28 augustus 2001
 

Renault Laguna II

Renault laat voor het eerst bezoekers toe tijdens een crashtest

28 augustus 2001 | In maart dit jaar kreeg de Renault Laguna bij de EuroNCAP crashtesten de allerhoogste score ooit: 5 sterren. De uitslag is het resultaat van jarenlange research en ontwikkeling op het gebied van veiligheid binnen de onderneming Renault. Het streven naar optimale veiligheid is één van de kernwaarden van het merk. Om de consument hiervan te overtuigen wordt hen nu de mogelijkheid geboden om ooggetuige te zijn bij een crashtest van een Renault Laguna.

Renault biedt voor het eerst de consument de gelegenheid om live een crashtest van een auto bij te wonen tijdens een drie-daags bezoek aan Parijs. Om kans te maken op deze unieke ervaring dient de cosument op de site van Renault, www.renault.nl, een aantal vragen te beantwoorden over veiligheid en tevens een pakkende slagzin te formuleren. Uiteindelijk worden twee consumenten met partner in de gelegenheid gesteld deze crashtest van EuroNCAP bij te wonen.

Renault Laguna II

EuroNCAP (European New Car Assessment Program) is een onafhankelijk consortium dat bestaat uit Europese consumentenbonden en -organisaties. De meeste Europese landen zijn betrokken via de organisatie International Testing die bestaat uit 25 consumentenbonden. Ook zijn er overheidsinstanties verbonden aan de EuroNCAP in Engeland (Ministerie van Transport, Royal Automobile Club, Automobile Association) en in Zweden (Nationaal Bestuur Wegennet – Wägverk). Tenslotte zijn ook de Europese Commissie en de Internationale Autofederatie en autoclubs zoals de ADAC in Duitsland en de Royal Automobile Club in Engeland aangesloten. Euro NCAP test regelmatig het gedrag van auto's in crashtests en vormt per segment een klassement. De score werd tot nu toe uitgedrukt in sterren van één tot vier. Maar de Renault Laguna is de eerste auto die deze grens heeft overschreden en het maximaal aantal sterren heeft doen stijgen van vier naar vijf. De score wordt bepaald op basis van het bij de voorinzittenden geconstateerde letsel na een zware frontale aanrijding met 64 km per uur met een overlap van 40%, een zijdelingse aanrijding tegen een onvervormbaar object met 50 km per uur onder een hoek van 90° en een zijdelingse aanrijding tegen een paal met 29 km/uur.

Met een uitzonderlijke score van 33.1 van de maximaal haalbare 34 punten, ofwel een score van 5 sterren, wordt de Renault Laguna de veiligste auto ter wereld, gerekend over alle merken en alle modellen, op het gebied van bescherming van de inzittenden. De Laguna heeft dit onder meer te danken aan de zeer effectieve gordelspanners. De doeltreffendheid van het nieuwe Spanning Reductie Programma van Renault, dat officieel werd geïntroduceerd op deze auto, scoorde zeer hoge ogen in combinatie met de zij-airbags en de stabiliteit en stijfheid van de carrosserie. Ieder jaar offert Renault 400 auto's op bij botsproeven en simulaties van echte ongevallen. Deze experimenten worden aangevuld met een wetenschappelijke analyse van het gedrag van het menselijk lichaam als het aan dergelijke extreme omstandigheden wordt onderworpen. Dit onderzoek stelt Renault in staat om optimale aandacht te schenken aan weerstand en bescherming.