17 april 2003
Peugeot 206

Peugeot 206

Wijzigingen voor Peugeot 206

17 april 2003 | In de herfst van 1998 werden de 3- en 5-deurs versies van de Peugeot 206 voor het eerst aan de buitenwereld getoond. De vormgeving viel meteen in goede aarde en oogstte veel sympathie. In 2000 en in 2002 werd de familie uitgebreid met twee nieuwe carrosserievormen; de 206 CC en de 206 SW. Ook bij het concept van deze varianten is er weer sprake van innovatie en een sterke persoonlijkheid die naadloos aansluit bij de oorsprong van de 206. Binnenkort vormt zich weer een nieuwe loot aan de 206-stam: de 206 RC. Gehuld in sporttenue belooft deze auto nieuwe sportieve prestaties.

Tegelijk met de 206 RC worden enkele nieuwe exterieure esthetische details onthuld, die de bekende kenmerken van het model versterken. De wijzigingen dienen het comfort en de sportiviteit en worden dus toegepast op alle uitvoeringen van de 3- en 5-deurs, de SW, de CC alsmede de Roland Garros en de Quiksilver. Van buiten naar binnen zijn dit de veranderingen:

  • honingraat grille in plaats van een grille met platte strips op alle uitvoeringen
  • verchroomde bies in de onderste luchtinlaat (behalve XR en X-Line)
  • transparante robijnkleurige achterlichten waarbij de verschillende lichtunits duidelijk zichtbaar zijn (alle versies behalve SW die de boomerang-vormige lichten behoudt)
  • stootstrips op de bumpers en op de flanken in carrosseriekleur gespoten bij de sportievere 3- en 5-deurs, de SW, de CC evenals de Roland Garros en de Quiksilver.
  • nieuwe achterbumper
  • koplampunits met gladde glazen en dubbele lichtunits
  • sierlijst boven de achterste kentekenplaat in de kleur van de carrosserie
  • verchroomd Peugeotlogo op de achterklep
  • portiergrepen in de kleur van de carrosserie (behalve XR)
Peugeot 206

Binnenin heeft het dashboard van elke uitvoering nu de "soft-look" behandeling gekregen. Bij de sportieve versies wordt het dynamische karakter versterkt door het instrumentenpaneel. Bij de XS, de Quiksilver en de 206 CC 1.6 16V zijn de wijzerplaten aluminiumkleurig. De zwarte wijzerplaten van de XT, de GTi, de 206 CC 2.0 16V en de RC worden omgeven door verchroomde ringen. Daarnaast is de kap over het dashboard bij de RC met leer bekleed. Ten slotte krijgt de 206 een afwerking die het karakter van bepaalde uitvoeringen sterker accentueert:

  • De 206 Gentry heeft voortaan:
    • een met leer bekleed stuurwiel
    • een leren pookknop en -hoes
    • een carbonlook front op de console
    • aluminiumkleurige portiergrepen, handremknop en knopjes van de luchtroosters
    • bergvak met chromen knop
  • De 206 Quiksilver heeft:
    • een aluminium tankdop
    • een aluminium pookknop

Het lederen stuurwiel is voortaan standaard op alle 206CC-uitvoeringen. Bij deze gelegenheid worden ook drie nieuwe carrosseriekleuren voor de 206 geintroduceerd: Gris Cendre, Bleu Recife, Noir Obsidien De nieuwe kleur Gris Cendre is leverbaar voor de 206 CC Roland Garros als alternatief voor Vert Tie-break. Voor de 206 XT en Gentry in 3- of 5-deurs uitvoering is er nieuwe "Enjoy"-veloursbekleding. De stoelen van de auto's waarbij het accent op comfort ligt, zijn nu geheel met dit materiaal bekleed. Het nieuwe velours is leverbaar in blauw (in een "Astrakan"-interieur) of in grege, dit is grijsbeige met een "Cachemire"-interieur. ESP is optioneel beschikbaar op de 1.6 16V, de 2.0 16V en de 2.0 HDi. De 5CD-wisselaar, bekend van de 307, die gekoppeld kan worden aan de radio/CD-speler, kan in het dashboardkastje worden geplaatst (tenzij het navigatiesysteem daar al is gemonteerd; dan kan een 6CD-wisselaar in de bagageruimte worden geplaatst). De vernieuwde 206 is leverbaar vanaf € 11.950,-.

Peugeot 206

Om de 206 met name bij het jonge publiek een extra impuls te geven, brengt Peugeot Nederland komend voorjaar de 206 Quiksilver op de markt. De 206 Quiksilver is een speciale serie op basis van de 206 XS. De auto heeft naast de standaarduitrusting van de XS-versie ook nog diverse Quiksilver stylingelementen aan buiten- en binnenzijde. Quiksilver logos zijn zichtbaar op de deurstijlen en voorportieren, maar komen ook weer terug in de middenbaan van de bekleding. Tevens is de speciale 206 voorzien van rubberen vloermatten, rubberen handgrepen en alu-design pedalen. Daarnaast beschikt de auto over airco, een thermisch isolerende voorruit, een Radio/CD-speler en een fraaie Gris Aluminium metaallak. De 206 Quiksilver is leverbaar met een 75 pk sterke 1400cc benzinemotor, met de 110 pk sterke zestienklepper en als zuinige 2.0 HDi-turbodiesel met 90 pk. De Peugeot 206 Quiksilver is leverbaar vanaf € 14.790,- De extra uitrusting ten opzichte van de 206 XS vertegenwoordigt een waarde van € 1.840,-, maar de klant betaalt een prijs van € 440,- voor het Quiksilver pakket.