12 december 2008
Toyota Avensis

Toyota Avensis

Nieuwe Toyota Avensis vanaf 18 december bij de dealer

12 december 2008 | Vanaf 18 december staat de nieuwe, derde generatie Avensis bij de Toyota dealer. Zo'n 92% van het Avensis volume heeft een A, B of C-label. Groene energielabels leveren voordeel in de vorm van lagere BPM en hierdoor lagere fiscale bijtelling. De Avensis komt als sedan en als multifunctionele Wagon, die naar verwachting 80% van de verkoopmix voor zijn rekening zal nemen.

Optimal Drive Technology staat voor een nieuwe range benzinemotoren, verbeterde dieselmotoren en nieuwe geavanceerde transmissies en zorgt voor lagere emissies en een lager brandstofverbruik, zonder daarvoor motorvermogen en rijplezier in te moeten leveren. Dankzij Toyota Optimal Drive levert de nieuwe Avensis een bijdrage aan de verlaging van het CO2 -gemiddelde van Toyota's complete gamma naar 140 g/km in 2009. Met de nieuwe Avensis in het gamma is het gemiddelde met 6,7 g/km verlaagd en bedraagt nu 153,5 g/km.

Toyota Avensis

Een van de belangrijkste pijlers onder Toyota Optimal Drive is de nieuwe reeks Valvematic-benzinemotoren. Deze produceren, afhankelijk van de gekozen motor, 10 tot 26% minder CO2, maar leveren 3 tot 20% meer vermogen. Valvematic is een doorontwikkeling van Toyota's beproefde dubbele Variable Valve Timing-intelligent (dual VVT-i). Niet alleen wordt de timing van de in- en uitlaatkleppen variabel bepaald, ook is er een mechanisme gemonteerd dat de inlaatkleppen continu verstelt in hoogte om het volume en de snelheid van de luchtstroom beter te controleren. Dit betekent een doorbraak in verbrandingsefficiency, wat uiteindelijk neerkomt op meer vermogen bij een lager verbruik.

Het weggedrag van de nieuwe Avensis komt voort uit een snieuw, met precisie gelast platform met uitstekende stijfheid, in combinatie met een zeer aerodynamische carrosserie. Het nieuwe onderstel is niet alleen verantwoordelijk voor het weggedrag, maar voor een groot deel ook voor de veiligheid en de stilte in het interieur. Voor een aanzienlijk deel van de koetswerkcomponenten is staal gebruikt dat tegen hoge spanningen is bestand. Dat bespaart gewicht, levert extra stijfheid op en zorgt voor een toonaangevende botsveiligheid.

Toyota Avensis

Het systeem Vehicle Stability Control (VSC+) is verbeterd. De primaire functie van dit systeem zorgt, samen met de Traction Control (TRC), voor meer veiligheid en tractie in situaties waar weinig grip voorhanden is, zoals in regen, op sneeuw of op grindpaden. Bovendien zorgt VSC+ bij plotselinge stuurbewegingen of op een gladde ondergrond voor meer veiligheid dan het normale VSC. Een stuurassistent geeft de bestuurder door middel van voelbare weerstand stuursuggesties, zodat de bestuurder zelf een positieve bijdrage kan leveren aan de maatregelen van de VSC om een over- of onderstuursituatie op te lossen.

Standaard is de nieuwe Avensis voorzien van zeven airbags, inclusief een knieairbag voor de bestuurder, frontairbags voor de bestuurder en de voorpassagier, twee zijairbags voorin en curtain airbags die van voren naar achteren reiken. Actieve hoofdsteunen op de voorstoelen reduceren de kans op een whiplash bij een aanrijding van achteren. In het geval dat een voertuig met voldoende snelheid achter op de Avensis rijdt, laat het systeem de hoofdsteunen naar voren en naar boven bewegen om het hoofd van bestuurder en voorpassagier op te vangen.

Toyota Avensis

Bij de nieuwe Avensis is ook gelet op lage schadeherstelkosten. Bij een lichte aanrijding zullen bijvoorbeeld eerst de ophangpunten van de koplampen breken, voordat het lamphuis zelf beschadigd raakt. De grote voorbumper vermindert de kans op schade aan de voorkant van de motorkap en speciaal ontwikkelde aluminium versterkingen in de achterbumper verminderen eveneens de reparatiekosten. De bevestiging van de voorbumper bestaat uit separaat te vervangen crashboxen. Zagen in metaal en lassen is dan niet nodig.

De aandrijfsnaar voor zaken als dynamo en stuurbekrachtiging wordt strak gehouden door een automatische spanner. Vervanging van die riem is eens in de 105.000 kilometer nodig. Stellen van kleppen is helemaal niet nodig dankzij de automatische klepspelingsregeling. Ook de koppeling wordt automatisch gesteld. De koelvloeistof gaat 160.000 kilometer mee. De 2.2 D-CAT 177 heeft keramische gloeibougies, die door hun hoge hitteresistentie veel langer meegaan dan de metalen versies.

Toyota Avensis

De Avensis is 50 mm langer dan zijn voorganger, wat voor de Sedan en de Wagon neerkomt op een lengte van respectievelijk 4.695 mm en 4.765 mm. Beide versies hebben dezelfde wielbasis van 2.700 mm en zijn ook even hoog als hun voorganger, 1.480 mm. Dankzij het nieuwe platform is de spoorbreedte voor met 45 mm vergroot en achter met 20 mm. De breedte van de auto is met 50 mm toegenomen naar 1.810 mm.

De materialen in het interieur ademen prestige uit. De hoofdkleuren zijn zwart of een combinatie van grijs en beige. Het dashboard is met zacht aanvoelend materiaal bekleed. Voor de middenconsole is te kiezen uit diverse lay-outs, variërend van zwarte metallic lak tot een titaniumkleurige look, afhankelijk van de uitvoering. Bij de topversies is de centrale console bekleed met een bijzonder materiaal, geïnspireerd op Takesumi (motief van bamboehoutskool). Het instrumentarium weerspiegelt kwaliteit met een egaal verlichte snelheidsmeter en toerenteller en een chromen omranding. Het Optitron-display verzekert een goede afleesbaarheid, zowel bij sterke lichtinval overdag als in het donker.