3 maart 2009
Toyota Verso

Toyota Verso

Toyota introduceert nieuwe Verso

3 maart 2009 | Tijdens de Autosalon van Geneve onthult Toyota de nieuwe Verso. In een geheel vernieuwde interieur zorgt een verbeterd Toyota Easy Flat-7 systeem voor meer ruimte. De gehele Verso-reeks is uitgerust met Toyota Optimal Drive-technologie voor een tot 20% hoger motorvermogen en een tot 12% lagere CO2-uitstoot en lager brandstofverbruik. De nieuwe Toyota Verso is vergeleken met zijn voorganger 70 mm langer (4.440 mm) en 20 mm breder (1.790 mm), en nog steeds 1.620 mm hoog.

Het 'Toyota Easy Flat-7' systeem van de Verso is grondig herzien om de 33 mm langere wielbasis van de nieuwe MPV optimaal te kunnen benutten. De tweede en derde zitrij hebben individuele stoelen die eenvoudiger te bedienen en over een grotere afstand te verstellen zijn, en beschikken over meer beenruimte en een verbeterd comfort.

Toyota Verso

De (volkomen vlakke) laadruimte van de nieuwe Verso is met de tweede en derde zitrij volledig neergeklapt met 185 mm verlengd naar 1.830 mm en met 240 mm verbreed naar 1.585 mm. Met alle drie de zitrijen in gebruik is de laadruimte met 63 liter vergroot naar 178 liter.

De nieuwe Verso is het negende model met Toyota Optimal Drive. Het motorgamma bestaat uit vijf motoren: de 126 pk 2,0 liter voorzien van Toyota's D-4D-F turbodieseltechnologie en de 150 en 177 pk 2,2 liter D-CAT motoren, en de 1,6 en 1,8 liter Valvematic-benzinemotoren.

Toyota Verso

De nieuwe 1,6 liter Valvematic is gekoppeld aan een nieuwe handgeschakelde transmissie met 6 versnellingen en heeft een vermogen van 132 pk. Dat is 22 pk meer dan de vorige 1,6 liter VVT-i, terwijl het koppel met 10 Nm is verhoogd naar 160 Nm bij 4.400 tpm. De CO2-uitstoot is daarentegen met 20 g verlaagd naar 158 g/km. Het gecombineerde brandstofverbruik bedraagt 6,7 l/100 km. De nieuwe 1,8 liter Valvematic is ook krachtiger dan zijn voorganger, de 1,8 liter VVT-i. Het vermogen is met 18 pk verhoogd naar 147 pk en het koppel is met 10 Nm verhoogd naar 180 Nm bij 4.400 tpm.

De motor kan worden gekoppeld aan een nieuwe handgeschakelde transmissie met 6 versnellingen of aan een nieuwe Multidrive CVT automaat, Toyota's nieuwste continu variabele transmissie. De CO2-uitstoot van de motor die is gekoppeld aan een handgeschakelde transmissie met 6 versnellingen is met 22 g verlaagd naar 162 g/km. Het gecombineerde brandstofverbruik bedraagt 6,9 l/100 km. De CO2-uitstoot van de motor die is gekoppeld aan de Multidrive CVT automaat is 165 g/km. Het gecombineerde brandstofverbruik bedraagt 7,0 l/100 km.

Toyota Verso

De nieuwe generatie Verso-dieselmotoren omvat onder andere een nieuwe 2.0 D-4D-F turbodiesel, die standaard voorzien is van een roetfilter. Gekoppeld aan een handgeschakelde transmissie met 6 versnellingen levert deze een vermogen van 126 pk en een koppel van 310 Nm bij 1.800 tot 2.400 tpm. De CO2-uitstoot bedraagt 146 g/km. De Verso 2.0 D-4D 7-zits uitvoering heeft met 146 g/km de laagste CO2-uitstoot van het C-MPV segment.

Het aangepaste 2.2 D-CAT dieselmotorblok heeft nu een vermogen van 150 pk en een koppel van 340 Nm tussen de 2.000 en 2.800 tpm. Deze motor heeft een nieuwe automatische transmissie met 6 versnellingen en is uitgerust met Diesel Clean Advanced Technology (Toyota D-CAT). De CO2-uitstoot is 178 g/km en het brandstofverbruik bedraagt 6,8 l/100 km.

Toyota Verso

De tweede 2.2 D-CAT turbodiesel is overgenomen van het vorige model en is ook leverbaar met een handgeschakelde transmissie met 6 versnellingen. Deze heeft een vermogen van 177 pk en een koppel van 400 Nm bij 2.000 tot 2.800 tpm. De CO2-uitstoot is met 19 g verlaagd naar 159 g/km. Alle dieselmotoren voldoen aan de EURO 5-norm.

De nieuwe Verso is met zijn volledig vernieuwde, zeer stijve carrosserie met verbeterde torsiestijfheid, een langere wielbasis, een grotere spoorbreedte voor en achter en een grondig herziene geometrie van de wielophanging ontworpen voor het levendige rijgedrag, de controle, de stabiliteit en het rijcomfort van een conventionele personenauto.

Toyota Verso

Een primeur voor Toyota in Europa: de variabele elektrische stuurbekrachtiging is nu voorzien van actieve stuurkrachtcompensatie. Als het systeem oordeelt dat de snelheid van de stuurbeweging te hoog is voor de gewenste koerscorrectie, zal de bekrachtiging automatisch worden verminderd om het stuurcommando te beperken en daarmee voor een soepeler rijgedrag te zorgen.

Bovendien kan een actief programma in de ECU, wanneer de koppelsensor op de stuurkolom trillingen waarneemt die van de wielen afkomstig zijn, een compensatiesignaal produceren om de trillingen te reduceren voordat deze het stuurwiel bereiken.

Toyota Verso

De nieuwe Verso kan worden uitgerust met een volledige reeks actieve veiligheidssystemen, waaronder het nieuwste antiblokkeersysteem (ABS) met elektronische remkrachtverdeling (EBD). Brake Assist (BA) kan aan de hand van de snelheid waarmee het rempedaal wordt ingetrapt bepalen of er sprake is van een noodstop. Als de bestuurder onvoldoende druk uitoefent op het rempedaal terwijl het systeem oordeelt dat er sprake is van een noodstop, wordt de hydraulische druk automatisch opgevoerd om de remkracht te vergroten.

Vehicle Stability Control+ (VSC+) met Steering Torque Assist gaat onderstuur of overstuur tegen door onafhankelijk remdruk te zetten op een van de vier wielen en tegelijkertijd tegenstuurkoppel te geven, zodat de bestuurder de auto gemakkelijker kan stabiliseren. Traction Control (TRC) voorkomt doorslippen als de wielen weinig grip hebben. Steering Torque Assist gaat giermomenten bij het remmen en accelereren tegen. Hill Start Assist Control (HAC) zorgt voor meer controle op steile hellingen of bij het stoppen en wegrijden op een gladde ondergrond. HAC is ontwikkeld om te voorkomen dat de auto achteruitrolt wanneer de voet van de bestuurder van het rempedaal naar het gaspedaal wordt verplaatst bij het wegrijden op een helling.

Toyota Verso

De nieuwe Verso is standaard uitgerust met zeven airbags: een bestuurdersairbag, een voorpassagiersairbag, side airbags voor, knie-airbag voor de bestuurder en curtain airbags over de hele lengte van de auto, dus inclusief de derde zitrij.