17 februari 2009
 

Volvo

Nieuwe vijfcilinder dieselmotoren bij Volvo

17 februari 2009 | Volvo versterkt zijn dieselaanbod met twee volledig nieuwe vijfcilinder 2,4-liter turbodieselmotoren. Die bieden méér vermogen en een gunstigste brandstofconsumptie. De motoren zijn vanaf de lente van 2009 leverbaar in de modellen S80, V70, XC60 en XC70. In Nederland krijgen de meeste uitvoeringen een groen energielabel.

Om de D5-motor de vereiste prestaties en het bijbehorende rijplezier te laten leveren, past Volvo twee turbocompressoren van verschillend formaat toe. Die treden na elkaar in werking zodat de motor extra vermogen over een breder toerengebied levert. Dat resulteert in alerte reacties van de motor, snelle acceleratie bij elke snelheid en een zeer soepele vermogensafgifte.

Volvo

De twinturbo-technologie in de D5 maakt ook een hoger niveau van uitlaatgascirculatie (EGR) mogelijk over een breder toerengebied dan voorheen. Hiermee wordt het karakterverschil tussen beide turbo's optimaal benut om een combinatie van een hoger prestatieniveau met het gunstige brandstofverbruik te realiseren.

De geavanceerde brandstofinjectie maakt gebruik van piëzo-elektrische injectoren. Deze zorgen voor een nauwkeurige verdeling van de vernevelde brandstof in de verbrandingskamers met een efficiënte verbranding en lage emissies als resultaat. Tegelijk zorgen deze techniek en de efficiënte verbranding voor een bijzonder motorgeluid, dat op het geluid van een zescilinder benzinemotor lijkt.

Volvo

De twee nieuwe dieselmotoren delen een aantal technologische oplossingen. Beide motoren hebben een lagere compressieverhouding, een efficiëntere verbranding en de nieuwste generatie motormanagement. De aandrijflijnexperts van Volvo hebben de inwendige wrijving en pompverliezen in de dieselmotoren verminderd. Ook het drukverlies in het inlaat- en uitlaatsysteem is significant afgenomen.

Beide nieuwe turbodieselmotoren zijn voorzien van keramische gloeispiralen, een hightech oplossing die voor uitstekende starteigenschappen zorgt dankzij de snelle opwarming. Ze bereiken een temperatuur van 1.000 C in slechts twee seconden, waardoor de motor eenvoudig start en emissies worden beperkt. In bepaalde omstandigheden, zoals tijdens rijden bij zeer lage toerentallen, kunnen de gloeibougies ook gebruikt worden om de temperatuur in de cilinders te verhogen. Dit verbetert de efficiency van de verbranding in dergelijke situaties.

Volvo Volvo
 
Websitewww.volvocars.nl
Deel via