26 november 2008
Honda Accord

Honda Accord

Vijf sterren bij EuroNCAP voor Honda Accord

26 november 2008 | De nieuwe Honda Accord heeft een hoge score behaald bij de EuroNCAP-crashtest. Voor de bescherming van inzittenden werd de maximum score van 5 sterren behaald, bescherming van kinderen 4 sterren en voor de bescherming van voetgangers bij een aanrijding werd de unieke score van 3 sterren behaald.

Als aanvulling op de vele passieve veiligheidsvoorzieningen is de Honda Accord uitgerust met diverse actieve veiligheidsystemen. Het gehele Accord-gamma is standaard voorzien van Vehicle Stability Assist (VSA). Dit systeem helpt de bestuurder om de controle over de auto te behouden in bochten, tijdens optrekken en bij plotselinge (uitwijk)manoeuvres door automatisch zo nodig de linker- of rechterwielen af te remmen en de trekkracht van de motor te beperken.

De nieuwe Accord is voorzien van een systeem dat de mogelijkheden van VSA en de elektrische stuurbekrachtiging optimaal benut: Motion Adaptive EPS. Dit systeem herkent instabiliteit onder gladde omstandigheden, zowel in bochten als bij het afremmen. Zodra het systeem instabiliteit waarneemt, geeft het een kleine stuurcorrectie om de bestuurder in de goede richting te laten sturen. De correctie is nauwelijks voelbaar en de bestuurder is te allen tijde degene die de auto bestuurt. De stuurcorrectie is net genoeg om de bestuurder intuïtief te laten reageren om de auto onder controle te houden of de remweg te bekorten.

Honda Accord

Honda's advanced safety pakket, het is als optie verkrijgbaar op de Accord 2.2 i-DTEC en 2.4 i-VTEC. Dit pakket is opgebouwd uit drie veiligheidselementen. Als eerste Lane Keeping Assist System (LKAS), dat via een camera de rijbaan in de gaten houdt. Dreigt de auto de rijbaan te verlaten, dan stuurt het systeem automatisch iets tegen. Dit systeem verlicht de inspanning van het rijden op de snelweg en vergroot de veiligheid op de weg.

Adaptive Cruise Control (ACC) gebruikt radar om het verkeer vóór de auto in de gaten te houden. Zo kan altijd een vaste, vooraf in te stellen afstand ten opzichte van de voorligger bewaard worden. Rijden met ACC levert hierdoor minder stress en vermoeidheid op.

Het Collision Mitigation Brake System let op de ingestelde afstand tot de voorligger en grijpt in wanneer een botsing dreigt. Het waarschuwt de bestuurder voor de mogelijke aanrijding en remt af bij een onvermijdelijke botsing, om zo de impact van de aanrijding te beperken.

Honda Accord

Deze systemen zijn een aanvulling op de passieve veiligheidsvoorzieningen van de Accord, zoals de veiligheidsgordels met gordelspanners en drukbegrenzers voorin, tweetrapsairbags en zijairbags voorin, gordijnairbags over de hele lengte van de auto en ISOFIX-bevestigings-punten voor een kinderzitje in alle versies. De Accord is ook uitgerust met actieve hoofdsteunen voorin. Wanneer de inzittende bij een aanrijding van achteren in zijn stoel wordt gedrukt, maakt een stijve plaat in de stoel 'verbinding' met de hoofdsteun. Die komt vervolgens naar voren om optimale steun aan het hoofd van de inzittende te bieden.

De carrosserie met Advanced Compatibility Engineering (ACE)-structuur van Honda is door de jaren heen in steeds meer modellen van Honda geïntroduceerd. De ACE-structuur biedt inzittenden aanzienlijk meer bescherming bij ongelukken zoals die in de praktijk voorkomen. Een veelhoekig frame, gemonteerd in de voorzijde van de carrosserie, voorkomt vervorming van de cabine door de botskrachten te verdelen en weg te leiden van het passagiers-compartiment. Dit is vooral belangrijk bij een frontale botsing tussen voertuigen van verschillende hoogte, afmetingen, constructie en verschillend gewicht.

Om het hoogste veiligheidsniveau bij zijdelingse botsingen te bieden, hebben de ingenieurs van Honda de zijkant van het frame versterkt. Er is gekozen voor materialen van verschillende specificaties, die wel de gewenste stijfheid en sterkte voor de kritieke punten hebben, maar geen onnodig gewicht met zich meebrengen.

Honda Accord

De nieuwe Accord is ook uitgerust met veiligheidsvoorzieningen voor voetgangers die al in andere recente modellen van Honda zijn toegepast, zoals de bevestiging van de ruiten-wissers die afbreken bij een impact, een energieabsorberende bevestiging van de voorschermen en motorkap, en extra vrije ruimte onder de motorkap om meer vervorming mogelijk te maken.