4 februari 2009
Volkswagen Touareg (2002 - 2010)

Volkswagen Touareg (2002 - 2010)

Volkswagen presenteert hybride SUV

4 februari 2009 | Met de Touareg V6 TSI Hybrid toont Volkswagen een experimenteel platform op basis van een SUV. Het technische concept is vrijwel gereed voor productie en omvat schone en sterke hybridetechniek. Met een CO2-emissie minder dan 210 g/km (verbruik: 9 liter per 100 km) voldoet de Touareg V6 TSI Hybrid nu reeds aan de strenge emissie-eisen volgens de Euro5- en Amerikaanse ULEV2-normen.

Vooral binnen de bebouwde kom zijn de milieuvoordelen aanzienlijk. Tot een snelheid van 50 km/uur wordt de Touareg V6 TSI Hybrid namelijk aangedreven door de elektromotor, waarbij geen schadelijke stoffen vrijkomen. Ook een geïntegreerd start-stopsysteem voor de benzinemotor bewijst goede diensten om brandstofverbruik en emissies tot een minimum te beperken.

Volkswagen Touareg (2002 - 2010)

In technisch opzicht ligt het concept van de 3.0 liter V6 TSI benzinemotor in het verlengde van de eeks viercilinder TSI-motoren die Volkswagen recentelijk heeft geïntroduceerd. Hiermee gaat Volkswagen door op de ingeslagen weg van intelligent downsizen – een kleinere cilinderinhoud met directe inspuiting en een verbeterd inlaattraject.

Het vermogen van de V6 bedraagt 245 kW/333 pk bij 5.500 t.p.m., terwijl het maximumkoppel van 440 Nm vanaf 3.000 t.p.m. beschikbaar is. Door de aanwezigheid van een elektromotor – goed voor 38 kW/52 pk en 300 Nm – beschikt de bestuurder vanuit stilstand over een aanzienlijk koppel. Desondanks staat alles bij deze hybride aandrijflijn in het teken van efficiency. In het koelsysteem van de benzinemotor is bijvoorbeeld een waterpomp geïntegreerd, die uitgeschakeld blijft tot het moment dat de motor op bedrijfstemperatuur is. De elektromotor is in staat tijdelijk meer koppel te leveren tot het moment dat de verbrandingsmotor de beoogde trekkracht levert, wat leidt tot een beter accelererend vermogen en een lager brandstofverbruik.

Volkswagen Touareg (2002 - 2010)

Het brandstofverbruik van deze hybride ligt in de stad ongeveer 25 procent lager dan een vergelijkbare benzinemotor. Onderzoek wijst uit dat het gecombineerde brandstofverbruik – bebouwde kom en snelweg – tot wel 17 procent lager ligt. Deze sterk verbeterde brandstofefficiency heeft Volkswagen gerealiseerd aan de hand van een start/-stopsysteem, regeneratief remmen en natuurlijk de efficiënte elektromotor. Daarnaast wordt op het moment dat de bestuurder zijn of haar voet van het gaspedaal haalt, de V6 TSI motor losgekoppeld van de transmissie. Dit gebeurt zelfs bij hogere snelheden – voor de productieversie tot ongeveer 160 km/uur. Hiermee wordt voorkomen dat energie verloren gaat als gevolg van mechanische wrijving, waardoor de Touareg merkbaar comfortabeler rijdt.

De elektromotor vervult tevens de functie van dynamo, voor de stroomvoorziening van het elektrische systeem en om het energieniveau in de hoogvoltage NiMH-accu op peil te houden. Tijdens het rijden zorgt de elektromotor er tot slot voor dat de V6 TSI-motor ongemerkt en snel wordt gestart.

Volkswagen Touareg (2002 - 2010)

Om een deel van het extra gewicht van de componenten van de hybride aandrijflijn (in totaal zo'n 175 kilo) te compenseren, verschilt het prototype op een groot aantal punten van het huidige productiemodel. Een voorbeeld daarvan is de 4Motion-vierwielaanrijving. In de huidige Touareg wordt het vermogen via een middendifferentieel en een tussenbak met hoge en lage gearing naar de voor- en achterwielen gedirigeerd. De Touareg V6 TSI Hybrid is voorzien van een lichter Torsen-differentieel dat vergelijkbaar is met dat van de Audi Q7.