30 maart 2009
Renault Clio R20

Renault Clio R20

Madeno Racing introduceert Renault Clio R20

30 maart 2009 | Madeno Racing, een Nederlands raceteam dat internationaal actief is met ondermeer race en rally versies van de Clio RS, introduceert de Renault Clio.R20. Dit supersnelle sportmodel is toegelaten op de openbare weg.

Als basis dient een nieuwe of jonggebruikte Clio RS die vervolgens door Madeno Racing volledig wordt geprepareerd, voor het circuit en de openbare weg. Kopers van een Clio.R20 kunnen daarnaast rekenen op een volledige ondersteuning door Madeno Racing. Want binnen het concept valt ook service tijdens trackdays, zoals de onderdelenvoorziening en het verlenen van technische support door autosportmonteurs.

Renault Clio R20

Een 'normale' straatauto, hoe snel en goed van kwaliteit ook, is niet echt geschikt voor het rijden op een circuit. Niet alleen zullen wegligging en remmen daarvoor te wensen overlaten, ook zullen specifieke onderdelen al snel de geest geven. Voor de categorie ultrasportieve automobilisten heeft Madeno Racing op basis van de Clio Renault Sport daarom een 'road-legal' R20 trackday edition ontwikkeld.

Voor trackdaydeelname op een circuit met een Clio.R20 is geen speciaal transport nodig, want de Clio.R20 van Madeno Racing is toegestaan op de openbare weg en dus voorzien van een kenteken. De Clio.R20 wordt door Madeno Racing volledig volgens RDW/APK-eisen en voorschriften gebouwd en blijft daardoor voorzien van het originele kenteken zodat de auto tevens probleemloos voor normaal dagelijks gebruik geschikt is.

Renault Clio R20

Het interieur van de standaard Clio RS wordt helemaal gedemonteerd, waarna de gehele body kaal gemaakt wordt voor de montage van een volledig gelaste veiligheidsrolkooi. De complete binnenzijde van de body en de rolkooi worden vervolgens in de gewenste kleur gespoten. Daarna wordt het interieur voorzien van twee FIA-gekeurde Sabelt racestoelen inclusief een zespunts veiligheidsharnas en een racestuur met stuurnaafverlenger. Voor een optimale zitpositie wordt de stuurkolom aangepast aan de lagere zitpositie.

Voor een verdere gewichtsreductie en een optimale afwerking van het interieur heeft Madeno Racing speciaal voor de Clio.R20 trackdayversie deurpanelen, achterpanelen en footrests ontwikkeld van polyester en ultralicht carbon fiber. Het onderstel van de Clio.R20 wordt voorzien van een door Madeno Racing ontwikkelde en volledig verstelbare coil-over suspensionkit met een road/trackday set-up. De spoorbreedte van zowel de voor- als achteras neemt met 32mm toe.

Renault Clio R20

Voor optimalisatie van de wielgeometrie wordt de voorwielophanging voorzien van een bumpsteer kit, verstelbare topmounts inclusief uniballs die tevens optimale verstelmogelijkheden voor camber en caster van de vooras mogelijk maken. Voor het verkrijgen van de gewenste achterwielgeometrie wordt de achteras gemodificeerd en voorzien van afstelmogelijkheden voor sporing en camber.

Op de originele RS of optionele 8.0 x 17 Speedline flowformed cup velgen worden roadlegal Toyo R888 high performance semi slick banden gemonteerd. Daarbij worden tevens de standaard wielbouten vervangen door tapeinden en wielmoeren. Het Brembo remsysteem wordt geoptimaliseerd middels remkoeling naar de 312mm remschijven en vier zuigerremtangen, montage van teflon/edelstaal remleidingen, remblokken met race-compound en Dot 5.1 remvloeistof.

Renault Clio R20

Het standaard motorvermogen van de 197 pk sterke 2.0 16V Renault Sport krachtbron stijgt door een gewijzigd in- en uitlaatsysteem en recalibratie van de motormanagementsoftware naar 206 pk. Standaard heeft de Clio een handgeschakelde close ratio 6-versnellingsbak. Optioneel zijn diverse motorperformance upgrade kits tot 230 pk leverbaar.

Een geheel nieuwe Clio.R20 is compleet rijklaar geprepareerd leverbaar vanaf € 38.450,00 (incl. BPM, excl. BTW). Wanneer de conversie tot een R20 op basis van een jonggebruikte standaard Clio RS wordt uitgevoerd, toont het prijskaartje een bedrag vanaf € 16.700,00 (excl. BTW) voor de kit inclusief de opbouw en preparatie.