreiding van onze Full Hybrid technologie. Zo worden we minder afhankelijk van fossiele brandstoffen. De pan-Europese expansie van het kleinschalige leaseprogramma maakt het mogelijk de prestaties van de PHV in verschillende markten onder de loep te nemen. Elke markt heeft zijn specifieke uitdagingen op het gebied van infrastructuur. Daarnaast zijn de rijomstandigheden overal verschillend en hebben de klanten andere verwachtingen. Dit is de volgende, cruciale stap naar het verder op de markt brengen van PHV's op de middellange termijn".