21 januari 2009
 

Seat

Seat presenteert elektrische auto

21 januari 2009 | Recent presenteerde Seat een prototype van een elektrisch aangedreven auto aan Miguel Sebastián, de Spaanse Minister van Industrie, Toerisme en Economie. Het project bestaat uit een elektrisch aangedreven Seat Leon Twin Drive Ecomotive-model dat is uitgerust met een elektromotor gekoppeld aan lithium-ion batterijen voor het rijden in de stad. Deze aandrijving is gecombineerd met een traditionele verbrandingsmotor voor buitenstedelijke trips.

De presentatie vond plaats in het Seat Technical Centre en werd tevens bijgewoond door Antoni Soy, de Minister voor Industrie en Economie van de Catalaanse overheid. Namens Seat waren Francisco García Sanz, lid van Volkswagen's Executive-comité en voorzitter van de raad van directeuren van Seat, en Erich Schmitt, de president van Seat, aanwezig.

García Sanz benadrukte het belang van deze auto vanuit het oogpunt van de gedane investeringen, niet alleen wat betreft het milieu, maar ook voor de toekomst van de onderneming. "Waar we halverwege de vorige eeuw nog een belangrijke bijdrage leverden om een complete generatie mobiel te maken, willen we nu, vijftig jaar later, opnieuw een leidersfunctie vervullen met de start van het proces van ontwikkeling en industrialisatie van dit type auto, dat elektrische aandrijving combineert met een interne verbrandingsmotor". Vult bij een 'traditionele' hybride auto de elektromotor de verbrandingsmotor aan, bij Seat Twin Drive zijn de rollen omgedraaid.

Seat

Daarnaast onderstreepte hij tevens de noodzaak om alle belanghebbenden bij het project te betrekken, om duurzaam rijden in de toekomst te bewerkstelligen. "Producttechnologie op zichzelf is geen garantie voor succes. De medewerking van elektriciteitsbedrijven en de concrete steun van overheden is cruciaal om mobiliteit en onafhankelijkheid voor de gebruikers te garanderen".

Het plan, dat zich over een tijdsbestek tot 2014 uitstrekt, voorziet in het complete ontwikkelingsstadium. Vanaf het onderzoek op het gebied van 'plug-in' hybride aandrijving, waarbij de batterijen via een stekker in het stopcontact opgeladen kunnen worden, tot aan de stapsgewijze implementatie van het gebruik van de interne verbrandingsmotor. Met als uiteindelijk doel Seat-modellen op de markt te introduceren met een zeer laag brandstofverbruik en milieuvriendelijke CO2-emissieniveaus.

Aansluitend ontvingen de genodigden een overzicht van de technische kenmerken van het Seat Leon Twin Drive Ecomotive project. De Minister van Industrie van de Spaanse overheid kreeg vervolgens de mogelijkheid een testrit in de auto te maken.

Seat

Het eerste elektrisch aangedreven prototype van het Spaanse merk is gebaseerd op een Leon waarin de traditionele verbrandingsmotor is vervangen door een elektrisch exemplaar. Vanzelfsprekend zijn diverse andere onderdelen, waaronder de versnellingsbak, rembekrachtiging, verwarmings- en koelingsystemen en een belangrijk deel van de elektronica, eveneens aangepast. De motor wordt gevoed door een aantal lithium-ion batterijen die achterin de auto zijn geplaatst. Hij levert een continu vermogen van 35 kW en bereikt een afgeregelde topsnelheid van 100 km/u.

Dit prototype biedt de ingenieurs van het Spaanse merk de mogelijkheid om onderzoek te doen naar de specifieke eigenschappen van elektrische aandrijving en bovenal hoe enkele van zijn belangrijkste probleempunten overwonnen kunnen worden – een snelle oplaadtijd voor de batterijen en de actieradius, die voor dit specifieke voertuig momenteel 50 kilometer bedraagt. Dit is al een zeer bruikbare afstand in Nederland, aangezien de gemiddelde reisafstand per persoon, per dag nog geen 33 kilometer(1) bedraagt.

Het Twin Drive Ecomotive project markeert een eerste stap richting een 100% elektrische auto en bestaat uit de ontwikkeling van een hybride auto die de grondig geteste efficiency van Seat's Ecomotive-modellen combineert met de voordelen van elektrische aandrijving. Daardoor wordt een drastische beperking van CO2-emissies gerealiseerd in combinatie met aansprekende prestaties en een vergelijkbare actieradius. Als onderdeel van de Ecomotive-reeks biedt Seat kopers nu al een keuze uit de Ibiza Ecomotive met een uitstoot van 98g/km CO2, de Leon Ecomotive (119 g/km) en de Alhambra Ecomotive (159 g/km).

Seat Seat Seat
 
Websitewww.seat.nl
Deel via