15 februari 2009
Audi A4 AllRoad

Audi A4 AllRoad

Wereldprimeur in Geneve voor Audi A4 AllRoad

15 februari 2009 | Op de autotentoonstelling van Genève (5-15 maart) beleeft de Audi A4 AllRoad Quattro zijn wereldpremière. Dankzij de ruimere bodemvrijheid is de markant vormgegeven Audi A4 AllRoad Quattro overal thuis. In eerste instantie zijn drie motoren voor de Audi A4 AllRoad beschikbaar. De levering start deze zomer.

De Audi A4 AllRoad is 4,72 meter lang, 1,84 meter breed en 1,50 hoog. Wat vooral opvalt, is de grote bodemvrijheid van 180 mm. Het karakter van de auto wordt benadrukt door de in lunagrijs gelakte single frame grille (voorzien van verticale, verchroomde spijlen), de standaard aluminium dakrailing en de speciale voorbumper met grote luchtinlaten. In de voor- en achterbumper zijn bovendien beschermstukken van roestvrijstaal opgenomen. De wielkasten zijn verbreed en bieden zo ruimte aan de standaard zevenarms V-design lichtmetalen velgen (17 inch). Optioneel zijn 18 inch lichtmetalen velgen leverbaar.

Audi A4 AllRoad

De bagageruimte heeft een volume van 490 liter. Door de twee delen van de achterbank neer te klappen, wordt dat vergroot tot 1.430 liter. Bovendien is dan een laadlengte van 1,78 meter beschikbaar. Een flexibele afdekking van de bagageruimte is evenals een scheidingsnet standaard. De stoffen bekleding is speciaal voor de A4 AllRoad Quattro ontworpen. Lederen bekleding (eventueel in combinatie met alcantara) is optioneel.

De A4 AllRoad is in eerste instantie leverbaar met keus uit drie motoren. Deze beschikken allemaal over directe brandstofinspuiting en turbotechnologie, maar ook over een systeem dat uitrol-/remenergie omzet in elektriciteit. De 2.0 TFSI met het Audi valve lift system (variabele kleptiming) levert een vermogen van 155 kW/211 pk en een koppel van 350 Nm (tussen 1.500 – 4.200 t/min). Daarmee is hij goed voor een topsnelheid van 230 km/h en een 0 -100 in 6,9 seconden. Het verbruik bedraagt gemiddeld 8,1 l/100 km.

Audi A4 AllRoad

De 2.0 TDI met commonrail-techniek biedt 125 kW/170 pk en een koppel van eveneens 350 Nm (vanaf 1.750 t/min). De efficiency van deze motor komt tot uiting in de prestaties (top 213 km/h, 0 -100 in 8,9 seconden) en het gemiddelde verbruik van 6,4 l/100 km. De 3.0 TDI is de sterkste diesel voor de Audi A4 AllRoad Quattro. Deze V6 levert een vermogen van 176 kW/240 pk en een maximaal koppel van 500 Nm (vanaf 1.500 t/min). De topsnelheid bedraagt 236 km/h en de sprint van 0 -100 km/h duurt 6,4 seconden. Het gemiddelde verbruik bedraagt 7,1 l/100 km. Alle motoren voldoen aan de Euro 5 emissienorm.

De A4 AllRoad 2.0 TDI is standaard uitgevoerd met een handgeschakelde zesversnellingsbak, de twee andere modellen zijn voorzien van de snel schakelende zeventraps S-Tronic transmissie met dubbele koppeling. Deze transmissie schakelt volledig automatisch, maar kent ook een handmatige modus, met 'flippers' aan het stuur (optioneel). De Quattro permanente vierwielaandrijving zorgt voor een variabele verdeling van de aandrijfkracht naar voor- en achterwielen.

Audi A4 AllRoad

Ten opzichte van de Audi A4 Avant heeft de A4 AllRoad Quattro zowel voor als achter een twee centimeter grotere spoorbreedte. Dat draagt bij aan stabiliteit en dynamiek. Het koetswerk van de AllRoad Quattro staat hoger door de langere veren in combinatie met nieuwe schokdempers. In ruwer terrein komt de zogenaamde Offroad Detection (ORD) in actie. Dit is een speciale functie van het stabiliteitssysteem ESP. ORD stelt de ondergrond vast en stuurt op basis daarvan het ESP aan. Zo is ook onder moeilijke omstandigheden optimale tractie gegarandeerd.

Standaard zijn onder meer lichtmetalen velgen, een koplamp-reinigingssysteem, een automatische airconditioning, een elektromechanische handrem, een CD-radio en omkeerbare vloer van de bagageruimte. Een kant van de deze vloer is uitgevoerd in rubber; dat is handig als er bijvoorbeeld natte laarzen of skischoenen moeten worden vervoerd. Ook de volgende items behoren tot de standaarduitvoering: Audi hold assist, dorpelverbreding met roestvrijstalen segmenten, aluminium dakreling en raamomlijsting, licht- en regensensor, bandenspanningcontrolesysteem, en multifunctioneel vierspaaks stuurwiel.