23 april 2003
 

Renault Megane Break

Renault introduceert Megane sedan en Break

23 april 2003 | Renault presenteert als wereldprimeur op de Autosalon van Barcelona 2003 de Sedan en de Grand Tour versie van de nieuwe Megane. Na de 3-deurs en de 5-deurs die in oktober 2002 geintroduceerd werden en de Megane coupe-cabriolet en de nieuwe Scenic die op de Salon van Geneve 2003 te zien waren, zijn er binnen negen maanden dus zes carrosserieen gepresenteerd van een programma dat in totaal uit zeven modellen bestaat. Beide nieuwe modellen zijn vanaf de aanvang van het programma mee ontwikkeld.

De Megane Grand Tour vertoont duidelijke overeenkomsten met de Laguna Grand Tour, waar hij het touring aspect van geleend heeft. Desondanks beschikt de Megane Grand Tour over een grotere kofferruimte dan de vorige break versie. In tegenstelling tot de meeste breaks en sedans op de markt, waarvan de wielbasis en de afmetingen van de achterportieren hetzelfde zijn als die van de hatchback waar ze van afgeleid zijn, beschikken de Megane Grand Tour en de Megane Sedan over een met 61 mm langere wielbasis dan de hatchback. Deze wielbasis vormt een direct voordeel voor de achterste zitplaatsen, waar de knieruimte (230 mm) de grootste van het segment is. De achterportieren zijn aanzienlijk langer dan die van de hatchback en vergemakkelijken de instap. Verder is de achteroverbouw 228 mm groter bij de Sedan en 230 mm bij de Grand Tour dan bij de hatchback. Hierdoor ontstaat een laadruimte van 520 dm3, wat veel groter is dan bij hun voorganger (+ 35 dm3 voor de Grand Tour en + 10 dm3 voor de Sedan).

Renault Megane Break

Beide auto's zijn gemaakt op het gemeenschappelijke platform van het nieuwe Megane programma. Ze beschikken over het nieuwe onderstel dat al eerder toegepast werd op de 3- en de 5-deurs, maar waarvan de afstellingen aangepast zijn aan de specifieke opbouw van de achterkant van de auto. Ze zijn bovendien uitgerust met ABS, noodstopbekrachtiging, bandenspanning-controlesysteem en het als optie beschikbare elektronische stabiliteitsprogramma (ESP). De variabele elektrische stuurbekrachtiging is herzien om een grote rijnauwkeurigheid te garanderen dankzij de verschillende snelheidsafhankelijke bekrachtigings-karakteristieken.

De Megane Grand Tour en de Megane Sedan beschikken bij de lancering over een uitgebreid gamma van motoren met de laatste generatie versnellingsbakken. Het benzinegamma bestaat uit drie motoren: de 1.4 16v 98 pk, de 1.6 16v 115 pk en de 2.0 16v 136 pk. Het turbodieselgamma met Common Rail bestaat uit de 1.5 dCi 80 pk en de 1.9 dCi 120 pk, waarvan het maximum koppel verhoogd is tot 300 Nm. Deze motoren worden gekoppeld aan de handgeschakelde 5- of 6- versnellingsbak. De 1.6 16v en 2.0 16v motoren zijn bovendien leverbaar met de pro-actieve automatische versnellingsbak met sequentiele bediening.