1 april 2003
BMW 5-Serie (2003 - 2010)

BMW 5-Serie (2003 - 2010)

Nieuwe BMW 5-serie sedan vanaf juli

1 april 2003 | De nieuwe 5-serie Sedan is het nieuwe verschijningsbeeld van BMW in de business-klasse. Dat komt tot uiting in een ambitieus totaalconcept op basis van een gewichtsbesparende carrosserieconstructie uit staal en aluminium. De nieuwe Sedan moet meer ruimte en comfort combineren met minder gewicht, lager verbruik en hogere prestaties.

De nieuwe BMW 5-serie Sedan debuteert in juli 2003 op de Europese markt met drie varianten van de zescilinder lijnmotor met dubbel VANOS: als 520i met 170 pk/125 kW en een koppel van 210 Nm, als 530i met 231 pk/170 kW en 300 Nm. De 530d met 218 pk/160 kW en een koppel van 500 Nm is uitgevoerd met de 2e generatie common rail. Alledrie de modellen hebben standaard een nieuwe, handgeschakelde zesversnellingsbak. Een automatische zestraps transmissie behoort tot het optieprogramma. De nieuwe modellen BMW 520i / 530d / 530i acceleren in 9,0 / 7,1 / 6,9 seconden van 0 naar 100 km/h, bereiken topsnelheden van 230 / 245 / 250 km/h en verbruiken in de EU-cyclus 9,0 / 6,9 / 9,5 liter / 100 km.

BMW 5-Serie (2003 - 2010)

Een elektronisch gestuurd actief systeem verandert tijdens het rijden de stuuroverbrenging. Van stapvoets tot gemiddelde snelheden is de besturing direct, waardoor met parkeren, rijden in de stad en op bochtige trajecten minder stuurbewegingen nodig zijn. Op hogere snelheden wordt de besturing indirecter, hetgeen de rechtuitloopeigenschappen sterk zou verbeteren en het aansturen van bochten zou versoepelen. De Active Front Steering is gekoppeld aan het rijstabiliteitsprogramma DSC III (Dynamische Stabiliteits Controle), zodat bij de neiging tot uitbreken de instabiliteit van de auto direct - en zonder ingrijpen van de bestuurder - via de stuurhoek kan worden gecorrigeerd. Op deze wijze is ook een overgang naar het regelgebied van DSC gerealiseerd. Bij hogere snelheden stabiliseert DSC met gerichte remingrepen per wiel het stuurkarakter. Een ander geïntegreerd systeem dat de actieve veiligheid verhoogt zijn de meesturende koplampen van Adaptive Light Control (ALC). Deze techniek richt de lichtbundels, van de tot 15 graden naar links en naar rechts draaibare Bi-Xenon koplampen, ook in bochten op de plaats waar de bestuurder heen wil. Het systeem is computergestuurd op basis van snelheid, dwarsversnelling en stuurhoek. Omdat de meesturende koplampen het verloop van de weg direct volgen, neemt het verlichte weggedeelte in bochten volgens BMW met ca. 90 procent toe. Ter vermindering van het gevaar van kop/staart botsingen is voor de remlichten Brake Force Display technologie beschikbaar. Hoe harder wordt geremd, hoe meer remlicht zichtbaar wordt. Dit is echter alleen in de Verenigde Staten toegestaan. Toch zijn de nieuwe 5-serie modellen er al mee uitgerust. Zodra de Europese wetgeving het toestaat, kan deze functie softwarematig worden geactiveerd. De nieuwe 5-serie is ook leverbaar met Actieve Cruise Control (ACC). Dit radargestuurde assistentiesysteem vergemakkelijkt het rijden op drukke snelwegen door het automatisch aanhouden van een voorgeprogrammeerde afstand tot de voorligger.

Met een cockpit-inrichting volgens de iDrive filosofie van BMW zet de nieuwe 5-serie de met de 7-serie ingezette trend voort. De meeste voor het rijden belangrijke functies zijn in nabijheid van het stuur te bedienen. In de middenconsole zijn de basisfuncties op het gebied van comfort met gewone knoppen te regelen. Alle andere instellingen en diensten staan rijder en voorpassagier ter beschikking via een controller en een display, in voor de 5-serie gemodificeerde vorm. In de nieuwe 5-serie is het bedieningssysteem iDrive voor het eerst gecombineerd met een schakel/selectiehandle op de tunnelconsole. De eveneens in de nieuwe 5-serie debuterende Head-Up Display levert een bijdrage aan verhoging van de actieve veiligheid. Belangrijke gegevens worden in het directe zichtveld van de rijder geprojecteerd. De rijder kan altijd zelf kiezen welke informatie er in de voorruit afleesbaar is, bijvoorbeeld de actuele snelheid of de aanwijzingen van het navigatiesysteem.

BMW 5-Serie (2003 - 2010)

De eerste nieuwe BMW 5-serie modellen - 520i, 530i/iA en 530d/dA - staan in juli 2003 in de showrooms van de Nederlandse BMW dealers. In het najaar volgen de 520iA, de 525i met een 2.5 liter zescilinder van 192 pk / 141 kW en een koppel van 245 Nm en de 545i met een V8 van 4.4 liter, goed voor 333 pk / 245 kW en 450 Nm.