15 december 2008
BMW Z4

BMW Z4

BMW onthult nieuwe Z4

15 december 2008 | De nieuwe BMW Z4 volgt zowel de Z4 Roadster als de Z4 Coupé op. Dankzij de tweedelige automatisch te bedienen aluminium hardtop, transformeert de BMW Z4 binnen twintig seconden van coupé naar roadster en andersom. Het standaard Dynamic Driving Control zorgt voor rijdynamiek die geheel naar persoonlijke voorkeur in te stellen is.

De nieuwe Z4 geeft al in gesloten toestand een groter gevoel van ruimte. Zo bieden de zijruiten wel 40% meer (uit)zicht in vergelijking tot het huidige model. De toegenomen hoofd- en elleboogruimte versterkt dit gevoel nog.

Mede dankzij de flexibele bagageruimte is de BMW Z4 ook geschikt voor vakantieritten. Met de hardtop gesloten, wordt het dakcompartiment bij de bagageruimte betrokken, zodat er in totaal 310 liter bagage kan worden meegenomen. Dit is 50 liter meer dan in zijn voorganger. Wanneer het dak is geopend, past er dankzij het 'schalen' inklapmechanisme nog altijd 180 liter aan bagage in de kofferruimte. Optioneel is een doorlaadmogelijkheid verkrijgbaar. Op deze manier vinden zelfs twee golftassen hun plek in de Z4.

BMW Z4

EfficientDynamics is standaard op de Z4. Het pakket maatregelen reduceert niet alleen het brandstofverbruik en de CO2-emissie, het verhoogt ook het rijplezier dat de Z4 zijn bestuurder biedt. Onderdeel van BMW EfficientDynamics is onder meer Brake Energy Regeneration: de dynamo zet de bewegingsenergie (die vrijkomt na het gas loslaten) om in elektrische energie. De accu wordt hiermee opgeladen. Tijdens het rijden wordt onder andere de dynamo van de motor ontkoppeld, waardoor de acceleratie verbetert en het brandstofverbruik daalt. Ook een schakelindicator, banden met lage rolweerstand, lichtgewicht materialen en geoptimaliseerde aerodynamica maken deel uit van BMW EfficientDynamics.

Kopers van de nieuwe Z4 kunnen vanaf de introductie kiezen uit drie zescilinder-in-lijn benzinemotoren die alle voldoen aan de EU5 emissienorm. De topversie van de reeks, de BMW Z4 sDrive35i, heeft de zescilinder-in-lijn benzinemotor met Twin Turbo en High Precision Injection aan boord. Deze motor levert een maximumvermogen van 306 pk/225 kW bij 5.800 t/min. Naar wens levert BMW dit topmodel met de zeventraps Dual Clutch Transmission DCT. Met DCT accelereert de snelste BMW Z4 in 5,1 seconden naar 100 km/u (5,2 seconden met handgeschakelde versnellingsbak) en bereikt een begrensde topsnelheid van 250 km/u. Het gemiddelde brandstofverbruik bedraagt standaard 9,4 liter per honderd kilometer, met DCT versnellingsbak 9,0 liter per honderd kilometer.

De motoren in de BMW Z4 sDrive30i en BMW Z4 sDrive23i leveren respectievelijk 258 pk/190 kW en 204 pk/150 kW en de topsnelheid bedraagt respectievelijk 250 en 242 km/u. De BMW Z4 sDrive30i accelereert in 5,8 seconden naar 100 km/u, de BMW Z4 sDrive23i doet hier 6,6 seconden over. Beide modellen realiseren een gemiddeld brandstofverbruik van 8,5 liter per honderd kilometer. Met optionele zestraps automatische sportversnellingsbak (standaard met schakelpaddles aan het stuur) ligt het verbruik een fractie lager.

BMW Z4

Elke BMW Z4 zal standaard uitgerust zijn met Dynamic Driving Control. Een systeem waarmee de stuurbekrachtiging, de gasresponse en de Dynamische Stabiliteits Controle (DSC) in drie standen in te stellen zijn met een simpele druk op de knop. In combinatie met het optionele 10 mm verlaagde M-sportonderstel, past Dynamic Driving Control ook de werking van de dempers aan.

In tegenstelling tot zijn voorganger produceert BMW de nieuwe Z4 in de fabriek in Regensburg. Hier bouwt BMW eveneens de 1-Serie en de 3-Serie. BMW introduceert de nieuwe Z4 in het voorjaar van 2009 op de Nederlandse markt.