16 maart 2009
Nissan

Nissan

Nissan test X-Trail FCV onder winterse omstandigheden

16 maart 2009 | Nissan is van plan in 2015 de door een brandstofcel aangedreven Nissan X-TRAIL FCV op de markt te brengen. Vandaar dat het Japanse merk de nieuwste generatie brandstofcel nu uitvoerig test. Na diverse tests op rollerbanken en testbanken, experimenteert Nissan nu met de X-TRAIL FCV op de weg. Uit deze tests blijkt dat de brandstofcel ook onder extreme weersomstandigheden naar behoren presteert.

Eind 2008 begon Nissan met het testen van de X-TRAIL FCV en in februari van dit jaar voerde Nissan een koudweertest uit op het testcircuit op het Japanse eiland Hokkaido. Daaruit bleek dat de X-TRAIL met brandstofcel zelfs bij een temperatuur van -20 graden Celsius prima presteert. In een brandstofcel ontstaat elektriciteit door een elektrochemische reactie tussen waterstof en zuurstof. De uitstoot van een auto met brandstofcel bestaat uit slechts waterdamp en is dus zeer milieuvriendelijk.

Nissan

De door Nissan geteste brandstofcel behoort tot de nieuwe generatie brandstofcellen. Deze brandstofcel is 25% kleiner dan voorgaande modellen en levert 40% meer vermogen: 130 kilowatt tegen eerst 90 kilowatt. Met de helft minder platina in de elektroden en een duurzamer katalysator kost de brandstofcel bovendien beduidend minder en gaat hij langer mee dan zijn voorganger.

De nieuwe generatie brandstofcellen maakt deel uit van de serie milieuvriendelijke technologieën die Nissan ontwikkelt. Onder de naam Nissan Green Program 2010 focust Nissan zich op het ontwikkelen van nieuwe technologieën, producten en diensten die leiden tot een wereldwijde reductie van de uitstoot van CO2 en tot het hergebruik van materialen.