3 maart 2009
Volkswagen Polo

Volkswagen Polo

Nieuwe Volkswagen Polo debuteert in Geneve

3 maart 2009 | Volkswagen lanceert de vijfde generatie van de Polo in Zwitserland tijdens de jaarlijkse Autosalon van Genève (van 5 tot en met 15 maart). De Polo is sneller en toch zuiniger geworden. Daarnaast heeft de auto een meer volwassen uitstraling gekregen.

Ondanks verbeteringen op tal van plaatsen van de auto is het gelukt het gewicht van de carrosserie van de nieuwe Polo met 7,5 procent te verminderen. Het toepassen van nieuwe TDI- en TSI-motoren en een nieuwe zeventraps DSG-transmissie met dubbele koppeling zorgt voor een duidelijk gunstiger verbruik en een vermindering van de uitstoot van schadelijke stoffen. Een voorbeeld is de nieuwe 1.2 TSI. Deze direct ingespoten viercilinderbenzinemotor met turbolading levert 77 kW/105 pk en verbruikt 5,5 liter benzine per 100 km bij een CO2 -uitstoot van 129 g/km. Dit is een verbetering 19 procent ten opzichte van de vorige Polo!

Volkswagen Polo

In het eerste jaar van de nieuwe Polo is er keus uit zeven motoren – vier benzine- en drie dieselmotoren – die in vermogen uiteenlopen van 44 kW/60 pk tot 77 kW/105 pk. Vijf van deze motoren zijn helemaal nieuw of worden voor het eerst in de Polo gebruikt.

Onder de nieuwe motoren zijn drie compleet nieuwe TDI's (turbodiesel met directe inspuiting). Doordat voor het eerst common-railtechniek wordt toegepast in de Polo, zijn deze motoren zeer zuinig. Hoever dat gaat, blijkt bijvoorbeeld uit de gegevens van de Polo 1.6 TDI met 66 kW/90 pk: in combinatie met BlueMotion verbruikt deze motor 3,8 liter per 100 km en zijn CO2 -uitstoot blijft beperkt tot 96 g/km. BlueMotion kan worden toegepast op alle drie de uitvoeringen van de Polo. Op de basisuitvoering Trendline, op de middenuitvoering Comfortline en op de topuitvoering Highline.

Volkswagen Polo

De nieuwe Polo, zoals die nu in Europa op de markt wordt gebracht, heeft een rijk standaardpakket aan veiligheidszaken. Elektronisch geregelde ESP met Hill Hold Control is standaard, net als een groot aantal airbags, waaronder dubbele airbags in de rugleuning van de voorstoelen die hoofd en borstkas beschermen. Gordelspanners, gordels met spankrachtbegrenzers, waarschuwingslampjes voor het gebruik van de gordels, hoofdsteunen op de voorstoelen die whiplash tegengaan, drie hoofdsteunen achterin en Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes zijn alle standaard aanwezig in de nieuwe Polo.

De Polo is optioneel onder meer uit te rusten met in de mistlampen vóór geïntegreerde bochtenverlichting (vanaf Comfortline), gordijnairbags die de hoofden van de inzittenden vóór en achter beschermen en een radio- en navigatiesysteem met geïntegreerde handsfree telefoon. Een glazen schuifdak en bi-xenonkoplampen volgen in een later stadium.

Volkswagen Polo

De productie van de nieuwe vijfdeurs Polo begint eind maart. In de laatste week van juni wordt de nieuwste versie van de Duitse bestseller in Duitsland op de markt gebracht. Slechts twee weken later – het resultaat van een uitgekiende logistiek – start de verkoop in heel Europa, waarna de overige continenten snel aan de beurt komen.