6 mei 2009
Renault Kangoo

Renault Kangoo

Renault presenteert Kangoo Be Bop Ze

6 mei 2009 | Renault onthulde gisteren, tijdens de algemene vergadering van aandeelhouders in Parijs een elektrisch prototype, de Kangoo Be Bop ZE. De techniek van deze auto komt dicht in de buurt van die van de toekomstige seriegeproduceerde auto's die momenteel volop in ontwikkeling zijn. De Kangoo Be Bop ZE zal vanaf juli een tour door Europa maken, waarbij geïnteresseerden een proefrit kunnen maken.

De Kangoo Be Bop ZE is afgeleid van de traditionele Kangoo Be Bop en onderscheidt zich door de opvallende carrosseriekleur Bleu Energie. De Renault-logo's in de grille en op de velgen zijn chroomkleurig met een blauwachtige satijnglans. De Kangoo Be Bop ZE is uitgerust met 18-inch wielen en de bodemvrijheid is met 20 mm verlaagd ten opzichte van de traditionele Kangoo Be Bop.

Renault Kangoo

In het interieur heerst een unieke sfeer dankzij verschillende chroomkleurige accenten met satijnglans of metallic groen op de bedieningselementen en het inlegwerk. De Kangoo Be Bop ZE gaat bovendien gekleed in een speciale grijze veloursbekleding met decoratieve sierstiksels. Om het energieverbruik optimaal te beheren, beschikt de Kangoo Be Bop ZE, net als de concept car op de Mondial de l'Automobile van Parijs (ZE Concept), zowel vóór als achter over zeer zuinige elektroluminescente diodes.

De Kangoo Be Bop ZE heeft op de zijkanten een energie indicator waaraan te zien is hoe vol de accu nog is. Het energiepeil verschijnt, zodra de gebruiker de afstandsbediening voor het openen van de portieren gebruikt. In het interieur beschikt de bestuurder permanent over een extra energie indicator op het linkergedeelte van de tellerunit.

Renault Kangoo

De Kangoo Be Bop ZE is een 100% elektrische auto met 'nul uitstoot'. De auto wordt aangedreven door een elektromotor met een vermogen van 44 kW (60 pk) en een toerental van 12.000 t/min. Deze motor laat een energierendement zien van maar liefst 90%, veel hoger dan voor verbrandingsmotoren.

De elektromotor van de Kangoo Be Bop ZE is gekoppeld aan een reductor die de versnellingsbak vervangt, zoals we die gewoonlijk bij verbrandingsmotoren kennen. Deze reductor heeft slechts één vaste overbrengingsverhouding. De elektrische energie wordt naar de motor overgebracht via een elektronische vermogensunit, bestaande uit een inverter die de rotor van de motor voedt.

Renault Kangoo

De Kangoo Be Bop ZE krijgt compacte en vernieuwende lithium-ion accu's die gemaakt worden door AESC (Automotive Electric Supply Corporation), een in april 2007 opgerichte joint venture van Nissan – NEC. Deze nieuwe accu's presteren op alle gebieden beter dan de vorige generatie nikkel-metaal hybride accu's: prestaties, betrouwbaarheid, veiligheid en rentabiliteit. Lithium-ion accu's hebben geen opslageffect, wat wil zeggen dat ze hun herlaadcapaciteit niet verliezen als ze worden herladen en nog niet helemaal leeg zijn. De AESC-accu zou gedurende zes jaar tussen de 80% en 100% van zijn capaciteit moeten behouden.

Door de compacte vormgeving van lithium-ion accu's kan de auto optimaal ingericht worden en is er plaats voor allerhande toepassingen. In de Kangoo Be Bop ZE bevindt de accu zich onder de vloer, zonder gevolgen voor het interieur noch de kofferruimte. Op die manier is er genoeg ruimte voor de vier individuele zitplaatsen.

Renault Kangoo

De accu bestaat uit 48 modules die ieder vier elementaire cellen bevatten. In deze cellen vinden de elektrochemische reacties plaats die ervoor zorgen dat er stroom gegenereerd kan worden en dat er energie opgeslagen kan worden. De accu van dit prototype heeft een energie-inhoud van 15 kWh. Nu, anderhalf jaar vóór de introductie, heeft de Kangoo Be Bop ZE nog een bereik van ongeveer 100 kilometer.

Ten tijde van de marktintroductie zullen de elektrische auto's van Renault echter over doorontwikkelde accu's beschikken met een bereik van 160 kilometer (reëel gebruik klant).

Renault Kangoo

Ten slotte zijn de lithium-ion accu's recyclebaar en werkt de Renault-Nissan Alliantie aan procedures en recyclingketens die zijn afgestemd op accu's die in auto's gebruikt worden.

De Kangoo Be Bop ZE wordt opgeladen met een zogenaamde MarechalTM-aansluiting onder een luikje aan de voorzijde van de auto nabij de rechterkoplamp en, aan de andere kant van de kabel, met een standaardstekker om aan te sluiten op het lichtnet.

Renault Kangoo

Met deze aansluiting kan de auto op twee manieren worden opgeladen:

  • traditioneel opladen op een huisaansluiting van 10A of 16A 220V, waarmee de auto in zes tot acht uur kan worden opgeladen. een geschikte oplaadmethode als de auto 's nachts of tijdens het werk niet gebruikt wordt.
  • snel opladen met een driefasenaansluiting van 32A 400V waarmee 80% van de accu van de Kangoo Be Bop ZE binnen ongeveer een halfuur weer opgeladen kan worden.

Ongeveer twintig autofabrikanten en energiemaatschappijen, waaronder Renault, werken momenteel samen met de Duitse RWE Groep aan de standaardisering van een universeel stopcontact. Dit universele stopcontact is afgelopen april gepresenteerd op de Beurs van Hannover en is geschikt voor het opladen van de toekomstige elektrische auto's van Renault. Het betreft een driefasenaansluiting die een spanning van 400 Volt ondersteunt en ten tijde van de marktintroductie van de auto's een complete laadcyclus van ongeveer twintig minuten biedt. Deze samenwerking tussen de verschillende partners is een belangrijke stap in de ontwikkeling van de markt voor massageproduceerde elektrische auto's.

Renault Kangoo

De Kangoo Be Bop ZE beschikt bovendien over een energie-terugwin-systeem tijdens het remmen, dat ervoor zorgt dat de auto tijdens het gebruik al wordt opgeladen.