5 maart 2009
Mitsubishi MiEV

Mitsubishi MiEV

Mitsubishi toont MiEV en SportEV

5 maart 2009 | Tijdens de 79ste editie van de autoshow van Genève beleven twee Mitsubishi Motors showmodellen hun publieksdebuut: een linksgestuurd prototype van de i MiEV, die in de nabije toekomst wereldwijd zal worden verkocht, en de 'SportEV' i MiEV SPORT AIR.

Met de i MiEV SPORT AIR spreidt Mitsubishi Motors een eigenzinnige verantwoorde en milieubewuste visie tentoon op het gebied van 'groene' dynamiek en sportiviteit. Dit door haar sportieve erfgoed te mengen met EV-expertise. Resultaat is een CO2-uitstootvrij conceptmodel met racy karakteristieken.

Mitsubishi MiEV

De i MiEV SPORT AIR is doorontwikkeld van de i miev sport concept uit 2007. Hoewel 20 centimeter langer en 12 centimeter breder, heeft het 2009-studiemodel dezelfde druppelvorm als zijn voorganger; van zijn gestroomlijnde schelpvormige voorruit en front tot de sterk aflopende achterpartij. Het scherp gesneden transparante 'clear cutaway'-dak bevat ook een zonnepaneel.

De i MiEV SPORT AIR maakt gebruik van een krachtiger versie van de elektromotor die het basismodel aandrijft. Het SPORT AIR-aggregaat levert 60 kW vermogen (i MiEV 47 kW) en 230 Nm koppel (i MiEV 180 Nm). Het gebruik van lichtgewichtonderdelen binnen de modulaire bodystructuur van de i MiEV SPORT AIR verlaagt het gewicht rond de achteras en resulteert uiteindelijk in een ideale 50/50-verdeling van het wagengewicht over de voor- en achteras. Achterwielophanging en de achterpartij van de carrosserie zijn uit oogpunt van gewichtsvermindering bovendien uit aluminium opgetrokken.

Mitsubishi MiEV

Met een geplande Europese marktintroductie in 2010 beschikt het studiemodel van de i MiEV over een aantal andere specificaties dan de Japanse variant. Uiteraard besturing aan de linkerzijde, verder hebben de Mitsubishi engineers voor Europese markt, gezorgd voor grotere spoorbreedte dan in Japan (vóór +95 mm, achter +135 mm) bij een eveneens verruimde breedte van de auto (1.520 tegenover 1.475 mm). In combinatie met een lange wielbasis van 2.550 mm en het lage zwaartepunt door het ondervloers geplaatste battery pack is de Europese i MiEV volledig berekend op Europese rijomstandigheden.

Het i MiEV prototype is gebaseerd op een unieke 'achter-midscheeps' lay-out, waarbij de elektromotor, de omvormer, het lithium-ion battery pack en andere EV-componenten vlak voor de achterwielen op de bodemplaat zijn geplaatst. Deze lay-out biedt diverse voordelen, waaronder die van een lange wielbasis die meer interieurruimte biedt. Daarnaast levert het een lager zwaartepunt op, wat resulteert in een betere voertuigstabiliteit bij hogere snelheden.