12 maart 2009
Mercedes-Benz SLS

Mercedes-Benz SLS

Mercedes-Benz bouwt SLS AMG

12 maart 2009 | Voor het eerst in de ruim 40-jarige bedrijfshistorie presenteert Mercedes-AMG, de performance-afdeling van Mercedes-Benz, een zelfstandig ontwikkelde auto, de Mercedes-Benz SLS AMG. De supersportwagen onderscheidt zich door unieke technologie: een aluminium spaceframe-carrosserie met vleugeldeuren, een 6,3 liter AMG-V8-frontmiddenmotor met een maximum vermogen van 420 kW/571 pk en dry-sump-smering, een zeventraps transmissie met dubbele koppeling in transaxle-opstelling en een sportonderstel met dubbele dwarsgeplaatste draagarmen van aluminium.

De nieuwe Mercedes-Benz SLS AMG heeft een puristisch ontwerp en is bedoeld voor dagelijks gebruik. Bij de ontwikkeling van het nieuwe model met vleugeldeuren maakten de mensen van AMG gebruik van de ervaring van de specialisten van het Mercedes Technology Center (MTC) in Sindelfingen.

Mercedes-Benz SLS

Het radicale concept van een supersportwagen met prestaties op hoog niveau en een ver naar achteren en laag ingebouwde frontmiddenmotor was bepalend voor de proporties, net zoals de carrosserie, waarbij de lichtgewichtconstructie centraal stond. Voor het eerst presenteren Mercedes-Benz en AMG een auto, waarbij het onderstel en de carrosserie van aluminium gemaakt zijn. Dat leidt in vergelijking met de gebruikelijke constructie van staal tot een belangrijke gewichtsbesparing: er wordt gestreefd naar een DIN-leeggewicht van 1620 kg zonder bestuurder.

De doorontwikkelde 6,3 liter AMG-V8-motor levert een maximum vermogen van 420 kW/571 pk bij 6.800 omw./min. De pk-/gewichtsverhouding ligt bij 2,84 kg per pk. De V8-motor zonder drukvulling bereikt het maximum koppel van 650 Nm bij 4.750 omw./min. De acceleratie van 0-100 km/u duurt 3,8 seconden, de topsnelheid bedraagt 315 km/u. De 6.208 cc-motor, die intern als M159 wordt aangeduid, werd ten opzichte van de M156-basismotor volledig herzien en beschikt over de kenmerken van krachtige motoren uit de racewereld.

Mercedes-Benz SLS

De katalysatortechniek biedt de Mercedes-Benz SLS AMG voldoende potentieel om aan huidige en toekomstige emissienormen als EU5, LEV2 en ULEV te voldoen. Exclusief voor AMG zijn de, voor wat betreft de wrijving, geoptimaliseerde cilinderwanden die zijn voorzien van LDS-coating. Dit draagt bij tot een gunstiger verbruik, net als de op de behoefte afgestemde en kenveld gestuurde olietoevoer en het dynamo-management. Het brandstofverbruik ligt daarmee volgens voorlopige metingen in de nieuwe Europese rijcyclus rond de 13 liter super plus per 100 km.

De 6,3 liter AMG-V8-motor geeft zijn kracht door middel van een lichte aandrijfas van carbon door aan de achteras, vergelijkbaar met de C-Klasse-raceauto's uit de DTM. De versnellingsbak is bevestigd aan de achteras (transaxle-principe) en is door middel van een 'torque tube' (holle vaste verbinding tussen de motor voor en het versnellingsbakhuis achter) vast met de motor verbonden. In deze 'torque tube' roteert de 'carbon'cardanas met het toerental van de motor. Het voordeel van deze nogal gecompliceerde oplossing ligt in de vaste verbinding tussen motor en versnellingsbak waardoor een optimale afsteuning van de ontstane krachten en momenten ontstaat.

Mercedes-Benz SLS

Voor de overbrenging van de krachten is een nieuwe AMG 7-versnellingsbak met dubbele koppeling ingebouwd. Hiermee kan snel en zonder onderbreking van de trekkracht worden geschakeld. De bestuurder kan kiezen uit vier verschillende programma's van comfortabel tot uiterst sportief, alsmede een RACE START-functie. Het mechanische sperdifferentieel, dat in het compacte versnellingsbakhuis is geintegreerd, garandeert optimale tractie onder alle omstandigheden.

De gekozen constructie met frontmiddenmotor en transaxle-opstelling zorgt voor een gewichtsverdeling van 48 procent vóór en 52 procent achter. De sportwagen is standaard voorzien van een drietraps ESP met de standen 'ESP ON', 'ESP SPORT' en 'ESP OFF', die door middel van een druk op de knop kunnen worden ingeschakeld.

Mercedes-Benz SLS

Het AMG-remsysteem belooft korte remwegen, zelfs bij hoge belasting. Met de als optie leverbare grotere keramische remschijven kan er nog krachtiger worden geremd. Keramische remschrijven zijn ongeveer 40 procent lichten bieden het voordeel van een geringere onafgeveerde massa. Door de hoge hardheid zijn de keramische remschijven ook beter bestand tegen hoge temperaturen. Ook bij de wielen is aandacht besteed aan het gewicht: lichtmetalen AMG-wielen volgens het nieuwe 'flow forming'-principe in de maat 9,5 x 19 inch vóór en 11,0 x 20 inch achter verminderen de onafgeveerde massa en zorgen voor verbetere rijdynamiek en beter veercomfort. De banden in de maten 265/35 R 19 vóór en 295/30 R 20 achter zijn exclusief voor AMG ontwikkeld en claimen uitstekende grip.

De concept- en ontwikkelingsfase van de supersportwagen begon eind 2006. Het testprogramma wordt eind dit jaar afgerond met de wereldpremière tijdens de IAA in Frankfurt. In het voorjaar van 2010 start de levering.