23 april 2003
 

Renault Clio (1998 - 2005)

Nieuwe Renault Clio V6

23 april 2003 | De Clio V6 is een sportauto van Renault Sport die de stilistische kenmerken van de laatste generatie Clios heeft meegekregen. Het chassis is ingrijpend veranderd en de auto is voor het eerst uitgerust met nieuwe Michelin Pilot Sport banden. De nieuwe 3.0 V6 24v levert 255 pk bij 7.150 t/min in combinatie met een sportieve versie van de 6-versnellingsbak. Met het programma van Renault Sport waarmee de auto persoonlijker kan worden gemaakt, kunnen autoliefhebbers vanaf juni zelf beslissen hoe hun Clio V6 eruit komt te zien. De nieuwe Clio V6 wordt op de markt gebracht voor 52.000 euro inclusief BTW/BPM.

Met zijn twee zitplaatsen en dwarsgeplaatste V6 middenmotor achterin is de nieuwe Clio V6 een sportauto die een maximum aan plezier moet bieden: het plezier om een bijzondere auto te bezitten, gebruiksplezier met een nieuw chassis, een motor van 255 pk in de hoge toerentallen en een sportieve 6-versnellingsbak. De nieuwe Clio V6 levert prestaties: een acceleratie van 0 tot 100 km/h in 5,8 s.

Renault Clio (1998 - 2005)

De nieuwe Clio V6 heeft een uniek design met een scherp ogende voorkant met de stijlkenmerken van de laatste generatie Clio's. De bumpers, grille, motorkap en dubbele koplampen met xenonlampen zijn allemaal nieuw. Deze koplampen lopen smal uit in de nieuwe voorschermen. Deze schermen zijn groter en bieden plaats aan 18" banden die gemonteerd zijn op Oz Superturismo velgen. Deze wielen vullen de wielkasten volledig op en zijn door de grotere wielbasis helemaal op de vier hoeken van de auto geplaatst. Ook het design van de achterzijde is veranderd. De kortere antenne is achter op het dak geplaatst en de achterlichten zijn voortaan van het type kristal. Midden op de achterklep prijkt het logo en daaronder zit het openingsmechanisme van de achterklep. De nieuwe achterspoiler is langer gemaakt en hoger geplaatst, in de lijn van het dak. Als typisch kenmerk van de autos van Renault Sport maken de voortaan verchroomde dubbele uitlaat en de luchtinlaten voorzien van roosters zijn sportieve uiterlijk compleet. De luchtinlaten vergroten het ventilatievermogen van de nieuwe aan de zijkant geplaatste luchthappers en de in het onderste gedeelte opengewerkte bumper. Dit zorgt voor een betere koeling van de mechanische onderdelen. Dit strakke, nieuwe design kenmerkt zich ook door betere aerodynamische waarden. De verbeterde luchtinlaten aan de voorzijde en de vorm van de bumper met een verticaal onderste gedeelte zorgen voor een betere luchtstroming. In combinatie met de nieuwe achterspoiler zijn de aerodynamische punten aanzienlijk verbeterd.

De belangrijkste wijzigingen zijn van toepassing op de achtertrein. Zo is er een nieuw subframe ontwikkeld. De verankeringspunten van de dwarsarm en de reactiestang zijn verplaatst en hun bevestigingen zijn versterkt evenals de bovenste bevestiging van de schokdemper. Deze wijzigingen houden de wielen op hun plaats bij verticale belasting, zijdelingse druk en bij de koppelvariaties tijdens het accelereren en remmen. Door deze nieuwe afmetingen moest de langsarm 10 mm langer gemaakt worden en moest het achterwiel 15 mm achteruit geplaatst worden, wat eveneens bijdraagt aan de stabiliteit van de auto. De veren zijn stijver gemaakt en het geheel zorgt voor een natuurlijke rolneiging van de carrosserie waarmee de achterwielen volledig onafhankelijk gehouden kunnen worden ten gunste van de aandrijving. Aan de voorkant heeft de stabilisatorstang een diameter van 28 mm. Hij is op reactiestangen gemonteerd voor meer rendement en ter compensatie van de verhoogde natuurlijke rolneiging van de achtertrein. De naspoorhoek is vergroot tot 6, waardoor het stuur sneller naar de middenstand terugkomt en de spoorbreedte is 33 mm breder geworden ten gunste van de stabiliteit. Ten slotte zorgt de stijvere vering voor een betere informatieoverdracht en een nauwkeuriger positie van de voortrein.

Renault Clio (1998 - 2005)

De 3.0 V6 24v motor heeft ingrijpende veranderingen ondergaan voor een nog sportiever karakter en ontwikkelt nu een vermogen van 255 pk (187 kW) bij 7.150 t/min. Met een op 7.200 t/min afgeregeld toerental voelt deze motor zich in zijn element in de hoge toerentallen. Hij voelt zich ook thuis in de gewone toerentallen met een zeer regelmatige koppelkromme en een hogere maximale waarde van 300 Nm bij 4.650 t/min. Bij de nieuwe Clio V6 heeft de PK6 6-versnellingsbak een specifieke wijziging ondergaan. Het korte differentieel (16/67) zorgt voor een afname van 10% van de uiteindelijke vertraging, ten gunste van het acceleratievermogen. De overbrengingsverhoudingen sluiten beter op elkaar aan met speciale tandwielen voor de eerste en de tweede versnelling waardoor de snelheid bij 1000 t/min respectievelijk verhoogd wordt met 1,3 en 0,15 km/h, en een tandwiel voor een kortere derde versnelling (-0,48 km/h). De compacte en lichte versnellingsbak met drie assen van de nieuwe Clio V6 heeft nu een openingscoefficient van 4,07. Het geheel wordt gestuurd door een herziene bediening voor een sportiever gebruik: de schakelslag is 20% verkleind en de aanslagen zijn strakker. Deze ontwikkelingen zorgen voor een aanzienlijk hoger comfortniveau en meer schakelprecisie.

Met een keur aan kleuren, materialen en speciale uitrustingen biedt Renault Sport de liefhebber voortaan de mogelijkheid zijn nieuwe Clio V6 zo persoonlijk mogelijk te maken. Met het Jaune Saturne, Marron Callisto en Gris Lune wordt er een waar kleurenpallet geboden. Al deze kleuren varieren afhankelijk van de lichtinval. Tevens zijn er speciale velgen leverbaar. Binnen in de auto zijn de panelen voorzien van een zwarte softlaklaag en geeft het zwarte tapijt een elegante touch aan het geheel. Het met de hand genaaide, grof generfde Nappa leer speelt met nuances: Gris Orage en Marron Sepia aangevuld met Beige Sahara, Bleu Ocean en Gris Brume. De persoonlijk gemaakte Clio V6 worden in dezelfde Alpine fabriek in Dieppe gemaakt. De Packs en specifieke carrosseriekleuren kunnen vanaf de zomer van 2003 als optie besteld worden.