14 januari 2009
Peugeot 3008

Peugeot 3008

Peugeot introduceert 3008 cross-over

14 januari 2009 | De 3008 is de nieuwe cross-over van Peugeot. De 3008 is ontstaan uit de samensmelting van een SUV, een MPV, een stationwagon en een sedan.

Dankzij het Multiflex-interieur is de auto op vele verschillende manieren in te delen, met een in hoogte verstelbare laadvloer in de bagageruimte en neerklapbare rugleuningen achter. Als deze zijn neergeklapt en de rugleuning van de rechter voorstoel wordt voorover geklapt, dan ontstaat een volledig vlakke laadvloer over de gehele lengte van het interieur, van de achterklep tot aan het dashboard. Zo verandert de inhoud van de bagageruimte onder de hoedenplank van 512 l (of 432 dm3 VDA) tot 1604 l (of 1241 dm3 VDA) achter de voorstoelen.

Peugeot 3008

Om de veiligheid voor iedereen te vergroten en het rijden voor de bestuurder te vergemakkelijken, is de 3008 leverbaar met de nieuwste techniek:

  • Head-up display
  • Distance Alert
  • Automatische, elektrische parkeerrem
  • Hill Start Assist
  • Geavanceerde radio/navigatiesystemen.

Bij de zwaarst gemotoriseerde versies (1,6 l THP en de nieuwe 2,0 l HDi met roetfilter) is de auto uitgerust met Dynamic Rolling Control, een systeem op de achteras dat het overhellen van de carrosserie tegengaat, zonder dat dit ten koste zou gaan van het comfort van de demping.

Peugeot 3008

Een andere noviteit is de Grip Control, een ASR (antislipregeling) in combinatie met speciale Mud-and-Snow-banden dat zorgt voor een maximale grip van de voorwielen waardoor de auto over ware 'terreineigenschappen' lijkt te beschikken. De bestuurder kan met behulp van een draaiknop uit vijf verschillende standen kiezen: Normaal, Sneeuw, Terrein (onverharde wegen/modder/nat gras), Zand en ESP off.

Vanaf het eerste ontwerp is het respect voor het milieu één van de belangrijkste uitgangspunten geweest, vooral omdat het hier om een cross-over gaat. Er is heel veel aandacht besteed aan een lage luchtweerstand (Cx van 0,296) en aan het beperken van het gewicht (lichte materialen, laser-lastechniek enz.). Daarnaast zijn de meeste uitvoeringen voorzien van speciale Michelinbanden met een lage rolweerstand (goede ervaringen met de 308).

Peugeot 3008

De ecologische basis van de 3008 wordt gevormd door de zes verschillende aandrijfunits, alle voorzien van de modernste technologie. Dat geldt voor zowel de benzinemotoren (de 1,6 l VTi en de THP die in samenwerking met BMW werden ontwikkeld) als ook de diesels (1,6 l HdiF en 2,0 l HDiF). De zuinigste versie haalt daarmee een verbruik van 4,9 l/100 km en een CO2-uitstoot van maar 130 g/km.

Het aanbod voor 2009 is als volgt opgebouwd:

  • HDi diesels met roetfilter:
    • 1,6 l HDiF, 80 kW (110 pk), 240 Nm, handgeschakelde 6-versnellingsbak – CO2 uitstoot: 137 g/km
    • 1,6 l HDiF, 80 kW (110 pk), 240 Nm, elektronisch bediende, handgeschakelde 6 versnellingsbak – CO2-uitstoot: 130 g/km
    • 2,0 l HDiF, 110 kW (150 pk), 340 Nm, handgeschakelde 6-versnellingsbak – Euro 5, CO2-uitstoot: 146 g/km
    • 2,0 l HDiF, 120 kW (163 pk), 340 Nm, 6-traps automaat – Euro 5, CO2-uitstoot: 176 g/km
  • Benzine:
    • 1,6 l VTi 88 kW (120 pk), 160 Nm, handgeschakelde 5-versnellingsbak – Euro 5, CO2-uitstoot: 165 g/km
    • 1,6 l THP 110 kW (150 pk), 240 Nm, handgeschakelde 6-versnellingsbak – CO2 uitstoot: 176 g/km die in de herfst aan Euro 5 wordt aangepast.
Peugeot 3008

Vanaf 2011 zal de 3008 als eerste auto van PSA Peugeot Citroën ook geleverd gaan worden als HYbrid4, een uitvoering die als de concept-car Prologue HYbrid4 al werd getoond op de laatste Mondial de l'Automobile in Parijs. Deze technologie betekent een absolute doorbraak in het terugdringen van het brandstofverbruik en de uitstoot van schadelijke stoffen (tot circa 35% minder) en biedt tegelijkertijd de mogelijkheid van vierwielaandrijving door een HDi-diesel die de voorwielen aandrijft, te combineren met een elektromotor die de achterwielen aandrijft. Als alleen de elektrische aandrijving is ingeschakeld, is er zelfs helemaal geen uitstoot van schadelijke stoffen meer.