15 april 2009
Audi Q7 (2005 - 2015)

Audi Q7 (2005 - 2015)

Facelift voor Audi Q7

15 april 2009 | Audi presenteert op de autotentoonstelling van Sjanghai de vernieuwde Audi Q7. In eerste instantie vallen de uiterlijke wijzigingen op. Deze verlenen het ontwerp van de auto extra dynamiek. Het brandstofverbruik is over de gehele linie teruggedrongen.

De gefacelifte Audi Q7 is herkenbaar aan diverse uiterlijke wijzigingen. Zo is de typerende single frame grille nieuw ontworpen - de verticale chromen spijlen contrasterenmet de zwarte hoogglans afwerking. Ook de bumpers zijn nieuw getekend. Afhankelijk van de lakkleur is het onderste gedeelte nu uitgevoerd in contrasterend zwart of grijs.

Audi Q7 (2005 - 2015)

De Audi Q7 modeljaar 2009 is leverbaar met een Xenon plus of een adaptief verlichtingsysteem op basis van Xenon plus verlichting. Bij het adaptieve systeem draaien de koplampen mee met de stuuruitslag. Ook afslagverlichting is hier een onderdeel van. De uitvoeringen met Xenon plus verlichting beschikken standaard over LED-dagrijverlichting en LED-knipperlichten vóór. Aan de achterzijde vallen de gewijzigde lichtunits op. In alle versies is hierin LED-technologie verwerkt.

Alle benzine- en dieselmotoren voor de vernieuwde Audi Q7 beschikken over directe brandstofinspuiting. Dat geldt ook voor de Audi Q7 3.0 TDI clean diesel. Deze uitvoering beschikt over een 3,0-liter V6 TDI, die is gekoppeld aan een DeNOx-katalysator met AdBlue-injectie. Het additief AdBlue zorgt ervoor dat stikstofoxide (NOx) wordt omgezet in het onschadelijke stikstof en zuurstof. De complexe uitlaatgasbehandelingsmethode zorgt ervoor dat de Audi 3.0 TDI clean diesel voldoet aan de strengste emissie-eisen ter wereld (LEV II Bin 5 in de Verenigde Staten) én aan de Europese Euro 6-norm, die naar verwachting in september 2014 van kracht wordt. De Audi Q7 3.0 TDI clean diesel laat een brandstofverbruik van gemiddeld 8,9 l/100 km voor zich noteren.

Audi Q7 (2005 - 2015)

Ook de andere motoren voor de Audi Q7 vallen op door hun toegenomen efficiency. Dit komt mede op het conto van het zogenaamde recovery system, dat mechanische rem- en uitrolenergie omzet in elektrische energie die vervolgens wordt opgeslagen in de accu. Dit systeem zorgt voor een lager brandstofverbruik en dus lagere CO2-emissies (reductie maximaal 5 gram/km).

De 3.0 TDI met 176 kW/240 pk neemt voortaan genoegen met 9,1 l/100 km. De Audi Q7 4.2 TDI (250 kW/340 pk) staat nu voor een gemiddelde van 9,9 l/100 km (was 11,1 l/100 km). De Audi Q7 V 12 TDI (met een vermogen van 368 kW/500 pk) verbruikt 11,3 l/100km. Het gemiddelde verbruik van de 3.6 FSI-benzine-uitvoering (206 kW/280 pk) bedraagt 12,1 l/100 km; de 4.2 FSI V8 komt tot 12,7 l/100 km.

Audi Q7 (2005 - 2015)

Standaard is een zestraps tipronic-transmissie, Quattro permanente vierwielaandrijving, snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging (servotronic), automatische airconditioning en MMI-radiobediening inclusief CD-speler en acht luidsprekers. Bij de Audi Q7 4.2 TDI en 6.0 TDI is adaptieve luchtvering met drie voorkeuzestanden (comfort, automatic, dynamic) standaard.

Opties zijn een remsysteem met keramische remschijven, de adaptieve cruise control, Audi lane assist, het Audi parking system, ventileerbare comfortstoelen, een Bang & Olufsen sound system en een infotainment-system met harde schijf (voor navigatie, telefoon en muziek).

Audi Q7 (2005 - 2015)

De vernieuwde Audi Q7 staat deze zomer bij de Audi-dealer. De prijzen zijn nog niet bekend.

 
> De nieuwste tests en het laatste nieuws in je mailbox
Schrijf je nu in voor de gratis Autozine-nieuwsbrief!