15 april 2009
Opel Insignia (2008 - 2017)

Opel Insignia (2008 - 2017)

Opel toont Insignia OPC

15 april 2009 | De Opel Insignia OPC, zal worden onthuld op 7 mei, op de autoshow van Barcelona. Dit gebeurt tien jaar na de lancering van het eerste OPC (Opel Performance Center)-model van Opel. Het hart van de Insignia OPC is de 2.8 V6-turbomotor. Hij is afgeleid van de benzinemotor die al beschikbaar is voor de Insignia en levert een vermogen van 239 kW/325 pk. Het hogere vermogen is het resultaat van een speciale ontwikkeling van de motor en een aangepaste uitlaat, waardoor de tegendruk aanzienlijk lager is. Aangezien geluid zo belangrijk is bij de waardering van een dergelijke motor, hebben de akoestische specialisten specifieke midden- en achterdempers toegevoegd aan het uitlaatsysteem van de V6.

De Insignia OPC is uitgerust met een handgeschakelde zesversnellingsbak. Het hoge koppel van 400 Nm zorgt al vanaf de lagere toerentallen voor overvloedige trekkracht. Dankzij dit motorvermogen haalt de Insignia OPC een topsnelheid van 250 km/u (begrensd) en sprint hij in zes seconden van 0 naar 100 km/u.

Opel Insignia (2008 - 2017)

Het Insignia-chassis werd aangepast voor de OPC-variant, waarvan de rijhoogte 10 mm is verlaagd ten opzichte van de reguliere Insignia AWD Sport-versie. Het nieuw ontwikkelde mechatronisch chassis kreeg ook een nieuwe vooras. De voorophanging van de Insignia OPC heeft de zogenoemde McPherson veerpoten behouden, maar de ingenieurs van het Opel Performance Center bedachten daarvoor een verbetering die HiPerStrut heet (wat staat voor high performance strut – hoog presterende veerpoot). Tot de voordelen behoren een verbeterd stuurgevoel, minder verlies van stuurkracht door het hoge koppel en een preciezere wegligging.

De Insignia OPC is ook uitgerust met de adaptieve FlexRide-ophanging, die zich niet alleen aan de rijomstandigheden en de rijstijl aanpast, maar ook aan de voorkeuren van de bestuurder. Terwijl het systeem op de reguliere Insignia de keuze biedt tussen een standaard adaptieve instelling, een meer comfortabele modus en een sportmodus, spreekt de OPC ongetwijfeld de sportievelingen aan. OPC-rijders kunnen kiezen tussen drie verschillende sportmodi: de standaardmodus als de uiterst comfortabele instelling, een speciale Sport-modus en de OPC-modus, voor optimale prestaties.

Opel Insignia (2008 - 2017)

Voor het eerst ook in het OPC-gamma behoren het adaptieve 4x4-systeem en het bijbehorende elektronisch gelimiteerd slipdifferentieel (eLSD) achter tot de standaarduitrusting. De regeleenheid van de vierwielaandrijving werd opnieuw gekalibreerd om de koppelverdeling aan te passen aan de sportieve inborst van de OPC. Rekening houdend met de hogere prestaties van de OPC, werd het remsysteem duchtig onder handen genomen en verbeterd. Kenners zullen de Brembo-remklauwen en de geperforeerde schijven van 355 mm op de vooras meteen herkennen.

In vergelijking met de minder krachtige versies van de Insignia toont de OPC een nieuwe voorzijde met twee grote verticale luchtinlaten en een unieke achterbumper met dubbele geïntegreerde uitlaten. De 19 inch velgen (banden: 245/40) zijn standaard, maar 20 inch lichtmetalen gesmede velgen (met bandenmaat 255/35) zijn verkrijgbaar als optie.

Opel Insignia (2008 - 2017)

De sportiviteit van het exterieur komt ook terug in de cabine. De OPC is herkenbaar aan Recaro-stoelen, een sportstuur met vlakke onderkant en een speciale versnellingspookknop. Ook het instrumentarium van de OPC is voorzien van aparte visuele kenmerken.