2 april 2009
Volkswagen Golf GTI

Volkswagen Golf GTI

Nieuwe Golf GTI vanaf 23 april in de showroom

2 april 2009 | Op de AutoRAI 2009 (t/m 11 april) beleeft de nieuwe Volkswagen Golf GTI zijn nationale première. Bij de zesde generatie van dé 'hot hatch' valt vooral de hoge mate van efficiency op. Dat komt tot uiting in hoge prestaties, maar (vooral) ook in gunstige verbruikscijfers. De nieuwe Golf GTI verbruikt gemiddeld 7,3 l/100 kilometer. Daarmee is hij de enige auto in zijn klasse met een groen energielabel (C). De nieuwe Golf GTI is leverbaar vanaf € 31.650.-.

De nieuwe Golf GTI, waarvan de verkoop in mei start, beschikt over een nieuwe tweeliter TSI-krachtbron. Deze levert dankzij een combinatie van directe brandstofinspuiting en turbotechnologie een vermogen van 115 kW/210 pk en een koppel van 280 Nm (beschikbaar tussen 1.750 en 5.200 tpm). Dat stelt de 1.318 kilogram (vierdeurs 1.339 kg) wegende Golf GTI met standaard zesversnellingsbak in staat tot een topsnelheid van 240 km/h en een sprint van 0-100 km/h in 6,9 seconden. De prestatiecijfers voor de uitvoeringen met DSG-versnellingsbak met dubbele koppeling zijn nagenoeg identiek (top 238 km/h, 0-100 in 6,9 s).

Volkswagen Golf GTI

Afgezet tegen dit prestatiepotentieel, zijn de verbruikscijfers laag. De Golf GTI laat een gemiddeld verbruik van 7,3 l/100 km voor zich noteren. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 170 g/km (GTI DSG: 7,4 l/100 km, 173 gram). Dit levert voor beide modellen een groen C-label op. De 2.0 TSI-motor voldoet bovendien aan de Euro-5 emissienorm.

Het GTI-onderstel is ten opzichte van de normale Golf-uitvoeringen 22 mm verlaagd en is de afstemming van veren, schokdempers en stabilisatoren speciaal afgestemd op sportiviteit en dynamiek. Een primeur voor Volkswagen is de toepassing van het elektronisch sperdifferentieel XDS. Dit zorgt voor meer grip bij bijvoorbeeld voluit (uit)accelereren. Dit elektronische sperdifferentieel werkt nauw samen met ESP.

Volkswagen Golf GTI

Optioneel is de adaptieve onderstelafstemming DCC beschikbaar. Daarmee wordt de onderstelafstemming volautomatisch aangepast aan de rij- en wegomstandigheden. Bij accelereren, remmen en/of stuurbewegingen wordt de afstemming stugger ten behoeve van optimale dynamiek. Bovendien voorkomt dit het overhellen van de carrosserie. DCC biedt daarbij de mogelijkheid om een eigen 'set-up' te kiezen. Een knop in de middenconsole geeft toegang tot Normale-, de Comfort- of de Sportmodus. In de laatste stand wordt ook de mate van stuurbekrachtiging beïnvloed.

De nieuwe Golf GTI onderscheidt zich duidelijk van de andere Golf-uitvoeringen. Hij beschikt over typische GTI-accenten als de typeaanduiding en de rode sierlijsten in de grille, de achterspoiler en de opvallende lichtmetalen velgen. Ook in het interieur zijn klassieke GTI-ingrediënten terug te vinden zoals de sportstoelen met blokbekleding en lederen bekleding van stuur. Zoals het een Golf GTI betaamt, is zwart de overheersende interieurkleur. De nieuwe Golf GTI is leverbaar vanaf 23 april aanstaande. De prijslijst start bij € 31.650,- .