1 april 2009
Lexus RX450h

Lexus RX450h

Lexus RX 450h vanaf 69.000 euro

1 april 2009 | Na de introductie van de baanbrekende RX 400h in 2005 introduceert Lexus nu de nieuwe Lexus RX 450h Hybrid. De nieuwe hybride crossover – die in ons land leverbaar zal zijn vanaf aankomende zomer – is het krachtige vlaggenschip van de RX-serie, waarvan nu de derde generatie het levenslicht ziet. Al sinds 2005 is Lexus als enige autofabrikant op de markt met Full Hybrid automobielen in het hogere segment. De verbeterde Lexus Hybrid Drive technologie zorgt in de RX 450h Hybrid voor 10% meer vermogen (220 kW/299 pk) en 23% minder brandstofverbruik (6,3 l/100 km gecombineerd). De wegligging is door onder meer de nieuwe double wishbone-achterwielophanging dynamischer geworden.

In tegenstelling tot Mild Hybrids, waarbij de aanvullende elektromotor alleen maar dient om de benzinemotor te ondersteunen, is de RX 450h Hybrid een Full Hybrid die zowel kan rijden op elektriciteit als op benzine en op een combinatie van beide. Hij biedt de energiebesparende voordelen van een seriële hybride gecombineerd met de voordelen op het gebied van acceleratie van een full hybride.

Lexus RX450h

De aandrijflijn van de RX 450h Hybrid bestaat uit een benzinemotor en twee krachtige elektromotoren die als tandem werken en die een intelligente elektrische vierwielaandrijving mogelijk maken. Ingrijpende verbeteringen op alle terreinen aan de componenten van de Lexus Hybrid Drive hebben geresulteerd in een aanzienlijke verhoging van het rendement van het systeem. Het motorvermogen is met 10% toegenomen en het brandstofverbruik is met 23% verlaagd. Tot deze substantiële verbeteringen behoren:

  • Toepassing van de Atkinson-verbrandingscyclus voor een lager brandstofverbruik
  • Verbeteringen aan het motorblok voor een hoger vermogen en een lager brandstofverbruik
  • Gekoelde uitlaatgasrecirculatie (EGR) voor een lager brandstofverbruik
  • Warmteterugwinning (EHR) uit de uitlaatgassen voor een lager brandstofverbruik
  • Een nieuwe vermogensregeleenheid voor betere prestaties en een lager brandstofverbruik
  • Een hoger koppel van de elektromotoren voor en achter voor betere prestaties
  • Minder wrijvingsverliezen in de hybridetransmissie voor een lager brandstofverbruik
  • Eco-rijstand voor een lager brandstofverbruik
  • EV-rijstand (elektrisch rijden) voor een minimale geluidsproductie en geen uitstoot
  • Zelfdenkende schakelregeling voor betere prestaties en rijeigenschappen

Het totaalvermogen van 220 kW/299 pk maakt een topsnelheid mogelijk van 200 km/h. Via de continu variabele transmissie accelereert hij in een vloeiende beweging van 0 – 100 km/h in 7,9 seconden en van 0 – 400 m in 15,9 seconden. Tegelijkertijd kan de RX 450h Hybrid pronken met het laagste benzineverbruik in het premium crossover-segment, namelijk 6,3 l/100 km voor de gecombineerde cyclus en een opvallend lage CO2-uitstoot van 148 g/km.

Lexus RX450h

De 3,5 liter DOHC V6-benzinemotor is afgeleid van de krachtbron van de RX 350 en speciaal aangepast voor gebruik in de hybrideaandrijflijn. Hij levert een maximumvermogen van 183 kW/249 pk bij 6.000 tpm en een koppel van 317 Nm bij 4.800 tpm en profiteert van diverse technische verbeteringen die hij deelt met de RX 350.

Verder is de auto voorzien van drie primeurs op een Lexus hybride - de Atkinson-cyclus, gekoelde uitlaatgasrecirculatie (EGR) en warmteterugwinning uit de uitlaatgassen (EHR - Exhaust Heat Recovery) - om de voordelen voor het brandstofverbruik van het Lexus Hybrid Drive-systeem te optimaliseren. Het Atkinson-principe laat de inlaat- en uitlaatverliezen afnemen, waardoor de verbrandingsenergie effectiever in motorvermogen wordt omgezet. Het gevolg daarvan is dat de uitlaatgastemperatuur lager is dan bij conventionele motoren.

Lexus RX450h

De geheel nieuwe, uiterst torsiestijve carrosserie combineert een 20 mm langere wielbasis en een met 60 mm toegenomen spoorbreedte met grotere 19 inch velgen voor meer stabiliteit, minder overhellen van de carrosserie. De positie van de motor is verlaagd, waardoor het zwaartepunt lager is komen te liggen en de verdeling van de massa over de voor- en achteras is verbeterd.

De RX 450h Hybrid kan worden uitgerust met een gewijzigde elektronisch geregelde luchtvering. Deze bestaat uit een gewijzigde constructie waarin geoptimaliseerde pneumatische cilinders gecombineerd worden met schokdempers met een hoge capaciteit, waardoor de positie van de carrosserie ten opzichte van de weg zo horizontaal mogelijk blijft, hetgeen het rijcomfort ten goede komt.

Lexus RX450h

Het systeem houdt de auto automatisch horizontaal, ongeacht het aantal inzittenden of de mate van belading van de auto. Met behulp van een schakelaar is de hoogte van de wielophanging in vier standen in te stellen: Normaal, Hoog (300 mm hoger dan normaal), Laag (voor 20 mm lager, achter 5 mm lager dan normaal) en nieuw, alleen bij stilstaande auto, Laden (30 mm lager dan normaal). Aan de zijkant in de bagageruimte bevindt zich een aparte schakelaar voor de stand Laden en deze functie kan ook worden gebruikt als het hybridesysteem uitgeschakeld is.

Het dashboard is verdeeld in twee aparte zones: een bovenste weergavezone die zich samen met een head-up-display en een 8 inch multifunctioneel LCD-kleurendisplay op een ideale afstand bevindt om in één oogopslag bekeken te worden en een lagere bedieningszone, waar de systeembedieningen zich bevinden zoals de op het stuurwiel aanwezige multi-informatieschakelaar en de Remote Touch.

Lexus RX450h

Met een interieurbreedte die tussen de armsteunen met 52 mm is toegenomen, een toename van de afstand tussen de stoelen voor en achter met 10 mm en een 10 mm langere laadvloer is het interieur van de RX 450h Hybrid merkbaar ruimer dan dat van zijn voorganger.

De toepassing van een double wishbone-achterwielophanging zorgt ervoor dat de wielophanging minder ver de bagageruimte in steekt, waardoor de breedte van de laadvloer met 150 mm is toegenomen en het totale volume van de bagageruimte gegroeid is tot 496 liter. Nieuwe, aan de zijkant gemonteerde hendels in de bagageruimte maken het mogelijk de achterbank in één handeling neer te klappen en RX-uitvoeringen met luchtvering zijn in de bagageruimte voorzien van een aan de zijkant gemonteerde schakelaar waarmee de hoogte van de auto met 30 mm kan worden verlaagd, waardoor de bagageruimte gemakkelijker toegankelijk wordt.

Lexus RX450h

De Lexus RX 450h Hybrid wordt geleverd in vijf uitrustingsniveaus: Pure, Luxury, Tech, Executive en President. De prijslijst begint bij 69.000 euro voor de RX 450h Hybrid Pure, die standaard al is voorzien van zaken als Hill-start Assist Control, adaptieve remverlichting, knieairbags, zijairbags achter, anti-whiplash stoelen met actieve hoofdsteunen, een SCM-goedgekeurd klasse III-alarm, E-CVT, automatische elektrische vierwielaandrijving, lederen bekleding, Smart Entry & Start System, verwarmde voorstoelen, Bluetooth, een audiosysteem met cd-wisselaar en 9 geluidsboxen, 18 inch lichtmetaal, bi-Xenon en privacyglas.