6 april 2009
 

Roland Berger

Markt voor hybride voertuigen blijft groeien

6 april 2009 | Steeds meer mensen zijn bereid om meer te betalen voor een milieuvriendelijke auto. Wereldwijd investeerde de auto-industrie daarom in elektrische en hybride voertuigen. Desondanks worden West-Europese autofabrikanten niet als bijzonder milieuvriendelijk ingeschat. Dit blijkt uit onderzoek van Roland Berger Strategy Consultants en TNS Infratest onder ruim 1.000 respondenten.

"De auto-industrie staat voor enorme uitdagingen: verkopen en winsten storten in elkaar, maar de fabrikanten moeten nog steeds veel investeren in nieuwe brandstofsystemen en bedrijfsmodellen voor individuele mobiliteit", zegt René Seyger, partner van Roland Berger in Nederland.

Roland Berger

Het goede nieuws voor alle autofabrikanten is dat nu meer mensen bereid zijn om meer te betalen voor auto's die minder CO2 uitstoten dan twee jaar geleden, zo blijkt uit het onderzoek. Het percentage respondenten dat bereid is om meer dan 2.000 euro extra te betalen voor een milieuvriendelijke auto steeg van 14% naar 20%. "De meeste consumenten zijn erg geïnteresseerd in alternatieve energiesystemen", vertelt Seyger. 68% van de respondenten verklaart dat ze redelijk tot zeer geïnteresseerd in het onderwerp is. "Efficiënte, lage emissie is een belangrijke factor voor de consument. Fabrikanten die er in slagen om niet alleen spoedig goede technologische oplossingen te bieden, maar de klanten hier ook bewust van te maken, zullen de winnaars van de komende jaren zijn".

Op de vraag welke automerken de respondenten inschatten als het meest milieuvriendelijk, noemde meer dan de helft van de ruim 1.000 respondenten Toyota. Slechts 19% noemt de vooraanstaande merken BMW en Renault als milieuvriendelijk. Op de vraag welke fabrikant zij het meest associëren met elektrische en hybride auto's, komt Toyota weer als beste uit de bus (36%), op afstand gevolgd door Honda (8%). Ook hier worden de prominente West-Europese merken zeer laag ingeschat. "De huidige Toyota Prius biedt niet meer de best in class performance. De Japanse autofabrikant weet de hybride auto echter steengoed in de markt te zetten. Westerse autofabrikanten kunnen hier nog van leren", zegt Seyger.

Roland Berger

De markt voor hybride auto's wordt steeds aantrekkelijker. Vanuit een marketingperspectief wordt echter veel aandacht besteed aan de introductie van nieuwe elektrische en hybride voertuigen. "Iedereen wil er een hebben", legt Seyger uit. "Maar de echte vraag is eigenlijk hoe fabrikanten een grootschalige groei kunnen realiseren en niet alleen een marketinghype. We hebben een structurele marktvraag nodig, gecombineerd met voortdurende innovatie. Elektrische voertuigen zullen er over 10 jaar heel anders uitzien dan nu. Sterk samenspel tussen marktvraag, aanbod en overheid is daarom noodzakelijk", aldus Seyger.

Voor het onderzoek New powertrain Technologies from a customers' perspective heeft Roland Berger samengewerkt met TNS Infratest. Via online interviews zijn 1.083 respondenten ondervraagd. Het onderzoek is gehouden in de drie grootste automotive markten van West-Europa (Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië).

Roland Berger Roland Berger Roland Berger
 
Websitewww.rolandberger.nl
Deel via