30 april 2003
 

Seat Cupra GT

Seat Cupra GT: conceptauto is raceauto

30 april 2003 | Met de wereldpremiere van de Cupra GTop de Barcelona Motorshow 2003 versterkt Seat haar sportieve imago met een prototype dat exclusief gecreeerd is om te racen. Sterker nog: de definitieve versie moet dit jaar nog gaan deelnemen aan de Spaanse GT Series.

Deze 'concept car', die is ontwikkeld in een samenwerking tussen Seat Sport en het nieuwe Seat Design Centre in Sitges, wordt gekenmerkt door innovatieve technologie en het dynamische potentieel van een 'high performance' GT. Hij wordt aangedreven door een V6 biturbomotor met een vermogen van meer dan 500 pk. De Cupra GT is gericht op klanten van Seat Sport die actief zijn in de autosport, op raceteams en op technische racespecialisten - en is speciaal ontworpen voor circuitgebruik. In de styling van de Cupra GT zijn esthetische trekjes te herkennen van de Salsa en Tango showmodellen, en het geeft tegelijkertijd een voorproefje van het imago van de toekomstige modellen van het merk Seat. De productie van de Cupra GT start in de tweede helft van het jaar, waarbij de auto's uitsluitend op bestelling zullen worden gebouwd.

Seat Cupra GT

Bij het design hebben de ontwerpers in het Seat Design Centre in Sitges hun volledige creatieve potentieel in de strijd kunnen werpen; ze hoefden immers geen rekening te houden met de diverse parameters die in het oog moeten worden gehouden bij het ontwerp van een productiemodel. En profil toont de Cupra GT duidelijk de 'Dynamic Line'; een boogvorm, gecreeerd door Seat's hoofdontwerper Walter de'Silva, toen hij de Salsa 'concept car' ontwierp. Deze 'Dynamic Line' geeft het silhouet van de auto karakter, begint bij het front, vloeit over de voorste wielkast, en loopt dan geleidelijk af tot aan de robuuste achterste dakstijl. De horizontale lijn aan de onderkant van de ruit is opvallend smal, waardoor de proporties van de 4,56 meter lange, 2,10 meter brede en 1,19 meter hoge Cupra GT worden geaccentueerd. Het front van de Cupra GT heeft een korte overhang. Net als de Tango 'concept car' heeft de grille met centraal Seat symbool een titaniumkleurige rand. Verder is de lipspoiler voorzien van twee grote luchtinlaatroosters aan beide onderzijden.

Het dak van de Cupra GT is licht gebogen en eindigt in een brede, in donker glas uitgevoerde achterruit. De indrukwekkende biturbo V6-motor met een vermogen van meer dan 500 pk bevindt zich onder deze achterruit. De motor is midden-achterin geplaatst en drijft de achterwielen aan via een sequentiele zesversnellingsbak boven de achteras. De nieuwe Seat Cupra GT is gebouwd voor snelheid. Het vermogen is niet bestemd voor beginners, maar voor ervaren coureurs. De geschatte prestaties zijn 4,2 seconden voor de acceleratie van 0-100 km/h en een topsnelheid van 295 km/h, afhankelijk van de overbrengingsverhoudingen in de transmissie. De Seat Cupra GT beschikt verder over een krachtig remsysteem met geventileerde remschijven voor en achter; voor met een diameter van 378 mm en achter met 355 mm.

Seat Cupra GT
 
Websitewww.seat.nl
Deel via