24 februari 2009
 

Volvo

Zeven nieuwe DRIVe modellen bij Volvo

24 februari 2009 | Volvo toont op de Autosalon van Genève en daarna op de AutoRAI 2009 zeven zuinige DRIVe-modellen. Die laten allemaal een lage CO2-uitstoot noteren. De extreem lage cijfers voor de C30, de S40 en de V50 zijn bereikt mede dankzij een geavanceerd start-stopsysteem. Het DRIVe-label prijkt op modellen in Volvo's gamma die binnen hun segment het milieuvriendelijkst zijn. Alle huidige DRIVe-modellen zijn uitgerust met een conventionele dieselmotor en een handgeschakelde versnellingsbak die is aangepast voor een extra laag brandstofverbruik.

Om een aanzienlijke afname van de kooldioxide-uitstoot te realiseren zijn de nieuwe DRIVe-versies van de C30, de S40 en de V50 uitgerust met twee slimme, nieuwe voorzieningen. Een daarvan is een start-stopsysteem, dat de motor uitschakelt als de auto stilstaat, bijvoorbeeld voor een verkeerslicht of in de file. Als de bestuurder dan de versnellingsbak in neutraal zet en het koppelingspedaal loslaat, schakelt de motor zichzelf uit. Zodra de bestuurder de koppeling weer intrapt, slaat de motor weer aan.

Deze techniek beperkt het gemiddelde brandstofverbruik - evenals de gemiddelde uitstoot van kooldioxide - met 4 tot 5 procent. Start-stoptechniek is vooral effectief in stadsverkeer; dan kan de brandstofbesparing oplopen tot 8 procent.

Als de auto stilstaat en de motor is uitgeschakeld, gaan enkele elektronische systemen - zoals dat van de airconditioning - 'op stand-by' om brandstof te besparen. Desondanks controleert het start-stopsysteem constant het comfortniveau en activeert het de betreffende systemen weer als dat nodig is - in het voorbeeld van de airco als de temperatuur in het interieur oploopt. Het start-stopsysteem heeft geen invloed op zaken als de geluidsinstallatie of andere voorzieningen waarvan de klant wil dat ze blijven werken.

Volvo

Een ander nieuw element in de 1.6D DRIVe-uitvoeringen van de C30, de S40 en de V50 met start-stopsysteem is een regeneratieve oplaadvoorziening. Deze laadt de accu op zodra de bestuurder het gas- of het rempedaal loslaat terwijl een versnelling is ingeschakeld. Door de bewegingsenergie van de auto op te slaan, heeft de accu de verbrandingsmotor niet nodig om bij te laden. Dat levert een brandstofbesparing op van 2 tot 3 procent.

Voor het eerst is er nu ook een DRIVe-uitvoering van de Volvo V70 en de S80. Beide auto's zijn uitgerust met dezelfde 1,6-liter dieselmotor en dezelfde handgeschakelde versnellingsbak als de C30, S40 en V50. Wel is in het geval van de Volvo V70 en S80 de motorsoftware aangepast en zijn de overbrengingsverhoudingen van de derde, vierde en vijfde versnelling anders. Deze aandrijflijn zorgt er in belangrijke mate voor dat de grotere sedans en gezinsauto's van Volvo zuiniger omspringen met brandstof en minder CO2 uitstoten.

Het brandstofverbruik van de V70 is verlaagd tot 4,9 l/100 km en de CO2-uitstoot bedraagt 129 g/km; een verbetering van 18 procent ten opzichte van de huidige 2,0-liter dieselmotor. Het brandstofverbruik van de S80 is eveneens verlaagd tot 4,9 l/100 km en de CO2-uitstoot bedraagt ook 129 g/km; een verbetering van 15 procent ten opzichte van de 2,0-liter dieselmotor.

Diverse andere factoren dragen ook bij aan het lagere brandstofverbruik, zoals de banden met een lage rolweerstand. Bovendien zijn de DRIVe-versies van de V70 en de S80 uitgerust met een elektrische stuurbekrachtigingspomp. Die levert precies en op een efficiënte wijze de bekrachtiging die de bestuurder nodig heeft, met als bijkomend voordeel een lager brandstofverbruik. Alle DRIVe-varianten zijn voorzien van dit stuurbekrachtigingssysteem.

Volvo

Voor modeljaar 2010 breidt Volvo het gamma van de XC60 en de XC70 uit met een voorwielaangedreven DRIVe-versie met een 2,4-liter dieselmotor. Voor beide auto's bedraagt de CO2-uitstoot 159 g/km en het brandstofverbruik 6,0 l/100 km.

Behalve de voorwielaandrijving zorgt ook een aantal kleinere aanpassingen ervoor dat deze auto's concurrerende verbruiks- en uitstootcijfers laten noteren. De motorenexperts van Volvo slaagden er ook in de wrijving en pompverliezen in de dieselmotor te reduceren, evenals de drukval in het in- en uitlaatsysteem.

De inspuitdruk is vergroot door toepassing van de nieuwste hogedrukpompen. Bovendien is de brandstofinjectie verfijnd met behulp van een piëzo-elektrisch systeem. De krachtbron heeft nu een lagere compressie, een efficiëntere verbranding en is voorzien van de nieuwste software voor het motormanagement. Ook is de turbocompressor verbeterd, met een hoog koppel bij lage toerentallen tot gevolg.

De versnellingsbakverhoudingen zijn verbeterd zodat er zuinig gereden kan worden. Als de bestuurder bijvoorbeeld in de hoogste versnelling 100 km/uur rijdt, dan is het toerental - net als het brandstofverbruik - lager dankzij de nieuwe aandrijflijn.

Volvo Volvo
 
Websitewww.volvocars.nl
Deel via