3 maart 2009
Toyota Prius

Toyota Prius

Toyota introduceert derde generatie Prius

3 maart 2009 | Toyota onthult de derde generatie van de Prius. Het Hybrid Synergy Drive-systeem is op talrijke punten aanzienlijk verbeterd. 90% van de componenten van de hybrideaandrijving is opnieuw ontworpen om het systeem lichter en compacter te maken. Het systeemvermogen is toegenomen met 20%, van 113 naar 136 pk. De nieuwe Prius accelereert van 0 – 100 km/h in 10,4 seconden en is daarmee vergelijkbaar met alle auto's met een conventionele 2,0 liter motor. Tegelijkertijd is het totale brandstofverbruik verder verlaagd met 14%, waardoor de Prius bij de gecombineerde cyclus slechts 3,9 l/100 km verbruikt. De nieuwe Prius voldoet met gemak aan de Euro 5-emissienormen en produceert slechts 89 g/km CO2.

In tegenstelling tot parallel- of Mild Hybrids – waarbij een extra elektromotor gebruikt wordt om de prestaties van de benzinemotor te verbeteren – of seriële hybrides – waarbij de wielen alleen door een elektromotor worden aangedreven – heeft de nieuwe Prius een volwaardig hybride systeem dat kan worden aangedreven door de benzinemotor en elektromotor alleen en door een combinatie van beide. We noemen dit een Full Hybrid, waarmee men dus ook volledig elektrisch kan rijden. In deze EV-stand kan de Toyota Prius tot een snelheid van 50 km/h rijden en is de uitstoot van schadelijke stoffen zelfs nul.

Toyota Prius

Een nieuwe 1,8 liter 4-cilinder benzinemotor, die werkt volgens het Atkinson-principe, vervangt de 1,5 liter motor van de huidige Prius. Deze nieuwe motor levert een vermogen van 98 pk bij 5.200 tpm en een koppel van 142 Nm bij 4.000 tpm en hij levert een hoger koppel bij lagere toerentallen – een reductie van 300 tpm bij 120 km/h – waardoor de motor minder geluid produceert en bij het rijden met een constante snelheid op lange trajecten 10% minder brandstof verbruikt. In combinatie met het nieuwe gekoelde uitlaatgasrecirculatiesysteem zorgt de toepassing van de Atkinson-cyclus voor een aanzienlijke verlaging van het brandstofverbruik en van de uitstoot van schadelijke stoffen.

De elektromotor werkt samen met de benzinemotor om de acceleratie te verbeteren en zorgt in zijn eentje voor de aandrijving bij het rijden met de Prius in de EV-stand. De nieuwe 60 kW elektromotor levert 20% meer vermogen en is 33% kleiner dan de elektromotor in de huidige Toyota-hybride.

Toyota Prius

Tijdens deceleratie en tijdens het remmen fungeert de elektromotor als een hoogvermogengenerator om regeneratief te remmen en het energiemanagement van het Hybrid Synergy Drive-systeem te optimaliseren door de kinetische energie terug te winnen (die normaliter in de vorm van warmte verloren gaat tijdens het remmen en decelereren) in de vorm van elektrische energie die weer wordt opgeslagen in het high performance batterijpakket.

De nieuwe, 36% lichtere en 37% kleinere inverter schakelt sneller voor een hoger rendement en zet de gelijkspanning van het batterijpakket om in een hogere, 650 V wisselspanning om de elektromotor, en onder bepaalde omstandigheden de generator, aan te drijven, waardoor de prestaties van de vermogensregeleenheid aanzienlijk zijn verbeterd.

Toyota Prius

Met behulp van de beproefde en betrouwbare nikkelmetaalhydridetechnologie is het vermogen van het Hybrid Synergy Drive-batterijpakket verhoogd tot een maximum van 27 kW, waardoor de Prius in de EV-stand kan worden aangedreven door uitsluitend de elektromotor. De afmetingen van het batterijpakket zijn verder gereduceerd om de invloed op de ruimte in het interieur te beperken en de opbrengst van de ventilator is met 15% vergroot om het koelrendement te verbeteren.

De traploze CVT intelligente automatische transmissie van de nieuwe Prius heeft drie afzonderlijke rijstanden die de bestuurder kan selecteren om de efficiency, de prestaties en het brandstofverbruik te verbeteren.

  1. EV (Electric Vehicle)-stand: volledig elektrisch rijden
    Bij het wegrijden vanuit stilstand en bij snelheden tot 50 km/h rijdt de nieuwe Prius automatisch in de EV-stand en wordt hij alleen door de elektromotor aangedreven. De bestuurder kan deze stand ook handmatig selecteren. Deze unieke aandrijfmogelijkheid is niet beschikbaar in Mild Hybrids omdat hiervoor de volwaardige hybridetechnologie van het Hybrid Synergy Drive-systeem nodig is. De actieradius bij het rijden in de EV-stand wordt bepaald door de mate waarin het batterijpakket geladen is en door het rijden in de EV-stand produceert de auto in stadsverkeer nagenoeg geen geluid en is de uitstoot van schadelijke stoffen nul. Bij 'EV rijden' is de benzinemotor uitgeschakeld waardoor het een belangrijke bijdrage levert aan de reductie van het totale brandstofverbruik van de nieuwe Prius.
  2. ECO-stand: brandstofbesparend
    In de ECO-stand reageert de smoorklep minder direct op plotselinge bewegingen van het gaspedaal en wordt de regeling van de airconditioning geoptimaliseerd om het brandstofverbruik nog verder te verlagen. Afhankelijk van de rijomstandigheden kan de ECO-stand de rijder helpen een brandstofbesparing van 10 - 15% te realiseren.
  3. POWER-stand: sportiever rijden
    In de POWER-stand wijzigt ook de reactie op gas geven en levert de Prius meer vermogen om de acceleratie te verbeteren en het rijplezier te vergroten.
Toyota Prius

Ondersteund door vier instrumenten zorgt de Eco Drive Monitor ervoor dat de rijder met het Hybrid Synergy Drive-systeem van Toyota zoveel mogelijk brandstof kan besparen.

  • Een Energy Monitor geeft de actuele gebruiksomstandigheden van de motor weer en de richting waarin de elektrische energie stroomt. Dankzij de real time weergave helpt deze monitor de bestuurder te begrijpen wat het principe is van de energiestromen in het Hybrid Synergy Drive-systeem.
  • De Hybrid System Indicator geeft de actuele bediening van het gaspedaal weer, waardoor de bestuurder zijn gaspedaalcommando's en rijstijl kan aanpassen voor een zo laag mogelijk brandstofverbruik.
  • Een Consumption Monitor geeft het brandstofverbruik en de resultaten voor de terugwinning van energie weer met intervallen van een en vijf minuten, waarmee de bestuurder direct feedback krijgt over de invloed van zijn rijstijl op het brandstofverbruik.
  • Een Past Record Monitor fungeert als dagteller en kan het gemiddelde brandstofverbruik weergeven.

Om optimaal profijt te hebben van de lichtgewicht constructie van de nieuwe Prius en de Hybrid Synergy Drive-aandrijflijn, is het kenmerkende exterieurdesign sterk gericht op optimale aerodynamische eigenschappen, teneinde het brandstofverbruik nog verder te reduceren. Het resultaat is een van de meest aerodynamische in massa geproduceerde auto's ter wereld, met een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,25 (Cw).

Toyota Prius

Aanzienlijke verbeteringen zijn doorgevoerd op het gebied van de verhoudingen en de indeling van de auto. De totale lengte is met 15 mm toegenomen tot 4.460 mm De breedte is toegenomen met 20 mm tot 1.745, waardoor de stabiliteit van de auto verbeterd is en de auto een meer robuuste en dynamische indruk maakt. Voor een optimaal aerodynamisch rendement is de totale hoogte met 1.490 mm gelijk gebleven maar is het hoogste punt van het dak verder naar achteren verplaatst, waardoor de hoofdruimte voor de achterpassagiers met 12 mm is toegenomen.

Het belangrijkste kenmerk van het geheel nieuwe interieur van de derde generatie Prius is het dual-zone dashboard dat ontworpen is om het aantal oogbewegingen van de bestuurder bij het bekijken van informatie te beperken.

Toyota Prius

Essentiële informatie wordt aan de onderzijde van de voorruit geprojecteerd, zoals de rijsnelheid en commando's van het navigatiesysteem. Daarnaast is er een centraal geplaatst – verzonken – instrumentenpaneel dat zich op een zodanige afstand van de bestuurder bevindt dat deze in één oogopslag de gewenste informatie af kan lezen. Naast de rijsnelheid en andere gebruikelijke informatie is in het LED-instrumentenpaneel tevens de ECO Drive Support Monitor ondergebracht. Verder is de inhoud van de bagageruimte met 30 liter vergroot dankzij de gewijzigde positie van het compactere Hybrid Synergy Drive-batterijpakket.

Met een nieuwe, op het stuurwiel gemonteerde Touch Tracer-schakelaar kan de bestuurder verschillende systemen in de auto bedienen zonder dat hij naar beneden hoeft te kijken of zijn handen van het stuur hoeft te nemen. Als de bestuurder de bovenzijde van de schakelaar aanraakt, verschijnt er op het centrale instrumentenpaneel automatisch een bedieningspaneel. De schakelaar kan vervolgens worden gebruikt om het audiosysteem, de airconditioning en de ECO Drive Support Monitor te selecteren en te bedienen.

Toyota Prius

De nieuwe generatie Prius is uitgerust met een verbeterd Intelligent Parking Assist-systeem. Dit systeem maakt het mogelijk om achteruit of file te parkeren zonder dat de bestuurder zelf hoeft te sturen. Alleen het doseren van het rempedaal is voldoende. IPA maakt gebruik van een camera aan de achterzijde en op de voorschermen gemonteerde ultrasoonsensoren om de beschikbare parkeerruimte te beoordelen en het stuurwiel over de juiste hoek te verdraaien bij het achteruit inparkeren en fileparkeren. Het systeem regelt automatisch de besturing om de auto op de gewenste plaats te parkeren.

De ingenieurs van Toyota hebben als eersten ter wereld spuitgietkunststof ontwikkeld die vervaardigd wordt op basis van plantaardig materiaal. Toyota is van plan het gebruik van koolstofneutrale kunststof, vervaardigd van plantaardig materiaal – ook wel bekend als ecologische kunststof – in toekomstige modellen uit te breiden; een proces dat is begonnen met de nieuwe generatie van de Prius.

Toyota Prius

Er zijn twee soorten ecologische kunststoffen; de ene soort is volledig vervaardigd op basis van plantaardig materiaal, de andere is deels vervaardigd op basis van plantaardig materiaal en deels op basis van aardolie. Het gebruik van ecologisch kunststof leidt tot een lagere CO2-uitstoot omdat de meeste CO2 die bij de afvoer van het product vrijkomt, in een eerder stadium – tijdens het groeien van de plant – aan de atmosfeer is onttrokken.

Op plantaardige basis vervaardigd schuim en spuitgegoten onderdelen zijn op talrijke plaatsen te vinden in de nieuwe Prius, o.a. in de dorpellijsten, de bagageruimtebekleding en de kussens van de stoelen.